Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750. Jag börjar frysa pÃ¥ nätterna!  (läst 5052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« skrivet: 09 april 2013, 21:13:29 »
Fattar inget. Det hela var bra fram tills för 3 dygn sen. Numera fryser vi under nätterna.
Jag kanske gått i sömnen och ändrade något???

Vill ni hjälpa mig förstå meny 1.9.4 ?

Edit.
Huset är från 2010 tot 200kvm med radiatorer. Ventilationen strypt till 30% (det lägsta som pumpen behöver).
Kurva 6 minus 1. Södra Skåne. Sjöbo.
« Senast ändrad: 09 april 2013, 21:17:10 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #1 skrivet: 09 april 2013, 22:37:02 »
Om utetemperaturen senaste 3 dygnen har förändrats flertalet grader och blivit varmare sÃ¥ tycker jag det lÃ¥ter som att att det är kurvlutning och förskjutningen som du skall fundera pÃ¥.  Sc:,h Innegivaren är ju "finlir" för pumpen efter att man hittat husets "karaktär" i kurva och förskjutning pÃ¥ pumpen.

Första vintern i huset eller har ni bott där sedan 2010 när huset byggdes?

Spontant input:
Kurva 6 -1 som du har idag enl din signatur kanske skall vara kurva 5 +2? Avaktiverad innegivare bör du ha OM du börjar labba med kurvan.

Edit:
Faktorn för din innegivare är i princip hur kraftigt din pump skall justera beräknad framledning i förhållande till kurva utifrån aktuell innetemp.

Försök till räkneexempel: Börvärdet för framledning enligt kurva är 45 grader, önskad innetemp är satt till 22 grader av dig, uppmätt innetemp är 23 grader och rumsgivarfaktorn i meny 1.9.4 är av dig angiven till t.ex. "3".
Börvärdet för framledningen som pumpen då istället jobbar mot är 3 grader lägre än vad kurvan säger. Dvs 42 istället för 45.
Uppställning för att räkna: 45+((22-23)*3) = 42 grader.
« Senast ändrad: 09 april 2013, 22:49:53 av Puckonen »
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #2 skrivet: 09 april 2013, 22:40:26 »
Om utetemperaturen senaste 3 dygnen har förändrats flertalet grader och blivit varmare sÃ¥ tycker jag det lÃ¥ter som att att det är kurvlutning och förskjutningen som du skall fundera pÃ¥.  Sc:,h Innegivaren är ju "finlir" för pumpen efter att man hittat husets "karaktär" i kurva och förskjutning pÃ¥ pumpen.

Första vintern i huset eller har ni bott där sedan 2010 när huset byggdes?

Spontant input:
Kurva 6 -1 som du har idag enl din signatur kanske skall vara kurva 5 +2? Avaktiverad innegivare bör du ha OM du börjar labba med kurvan.

Integrerar inte Nibes styr under 24h
Med -6 på natten och +10 på dagen kan det bli lite konstigt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #3 skrivet: 09 april 2013, 22:59:22 »
Integrerar inte Nibes styr under 24h

FörlÃ¥t GDS-Jan, nu tappade du mig helt.  :'( Du fÃ¥r nog hjälpa mig koppla vad du menar även om du sannolikt redan vet att du troligen har rätt. ;)

Framledningstempen frÃ¥n Nibe-burkarna beror väl enkom pÃ¥ kurva, förskjutning aktuell utetemp och i detta fall pÃ¥ faktor för innegivare samt innetemp?  Sc:,h

Det faktum att TS verkar ha innegivare aktiverad kan ju göra att framledningstempen kraftigt sänks pga solinstrålning och lagom till kvällen är huset kallt pga flåsande sol på eftermiddagen, men då borde problemen ha börjar redan i mars månad med tanke på den soliga mars-månaden...? Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #4 skrivet: 09 april 2013, 23:03:19 »
FörlÃ¥t GDS-Jan, nu tappade du mig helt.  :'( Du fÃ¥r nog hjälpa mig koppla vad du menar även om du sannolikt redan vet att du troligen har rätt. ;)

Framledningstempen frÃ¥n Nibe-burkarna beror väl enkom pÃ¥ kurva, förskjutning aktuell utetemp och i detta fall pÃ¥ faktor för innegivare samt innetemp?  Sc:,h

Det faktum att TS verkar ha innegivare aktiverad kan ju göra att framledningstempen kraftigt sänks pga solinstrålning och lagom till kvällen är huset kallt pga flåsande sol på eftermiddagen, men då borde problemen ha börjar redan i mars månad med tanke på den soliga mars-månaden...? Sc:,h

Den styr direkt på utetemp men vid vilken utetemp är elpatronen blockerad?

