Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begränsad kompressoreffekt F750, lÃ¥g Hz, hög temp avluft, lÃ¥g förÃ¥ngare....  (läst 1672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DD81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sen några dagar tillbaka så har jag problem med att värma upp huset med hjälp av kompressorn. Den går över till att behöva elpatron i flera plausgrader. Inget har förändrats gällande inställningar eller programvara.

Kompressorn går på väldigt låga Hz och avluften visar flera plusgrader när förångaren är -16 grader.

Har nu gjort ett test, se värden nedan för att se att avluft och förångningstemp är lika när bara elpatron går och de verkar vara tillräckligt lika, se nedan.

Se bild på hur det ser ut när kompressorn gått en dag i +9 grader och i ca 30 Hz och avluften är ca 5 grader och förångningen -16 grader.

Efter avfrostning så går maskinen bra en stund för att sen blir helt nerisad och begränsa sig med låg frekvens på kompressor som följd.

Inga felmeddelanden.

Skall jag dela ett inlägg med värden på när kompressorn har gått en stund, är det till hjälp?

Vad kan jag testa mer eller ska jag ringa servicetekniker för att det har med köldmedia, ventil eller annat att göra?

(Obs ej kompressordrift i nedan värde, var för att kolla tempgivare och att ingen av dessa är fel på)
medelutetemperatur BT1: 9.7°C
utetemperatur BT: 19.4°C
gradminuter   -1363GM
dT Inverter - frÃ¥nluft BT20   3.1°C
förÃ¥ngare EB100-BT16   20.3°C
hetgas EB100-EP14-BT14   26.9°C
kondensor fram EB100-EP14-BT12   22.9°C
kondensor retur EB100-EP14-BT3   23.1°C
suggas EB100-EP14-BT17   20.5°C
vv: laddbörvärde   --
vv: laddärvärde (BT12 | BT63)   24.8°C
vätskeledning EB100-EP14-BT15   25.3°C
aktuell kompressorfrekvens   0Hz
tillÃ¥ten kompressorfrekvens   40Hz
avluft BT21   19.6°C
frÃ¥nluft BT20   20.8°C
referens, lufthastighetsgivare   246.7
värde, lufthastighetsgivare EB100-BS1   253.9
extern justering S1   nej
beräknad framledning S1   27.0°C
framledningstemp. 1 rad EB100-BT61   25.0°C
framledningstemp. EB100-BT63   24.9°C
returledningstemp. 1 rad EB100-BT62   23.2°C
rumstemperatur BT50   20.7°C
tillsats
blockerad   nej
säkringsstorlek   25A
produkt   F750 CU 3x400V
serienummer   06603614322005
version   9086R12
« Senast ändrad: 24 oktober 2023, 13:25:10 av DD81 »

Utloggad DD81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag öppnade upp vid kompressorn och ser att det är kondens på det ena röret, se bild. Skall det vara kondens på den ledningen? Det droppar rakt ner i metalltråget utan avrinning, blir korrosion.

« Senast ändrad: 24 oktober 2023, 21:13:34 av DD81 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du är inte ensam om detta problem, jag tror Nibe försökt åtgärda detta i senaste modellerna av mjukvara så uppdatera den om det inte är gjort?
Enligt luftflödesmätarna så är luftflödet OK, och elpatron är tillåter, så jag ser inga direkta fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
man bör koppla på manometrar och köra för att se hur maskinen går

Utloggad Fryd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag sitter i samma båt. Senaste 24h har den dock helt obegripligt börjat fungera.
Hur ofta (och länge) avfrostar din pump?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Har du ändrat nÃ¥gra inställningar i pumpen?  optimeringsguiden?

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Tycker det ser ut som om förångaren bara isar igen på högra halvan, den sida där förångarens termometer sitter. Därav -16 på förångaren. Eftersom drygr hälften av förångaren inte är aktiv blir avluft kring 0.

Ispropp i de små rören i förångaren? Är det inte internt vatten ett torkfilter skall suga upp, isf är kanske detta kass.

