Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga kring byte av äldre bergvärmepump (4 fyra offerter 3 modeller)  (läst 667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Professorn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vi har en äldre bergvärmepump av märket EVI HEAT (installerad av förra ägarna..) pÃ¥ 5 kW som behöver bytas. Inget akut fel pÃ¥ bergvärmepumpens funktion (än) men den börjar bli trött och gÃ¥r ganska ofta pÃ¥ tillsats under vintern. Jag har haft par olika installatörer pÃ¥ besök under vintern/vÃ¥ren och har nu 4 offerter som jag gärna skulle vilja fÃ¥ ett par extra ögon pÃ¥. Tacksam för all hjälp jag kan fÃ¥ i detta!  tummenupp

Fakta om huset
  • Strängnäs kommun
  • Enplansvilla frÃ¥n 70-talet med 170 m2 uppvärmd yta, varav 125 m2 boyta och 45 m2 biyta (garage, tvättstuga, relax)
  • ett vattenburet radiatorsystem (1-rörs värmesystem)
  • styrd ventilation med FTX
  • en luft-luftvärmepump (AC och värme hösten)
  • nya 3-glasfönster
  • OK isolerade väggar för tiden (U-värde 0,4) och tilläggsisolerat tak
  • en (oisolerad?) betongplatta som grund
  • Vi är 2 vuxna och 2 smÃ¥barn (0 - 5 Ã¥r) som bor här.
Borrhålet

Borrhålet är ganska grunt och har ett djup 123 meter och 9 meter ned till berg. Beläget i Strängnäs kommun cirka 4 km från Mälaren, 500 m från sjö och 100 meter från Å. Har gjort en del mätningar under januari och februari i syfte att se hur värmepumpen arbetar med energibrunnen.
  • 123 meter djupt, gjordes 2006.
  • Temperaturen till borrhÃ¥let frÃ¥n värmepumpen har varierat mellan 4,3 och 2,8 °C. Vid mätning i februari 2,9 °C
  • Temperaturen frÃ¥n borrhÃ¥let till värmepumpen har varierat mellan 6,0 och 4,8 °C. Vid mätning i februari 5,2 °C
Offerter
Jag har tagit in fyra offerter med bergvärmepumpar frÃ¥n tre olika tillverkare. Storleken pÃ¥ pumparna varierar mellan 6 till 8 kW. Kostnaden bland de olika installatörerna är ganska snarlika kring 150 000 kr. Jag är dock lite osäker vilken av, tillverkarna, modell och storlek som passar bäst utifrÃ¥n vÃ¥ra förhÃ¥llanden. Vad tror ni?  :)

PS. Offerterna är harmoniserade med varandra och alla installatörer ska utföra arbete i samma omfattning i värmecentralen.

MärkeModellStorlek på maskin [kW] Kostnad (före ROT-avdrag)Kostnad (efter ROT)
NIBES1256-88178,188 kr159,500 kr
ThermiaCalibra Eco 88175,000 kr156,625 kr
ThermiaCalibra Eco 88166,875 kr149,353 kr
IVTGeo 606C6169,400 kr151,401 kr

Tacksam för er hjälp!

/Björn

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Vilket år på 70-talet är huset byggt? Har du några bilder på radiatorsystemet inkl rör? Vilken framledningstemperatur krävs för att hålla 21 grader inne vid DUT/DVUT? Hur gammalt är FTX-aggregatet? Det låter som den befintliga bergvärmepumpen installerades på 90-talet då man dimensionerade väldigt lågt och inte borrade alls så djupt som man gör idag. Borrhålet verkar ju räcka till väldigt bra i nuläget men frågan är hur det blir med en 8 kW värmepump?
« Senast ändrad: 28 april 2024, 17:49:45 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Professorn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Vilket år på 70-talet är huset byggt? Har du några bilder på radiatorsystemet inkl rör? Vilken framledningstemperatur krävs för att hålla 21 grader inne vid DUT/DVUT? Hur gammalt är FTX-aggregatet? Det låter som den befintliga bergvärmepumpen installerades på 90-talet då man dimensionerade väldigt lågt och inte borrade alls så djupt som man gör idag. Borrhålet verkar ju räcka till väldigt bra i nuläget men frågan är hur det blir med en 8 kW värmepump?

Tack för snabb återkoppling och bra frågor Josth!

Vilket år på 70-talet är huset byggt?
Huset är byggt 1970.