Det är svårt för vilket styr som helst med ett sving i utetemp på nästan 20 °C inom 24 timmar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #5 skrivet: 09 april 2013, 23:09:52 »
Ska kolla imorgon.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #6 skrivet: 09 april 2013, 23:54:31 »
Då är jag med på banan igen GDS-Jan, var inte riktigt med i fikon-språkets fina begrepp. :)

BigGitt, ta en tur förbi pumpen lite då och då (vill minnas att 750 inte har USB-logning?):
-aktuell innetemp kontra önskad innetemp, är det varmare eller kallare än önskad temp?
-Beräknad framledning och aktuell framledning?

Om pumpen när den går inte orkar hålla minst samma framledningstemp som beräknad framledning kan du ju kika på om elspetsen defakto är inkopplad eller inte, är den inte det så kanske det är så att den behöver vara det och att den är blockad som GDS-Jan nämner nu när det blivit lite varmare ute. Håller pumpen minst beräknad framledning så lutar det åt kurvlutning och förskjutning.

Innegivaren borde inte vara boven då du har radiatorer, "för hög" faktor torde ha sänkt framledningen redan tidigt under dagen och borde inte slå igenom först på natten.

/Gissar dåligt
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #7 skrivet: 10 april 2013, 05:24:55 »
Jag loggar den. Hur ska jag lägga ut texten?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #8 skrivet: 10 april 2013, 10:06:18 »
Den blockerar tillsatsen vid 0 grader. Ändrade till kurva 5 +2.
Samt kopplade bort termostaten. Får se vad händer.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #9 skrivet: 10 april 2013, 10:37:12 »
Att koppla ur/inaktivera givaren kan ju vara klokt efter vinterns optimeringar, nu är ju utetempen ngt helt annat. :) Det kan ju fortfarande vara så att din hittade inställning 6 -1 från i vintras är alldeles klockren och att problemet varit den blockerade tillsatsen. Så det kan ju ha varit överilat att justera kurvan OM det nu var tillsatsen. Ngn annan får rekomendera annan temp för blockering av tillsats, men den kan ju rent krasst inte bli för hög. Bara för låg med frusna nätter som reusltat. ;)

Logg-filen kan du bifoga i denna tråd, men du måste döpa om den till ngt annat än "*.log" för att få bifoga den på forumet. Ändelsen "xls" eller "txt" borde göra susen.

Kan vara klokt att bara inaktivera, om du nu fysiskt kopplat ur den, innegivaren i menyn så variation av innetempen fortfarande kan avläsas då du nu justerat kurva.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #10 skrivet: 10 april 2013, 10:41:00 »
Det är klart jag har inaktiverat denna i menyn!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #11 skrivet: 10 april 2013, 10:47:01 »
Senaste 6 loggar.

Hoppas någon kollar och kommer med förslag.

SNÄLLA!  ::)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #12 skrivet: 10 april 2013, 17:06:41 »
Kollat på 2 av loggarna och tycker värmen verkar vara hyffsat jämn både dag och natt kanske frugan snor täcket av dig Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #13 skrivet: 10 april 2013, 17:49:29 »
Kollat på 2 av loggarna och tycker värmen verkar vara hyffsat jämn både dag och natt kanske frugan snor täcket av dig Sc:,h

Det är nog sÃ¥  ;)
 Sc:,h
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 750. Jag börjar frysa på nätterna!
« Svar #14 skrivet: 10 april 2013, 21:33:27 »
Kollade den 7:e och den 8:e, säger som Smurfen. Det ser jämnt o fint ut, inomhustempen sjunker bara ca 1 grad på natten när tempen sjunker under 0 °C utomhus, din pump verkar klara sig utan eltillsats ned till ungefär samma utetemp. Sedan ser man hur gradminutrarna "dyker" nedåt.

Det kan inte vara sÃ¥ att du har större variation i sovrummet än där innegivaren sitter? Sover med stängd dörr och ingen gosig värme frÃ¥n rummet/hallen intill tar sig in i sovrummet längre och att tempen sjunker 2-4 grader i sovrummet...?  Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 479
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!