Om du avfrostar 2h genom spärr av kompressor. (Dvs avluft o förångare är båda +15 eller mer) kan den då gå bra några cykler?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Du har kondens på sugröret för att förångaren är igenisad och allt köldmedium hinner inte koka av på rätt ställe.

Utloggad DD81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar. I måndags var teknikern och bytte alla delar i kylkretsen, kompressor, förångare... mm. jag hade ca 500 g kylmedia i den, det skall vara ca 700 g.

Nu går den väldigt fint och kommer upp i höga Hz. Dock får jag 45 min långa avfrostningar varannan timme, dygnet runt så får inte upp värmen. går ca 50% av tiden. det är ca 9 grader och är Göteborg. Visst fuktigt ute men det går ju inte att ha så mycket tid till avfrostning, blir ju svalt hemma.

Vad beror detta på??

Blir galen pÃ¥ denna panna.... elpanna som bäst med ljudproblem  :o

Utloggad DD81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har följt optimeringsguiden.

170 GM start kompressor
1050 eltillsats
90 diff mellan tillsats

Något mer som är intresserant?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Varför byttes alla dessa grejer ut, konstaterades läckage på förångare? Varför byttes kompressorn? Vad var det för fel på grejerna enligt teknikern?
Du har ju en inverter, varför ändra från 60 till 170 gm start?
Vad har du för hus (gammalt/nytt)
Radiatorer/golvvärme
en plan eller flera plan i  huset, värmer du mer än huset ? garage?

Utloggad DD81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför byttes alla dessa grejer ut, konstaterades läckage på förångare? Varför byttes kompressorn? Vad var det för fel på grejerna enligt teknikern?
Du har ju en inverter, varför ändra från 60 till 170 gm start?
Vad har du för hus (gammalt/nytt)
Radiatorer/golvvärme
en plan eller flera plan i  huset, värmer du mer än huset ? garage?

Enligt teknikerna så är det svårt att läcksöka då kondensorn läcker när den är kall och inte när den är varm. Om jag uppfatta det korrekt om varmt o kallt.

För att kompressorn brukar ge upp kort efter man bytt det andra när det börjat läcka, ca 200 g hade läckt ut. Kompressorn hade gått för varm.

Följde guiden för färre kompressor starter?

Byggt 1989
Enbart golvvärme
1 plan
Ej garage, ca 180 kvm i ett plan, en del på torpargrund en del på platta på mark, ligger delvis på ett berg.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Finns ingen anledning att försöka minimera antal kompressorstarter på den typ av kompressor du har, den är varvtalsstyrd och smyger igång sakta när behovet kommer, den ska i princip alltid gå under den kalla årstiden förutom vid avfrostningar. Min går, även om det är ett annat fabrikat, i princip hela tiden nu, puttrar på med 35 Hz och levererar 2900 W vilket räcker fint för att få lite lagom mysvärme. Så om den går med lägre Hz så är ju det bara bra, det är långa avfrostningar som ska undvikas
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DD81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack, har ändrat det nu men om den går så borde väl den komma ikapp till slut och inte hamna i en loop av många och långa avfrostning ar?

Tappar inomhustemp nu.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Du skrev att de bytt förångare, sen kondensor?
Dom har blåst dig, man byter inte kompressor för att växlaren är trasig, man byter växlare torkare och expansionsventil.
Kompressorn byter man om den låter illa, har brunnit, eller om man mäter upp den att den inte orkar pumpa.
Har du haft luft i värmesystemet? Har 200g soppa läckt ut i värmesystemet, då får man luft i systemet, har du inte haft det, så är läckan någon annanstans tyvärr.
740 gram R407c är den mängden dessa maskiner skall ha. Du har ändrat elpatron från 700 till 1050, det gör att den avfrostar längre, och det blir svalare.
Vilken kurva kör du? Vad har du för framledning och retur?
Har du kollat att du har tryck i luftblåsan på expansionskärlet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!