Har du några bilder på radiatorsystemet inklusive rör?
Installatörerna som besökt har nämnt att radiatorerna är av bra storlek. Här kan du se VVS-ritningen: https://imgur.com/a/8Y0ByIF

Vilken framledningstemperatur krävs för att hålla 21 grader inne vid DUT/DVUT?
Jag har dålig koll på vilken framledningstemperatur systemet nuvarande upprätthåller. Som du kan se från ritningen (ovan) hade huset tidigare en oljepanna, varvid framledningstemperaturen sannolikt var mycket högre. Numera tror jag att framledningstemperaturen ligger runt 55°C, även under de kallaste dagarna. Det är värt att nämna att vi brukar hålla en något lägre temperatur vintertid, cirka 19°C.

Hur gammalt är FTX-aggregatet?
FTX-aggregatet installerades i samband med att förra ägarna installerade bergvärmepumpen. Detta skedde 2006 enligt offerten, men enligt deras minne var det 2008. Vi köpte huset för några år sedan.

Borrhålet verkar ju räcka till väldigt bra i nuläget, men frågan är hur det blir med en 8 kW värmepump?
Detta är min oro. Som jag förstÃ¥tt det kan inte moderna bergvärmepumpar frysa borrhÃ¥len, eftersom de har frostvakter som hanterar detta. Men jag tänker mig att det inte är optimalt att installera en stor (hög effekt) bergvärmepump, som dessutom är mer effektiv för att utnyttja energibrunnen. Av den anledningen lutar det Ã¥t den pÃ¥ 6 kW i effekt. Men tar gärna en 'second opinion' pÃ¥ det  Sc:,h

Värt att tillägga är att den nuvarande bergvärmepumpen är på 5 kW (exkl. tillsatser/elpatron).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok. 1970 var några år innan oljekrisen 1974 så husen var fortfarande ganska enkelt isolerade eftersom oljan var så billig på den tiden. Intressant att se ritningen även om jag inte lyckas följa den i alla dess delar. Men har installatörerna sagt radiatorerna ser okej ut så är det är säkert så. Finns det någon uppgift om t.ex. husets effektbehov på ritningen i något hörn/sida? Framledningstemperaturen vid LUT/DUT/DVUT ändras inte av att man byter till annan sorts panna men om man t.ex. tilläggs isolerar vinden, sänker innetemperaturen eller byter dörrar och fönster till 3-glas så klarar man sig med något lägre framledningstemperatur och det gör att verkningsgraden i värmepumpar blir bättre.

Som jag ser det bör en ny värmepump med dagens synsätt vara på 8 kW och gärna runt 150 m borrhål. Man får testa vad nuvarande borrhål klarar. Kanske går det att komplettera med en kortare slinga jordvärme i trädgården om kollektorn skulle visa sig vara något för kort?

Har den befintliga värmepumpen ett styrsystem med display där man kan utläsa t.ex. antalet kompressortimmar och el-tillsats?
« Senast ändrad: 28 april 2024, 20:49:19 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 857
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Min åsikt
Har svårt att se att du skulle välja 6kW såvida du inte är säker på att detta räcker i effekt.
Alla 8kW alternativen verkar ok i mina ögon, jag utgår från att alla har borrhålsövervakning, om detta nu skulle behövas under kalla vintrar.
Tycker också du skall titta på om du kan komplettera med en kortare markslinga som plan B.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Professorn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!

Studerade ritningarna nu efter jobbet men kunde inte hitta någon information om framledningstemperaturen vid DVUT. Hittade dock en intressant folder där de jämförde eluppvärmning mot oljeeldning. Roligt hur tiderna har ändrat sig sedan dess.. :) Om det är till hjälp så kör vi bergvärmepumpen med en värmekurva som har framledningstemperatur på 55 °C vid -20 °C utomhus. Det har gett ett okej inomhusklimat.

Huset har genomgått en rad renoveringar sedan det byggdes 1970. Ventilationen är FTX, vinden är tilläggsisolerad och samtliga fönster är bytta till 3-glas. Södra sidan av huset har även ett isolerad, dock ej uppvärmt, uterum täckt i 3-glasfönster. Tyvärr finns det begränsade möjligheter att tilläggsisolera fasade då den är mexitegel.

Uppskattar tipset kring markvärme. Tror dock att det blir utmanande med tanke värmecentralens orientering på fastigheten, då det utrymmet vätter mot gatan. Kan ställa frågan till installatör vid besök.

