Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Acktankar bästa lösning  (läst 20880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
Acktankar bästa lösning
« skrivet: 26 juni 2011, 22:36:27 »
Jag har en fundering kring vedeldning och ack tankar vad som är den bästa konstruktionen:
En tank på 600l eller två tankar på 300l. Hur skall de kopplas om jag har två parallellt eller i serie?
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2011, 23:14:27 »
Naturligtvis 1 tank.
Mindre förluster, Billigare installation, Bättre siktning 
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2011, 07:05:55 »
Hej
Jasåå så det e det ...

allt beror på vad och hur du gör,håller inte med riktigt...

LÄS detta noga...

Har du TVÃ… tankar i serie som du kopplar RÄTT  funkar det minst lika bra om inte bättre
 Ã¤n en större tank...
Detta kräver dock att du kopplar rätt,använder rätt grejer å vet vad du gör

det innebär att du mÃ¥ste använda Plattvärme växlare  för inladdningen i tanken  Ã¥ hällst TVA för att göra varmvatten
dom grejerna KRÄVER att du vet vad du gör å kopplar in dom bra
kopplar du in dom som dom ska göras med styrningar å termostater kommer du att belönas med en xx gånger effektivare
tank å ett flera x bättre system

MEN det kräver som sakt var att du gör rätt å bygger rätt
att koppla in en plattvärme växlare helt utan  styrning gÃ¥r inte man mÃ¥ste ha nÃ¥tt som reglerar hur mycket värme man ger eller hämtar ur den för att fÃ¥ bra flöden i systemet

OFTA skiter folk i det å slänger i stället ut penggar på en xxx super duper soldator som fixar allt från kaffe kokning till barnpassning
även den sämsta solstyrningen funkar för å köra solfångare ...det krävs två funktioner för att köra en solfångare
start temp å stopp temp
då är det vettigare att lägga ut 500 kr extra på styrningen av plattvärme växlaren man tjänar mer på det...

men i ditt fall om du eldar med ved så duger det gott med en tank....vedpannan å solvärme är inte samma sak ...
det du gör med en liten fjutt brasa i pannan tar en dag med solvärmen
skillnaden i effekt är en moped vs en dragster ungefär
« Senast ändrad: 27 juni 2011, 07:16:06 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2011, 07:29:55 »
men sen funkar det ochså så att ett bra system gör att allt funkar bättre ..även vedpannan njuter av det
sÃ¥ frÃ¥n att tex elda var annan eller var tredje dag  kan det räcka med var 4-5 dag ...dvs man halverar eldningen för att systemet är effektivare Ã¥ bättre
e väl ungefär som att ha 2 st likvärdiga bilar där en tar 2lit per mil å den andra 0.5 lit....valet är inte speciellt svårt...

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2011, 08:21:06 »
Jag har en fundering kring vedeldning och ack tankar vad som är den bästa konstruktionen:
En tank på 600l eller två tankar på 300l. Hur skall de kopplas om jag har två parallellt eller i serie?

  Varkendera !   BÃ¥de 300 och 600 liter är relativt smÃ¥ volymer för ett vedpannesystem . För ditt hus är väl det nog 1500liter eller mer som gäller .
   Kan väl säga sÃ¥ här : Skaffa 1st  sÃ¥ stor tank du fÃ¥r plats med !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2011, 08:45:08 »
Jag har en fundering kring vedeldning och ack tankar vad som är den bästa konstruktionen:
En tank på 600l eller två tankar på 300l. Hur skall de kopplas om jag har två parallellt eller i serie?

  Varkendera !   BÃ¥de 300 och 600 liter är relativt smÃ¥ volymer för ett vedpannesystem . För ditt hus är väl det nog 1500liter eller mer som gäller .
   Kan väl säga sÃ¥ här : Skaffa 1st  sÃ¥ stor tank du fÃ¥r plats med !

Fast det kan ju vara en vattenmantladkamin som skall anslutas till tanken?
Ts har inte berättat vad han tänker ladda sina tankar med..

Och 2 tankar kan aldrig bli bättre än 1 tank.Bara krångligare och dyrare.
Jag funderar om Dr C har lite rus kvar från midsommar?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2011, 11:20:50 »
Hej ...
undrar vem som e full....???

att serie koppla tankarna är väldigt bra och garanterar en grym skicktning i tankarna ,ger mig fn på att du ni inte kommer i närheten av samma resultat med en stor tank

Dock Kräver det mer kunskap av installatören och att man använder "rätt" grejer i tankarna

Man SKA toppladda in all värme som ska in i tanken + ha en TVA som gör varmvatten samt att man kan jobba lite med vart vattnet lämnas in (Returen) ...i sista tanken

Kopplas det rätt så har en vanlig tank inte bättre funktion Tvärt om...

