Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310P - Begränsa max framledningstemp?  (läst 5850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
310P - Begränsa max framledningstemp?
« skrivet: 23 februari 2008, 13:16:52 »
Har i ett fritidshus en 310P som jag fjärrstyr via GSM. När jag inte är där sänker jag till 15 grader genom att växla innegivare.

Problemet är att när jag sedan höjer igen så går framledningstepen upp till 65 grader tills rätt temp uppnås, det är väl inte bra för trägolven?

Finns det något sätt att begränsa den framledningstemperaturen?

Utloggad HÃ¥kan L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2008, 14:39:37 »
Hej

Kolla på sidan 14 i http://www.nibeonline.com/pdf/511334-4.pdf där kan man genom att flytta på en bygel begränsa till 60 grader i allafall.

//HÃ¥kan Lindahl
Nibe 410p med dockad CTC ecoAir VP700 (luft/vatten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2008, 14:40:03 »
Dessutom kan du kanske minska max uteffekt på elpatron till 6 kW, om den effekten räcker i övrigt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2008, 23:43:31 »
Varför går flt upp till 65?
Vilka inställningar har du på kurva och lutning?
Framledingstempen skall ju inte öka mer än börvärdet utifrån vald kurva +- ett par % så vitt jag vet så styr den ju på utetemp inte aktuell temp på returvattnet.

/
Tomas
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2008, 23:51:49 »
Varför går flt upp till 65?
Vilka inställningar har du på kurva och lutning?
Framledingstempen skall ju inte öka mer än börvärdet utifrån vald kurva +- ett par % så vitt jag vet så styr den ju på utetemp inte aktuell temp på returvattnet.

/
Tomas
Använder inte 310P gradminutreglering?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2008, 08:25:16 »
Eftersom den har shunt så behövs ingen gradminutsstyrning, shunten reglerar mot börvärdet och magnil har ju även innegivare. Tyvärr är inställningmöjligheterna på en 310 mycket begränsade.

Men som tnaslund skriver, utan innegivare skulle inte framledningen stiga så mycket, varför inte bara koppla ur den givaren som sänker innetemp och skippa den andra några timmar tills inntemp stigit så mycket att framledningstemp inte tok-ökar då den kopplas in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2008, 09:48:42 »
Hur funkar styrningen med innegivare Sc:,h
Ersätter innegivaren utegivaren helt eller styr på pumpen fortfarande på utetemp och parallel flyttar värmekurvan utifrån innetemp?
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2008, 11:27:27 »
Med byglingen som Håkan föreslår får jag i alla fall ner FLT 5 grader. När man gör den byglingen så tillåter man bara elpatronen att gå om kompressorn går men vad händer den dagen kompressron går sönder? Om elpatronen inte tillåts gå då kan ju värmesystemet m.m. frysa sönder?

Då huset bara är 85 kvm så bör Carls idé om att begränsa patronen till 6 kw kunna fungera, frågan är bara om inte FLT går upp till max även med 6 kw?

Carls/Tnaslunds idé om att koppla ur båda innegivarna tills innetemp gått upp är nog den bästa men det blir krångligt med GSM-styrningen. Får skicka först ett kommando för att koppla ur innegivare ett och sedan efter någon dag ett kommando för att koppla in innegivare två. Synd att GSM-styrningen inte har tidsförskjutning då hade det kunnat fungera riktigt bra.

Tnaslund: Jag trodde innegivaren parallellförflyttade kurvan max tio grader men det verkar inte vara så då FLT går upp till 65 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2008, 16:45:50 »
Då huset bara är 85 kvm så bör Carls idé om att begränsa patronen till 6 kw kunna fungera, frågan är bara om inte FLT går upp till max även med 6 kw?

Jo det gör det, idén bygger pÃ¥ att pannan inte ska orka upp i sÃ¥ hög temp dÃ¥ shunten är fullt öppen. Men 85 m2 golvvärme är nog för lite för att detta ska begränsa panntempen pÃ¥ detta sätt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2008, 20:24:50 »
Det är nånting jag missar (kan vara en tankevurpa av mig, också tror jag pannan styr på utgående temp inte på retur).
Hur som helst är väl det enda sättet att få 60+ i framledning att pannan vill ha så hög framledning utifrån kurva/lutning och temp.

Är det innegivaren som gasar upp pannan långt över stop tempen för kompressorn?
Har du kollat vilken fram led temperatur pannan kallar på när du höjer tempen?

Har en 410P själv vilket i princip är samma panna fast med värmdtillluft och 650w pump och enda gången den ligger på 60+ i panntemp är när varmvattenknappen är intryckt eller legio-programmet går.
I normalfallet ligger den och pendlar mellan 50 och 54 grader.
Vilket innebär att Fram Led temp inte kan överstiga detta värde, även om shunten är fullt öppen, snarare lite lägre eftersom elpatronerna i allafall på min inte kickar in förrän ~49.

(en tanke kan du montera in en 3'e givare med börvärde ca 18 grader så att du tar upprampen i flera steg)
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2008, 00:07:41 »
Det är samma på 310P, panntemperaturen ligger normalt på 50-54 grader. Men om jag höjer innegivaren ett par grader så kallar den omgående på 65 grader framledning och höjer panntemperatuern.

Otroligt korkad värmepump!

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2008, 20:28:49 »
Låter ju konstigt att reglerfunktionen inte klarar av större momentana temp diffar, dvs. när du växlar givare och plötsligt vill ha 7 grader varmare blir det fullt utslag med öppen schunt och elpatron på.

Är det helt olika mattematik för ute och inne givare?

Nån allvetande som har koll på den lilla logik som finns i de här pannorna? eller är det fel på givaren?

Jag hade tänkt sätta in en innegivare för att bromsa pannan när vi eldar, men slår det så kraftigt funkar det ju inte, ty då kommer frostvakten i mitt tilluftsbatteri att lösa eftersom pannan kommer att sluta leverera värme.

Är det så håller jag helt med dig!

/
T
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad HÃ¥kan L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2008, 20:49:21 »
Jag har smma koppling på min 410P, med nattsänkning.
Den uppför sig inte alls likadant. Höjer framledningen lite grann(har inte sett så noga), vid övergång till normaltemp
Nibe 410p med dockad CTC ecoAir VP700 (luft/vatten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2008, 22:00:30 »
Ju större avvikelsen är mellan börvärde och ärvärde på rumstemp ju mer inverkar rumsgivaren, i normala fall då avvikelsen är 1-2 ºC så kommer nog inte VP:n tokändra framledningstemp. Det är nog bara i detta speciella fall där magnil har 2 givare som antagligen är inställda med en större tempdiff som detta händer. Testa att ändra rumstemp 1 ºC på givaren och de hur mycket börvärdet på framledningstemp ändras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Begränsa max framledningstemp?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2008, 23:51:58 »
Nu är jag tyvärr inte å plats och kan prova men jag har uppfattningen att om jag sänker innegivaren ett par grader så toksänker den inte flt, höjer jag däremot ett par grader så är det flt 65 grader. Kan ha fel, kanske måste höja runt fem grader för att den skall tokhöja flt men det känns ändå väldigt fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!