Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka L/V-pump till pelletspanna  (läst 299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Psycho Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Docka L/V-pump till pelletspanna
« skrivet: 05 maj 2024, 21:48:02 »
Tänkte montera en monoblock luft/vatten värmepump men samtidigt behålla min pelletspanna. Jag har sett att vissa rekommenderar att koppla in pumpen på returen till shuntventilen, jag tror dock inte att det funkar så bra för mitt system.

Jag har två shuntventiler kopplad till min pelletspanna, en för elementen på övervåningen och en för golvvärmen på nedervåningen. Shuntventilerna styrs av inomhusgivare, en på vardera våning. I pannan så sitter det en slinga för varmvatten samt två elpatroner som backup.

Jag vill ju så klart spendera så lite som möjligt men samtidigt så måste det ju fungera bra. Någon som har något tips på hur jag bäst kopplar detta?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Docka L/V-pump till pelletspanna
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2024, 21:59:55 »
Du har två oberonde sytem på din panna och ser ut att du tar ut shuntat direkt för det ena VV från den, och hetvatten till den andra. Måste du ha hetvattenuttag. Och är det lägre temp ut på nedre delen ( källare eller GV )Vad skulle hända om du kopplar ihop systemen efter pannans shunt och tar ut bägge från pannan och har en lägre temp på nedre med sin shunt. Kan vara tvärtom med tempen, men ser bara din skiss nu.Skulle det fungera tror du.

Utloggad Psycho Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Docka L/V-pump till pelletspanna
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2024, 00:08:01 »
När de tidigare ägarna renoverade nedervåningen på 90-talet och la golvvärmen så gjorde de inte riktigt som man ska, så ganska ofta så jobbar den med ganska hög temperatur för att vara golvvärme. Från början så satt golvvärmens shunt efter pannans shunt till övervåningen men då hände det att nedervåningen blev kall då det händer att den skickar på högre temp i golvvärmen än i elementen på övervåningen. Därför så kopplades golvvärmens shunt om så att den har en egen anslutning från toppen av pannan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Docka L/V-pump till pelletspanna
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2024, 13:03:25 »
Nu har du även VV i pannan och det ställer till det lite, med monoblock som kopplas direkt in på pannan och ska då gå ON/OFF ,så får du max 55 C på VV. Ska pannan stängas så blir det så, stängs den av, så är nog ett måste att täppa till rökgaskanalen så pannan inte kyls av med självvent genom skorstenen Hur många liter är det i pannan. VP ska då värma pannan och sen pytsa ut värmen och då får det inte vara för liten volym på den, eller en extra tank på sidan om med VV-slinga för VV. Med tank så kan pannan stängas av helt.

Utloggad Psycho Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Docka L/V-pump till pelletspanna
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2024, 19:52:51 »
Jag har en elberedare stående så det kan ju vara ett alternativ att använda den för varmvatten.

Om man skulle skaffa en arbets/volymtank som både värmepumpen och pelletspannan jobbar mot och man sedan tar värme därifrån till värmesystemen, funkar det? Hur hindrar man i sådana fall pelletspannan att överhetta värmepumpen om den går in för att stötta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!