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2011, 12:27:57 »
Så du menar att det skulle bli bättre siktning i två tankar??
Du har je en större mantelyta som läcker=Sämre siktning
Sedan skall vattnet flyttas från den ena tanken till den andra= Sämre skiktning
Nej 1hög smal tank som toppladdas och vv med TVA.
Där har vi den ultimata tanken  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2011, 12:42:49 »
Så du menar att det skulle bli bättre siktning i två tankar??
Du har je en större mantelyta som läcker=Sämre siktning
Sedan skall vattnet flyttas från den ena tanken till den andra= Sämre skiktning
Nej 1hög smal tank som toppladdas och vv med TVA.
Där har vi den ultimata tanken  :)

visst i en helt perfekt värd sÃ¥ e det ju sÃ¥....bäst vore en smal  typ 50 cm i diam  Ã¥ 5 m hög... tank  kruxet e vart rymmer du ni den...
har du bra inställd tva så ska den lämmna ut ca 25 grader varmt vatten som du dumpar av i botten på tank nr 2
bäst vora att ha en rejäl förvärmmings slinga ibotten på tank 2 för att sänka temp ytterligare på vattnet

ids inte diskutera detta då jag vet det funkar....å det funkar väldigt bra


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2011, 12:54:28 »
Definitionen på 'bästa lösning' kan ju vara lite flytande. Precis som Hansson säger så blir det krångligare och dyrare med flera tankar.
Men, vill man ha absolut bäst funktion oavsett pris så är det förmodligen bättre med flera tankar, förvärmning i flera steg och nåt styrsystem som hela tiden håller koll på temperaturer, flöden och trender.
Å andra sidan går det ju att få ett sånt system att funka skitdåligt, till skillnad från det enklare systemet med en tank, så frågan är vilket som egentligen är bäst...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2011, 22:25:29 »
Grundtabken med lösningen är att köra Bergvärme mot Acktanken samt en vattenmantlad kamin. Av utrymmesskäl kanske lösningen lutar åt två tankar a 300l snarare än en större tank.
Vad skall man tänka på då denna kopplas?. Tankarna skall ha förvärmning av varmvattnet innan den går in i min CTC Bergvärmepump men i huvudsak användas för att kunna förse huset med antingen tillsatsvärme eller som reservsystem vid strömavbrott.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2011, 12:52:27 »
Stor volym är förstås bra vid vedeldning och det man siktar på är ju åtminstone
att en eldning skall hålla huset varmt över natten. Helst skall det hålla ett helt dygn.

En bergvärmepump behöver ingen speciell volym alls för att LAGRA energi. Däremot
kan den behöva viss volym om huset tackar nej till energi som pumpen vill "bli av med".

Bifogat finner du två skisser på hur varmvatten resp. värme skulle kunna kopplas ihop
med två seriekopplade tankar. Här kan du hålla huset varmt med ett minimum av el
vid strömavbrott. Med rätt förutsättningar för självcirkulation så fungerar det t.o.m. utan el!!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2011, 16:30:56 »
Tack Sobris för din skisser.
Jag tänkte faktisk ha reservkraft (batteriback-up med möjlig laddning av elaggregat resp solceller för att driva cirkpumpar och styrsystemet (c:a 100 W). Jag tittade i min CTC idag och konstaterade att man kan lätt bygga om den så att kretskort och shuntventilen kan matas från en egen anslutning (som har back-up) och pumpen samt elpatronen får stå stilla vid strömavbrott.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2011, 17:10:16 »
Bry dig inte om att manipulera värmepumpen alls. CTC:s egna shunt finns inne i
det blocket som heter "VP" i skissen över värmesystemet. Om det blir strömavbrott
så spelar det ingen roll hur VP:s interna shunt står. Allt annat fungerar lika dant i alla fall.

Den shunt jag har ritat ut är en ny fyrvägsshunt som i första hand shuntar ut vatten från
mitten av tanken och om det inte räcker fortsätter den att öppna och tar då från toppen
av tanken. Den skall förstås drivas från din back-up...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Acktankar bästa lösning
« Svar #14 skrivet: 02 juli 2011, 19:20:24 »
Hur kommer det att funka när vp fullkondenserar var fjärde start för att fÃ¥ upp vv tempen i övre delen av vp kommer den inte att värma acktanken till 55 grader ocksÃ¥  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!