Kollade statistiken för senaste året. Där kan man konstatera att den gått relativt mycket på tillsats.

-
Drifttid
Andel av året
Timmar på helt år8760 h
100.0%
VP8428 h
96.2%
VP + tillsats (1)2226 h
25.4%
VP + tillsats (1) + tillsats (2)114 h
1.3%


« Senast ändrad: 29 april 2024, 19:12:52 av Professorn »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Perfekt om värmesystemet klarar sig med 55 grader vid -20 °C! Värmepumpar fungerar precis som de ska med lågtempererade värmesystem upp till 55 grader och DVUT för Strängnäs ligger på ca -18 °C. Har säkert hjälpt till med vindsisoleringen och nya fönster. FTX sparar också ett par tusen Watt vid DVUT.

Antalet drifttimmar för VP ser dock helt omöjligt ut!? Sc:,h Med en traditionell on/off värmepump räknar man med ca 3000 till 3500 kompressortimmar per år om dimensioneringen är rätt i förhållande till huset. Kanske ger den gamla värmepumpen knappt någon värme alls när den går?? Kan man anta att tillsats 1 och tillsats 2 är 3 kW vardera? Betyder ca 7000 kWh tillsats per år vilket är alldeles för högt men ändå för lite om VP knappt fungerar. En lurig sak med FTX är att den kan ha både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen när det blir kallt om vintern samt även en elektrisk eftervärmare för att alltid garantera komfortvarm tilluft på 18-19 grader. Detta kan dra en helt del el och även indirekt värma huset som man egentligen måste ta med i kalkylen. Vilken är den totala årsförbrukningen av el senaste åren?

Håller fast vid att jag tror att en ny varvtalsstyrd 8 kW är det bästa alternativet.
« Senast ändrad: 29 april 2024, 21:24:18 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej igen!

Studerade ritningarna nu efter jobbet men kunde inte hitta någon information om framledningstemperaturen vid DVUT. Hittade dock en intressant folder där de jämförde eluppvärmning mot oljeeldning. Roligt hur tiderna har ändrat sig sedan dess.. :) Om det är till hjälp så kör vi bergvärmepumpen med en värmekurva som har framledningstemperatur på 55 °C vid -20 °C utomhus. Det har gett ett okej inomhusklimat.

Huset har genomgått en rad renoveringar sedan det byggdes 1970. Ventilationen är FTX, vinden är tilläggsisolerad och samtliga fönster är bytta till 3-glas. Södra sidan av huset har även ett isolerad, dock ej uppvärmt, uterum täckt i 3-glasfönster. Tyvärr finns det begränsade möjligheter att tilläggsisolera fasade då den är mexitegel.

Uppskattar tipset kring markvärme. Tror dock att det blir utmanande med tanke värmecentralens orientering på fastigheten, då det utrymmet vätter mot gatan. Kan ställa frågan till installatör vid besök.

Kollade statistiken för senaste året. Där kan man konstatera att den gått relativt mycket på tillsats.

-
Drifttid
Andel av året
Timmar på helt år8760 h
100.0%
VP8428 h
96.2%
VP + tillsats (1)2226 h
25.4%
VP + tillsats (1) + tillsats (2)114 h
1.3%


Hej!

Du verkar taggad, bra, och ditt nickname antyder att du är minutiös.  tummenupp

Kör på en inverter á 8 kW, 123 m borrhål, men håll bra koll på köldbärare in/ut vid driften när det börjar bli kallt i december-januari-februari.

Dina borrhålsvärden går nog inte lita på, ty elpatronen har gått friskt. Sen har du en luft-luftvärmepump och FTX med i ekvationen också.

Vad har LLVP:n dragit senaste året?
Kolla om FTX för-/eftervärmer luften vid kyla?

Vad är din totala årsförbrukning av el? (Har ni laddhybrid/Elbil?)

Är garaget 20 m²/20°C?  Eller kör du som jag, 16°C? :)

Utloggad Professorn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen! Tack för alla svar – det uppskattas verkligen!

Valborg, värme och cykling kom emellan så värmepumpandet fick ta en paus.

Jag lyssnar på era råd och kommer satsa på en 8 kW. Samtliga modeller jag tog in offert på är inverterstyrda med borrhålsövervakning, vilket torde ge en säker och energieffektiv lösning.

För att svara på era frågor (lite stilla nyfikenheten kanske).

Vad har LLVP:n dragit senaste året?
Dålig koll på detta. Blev faktiskt nyfiken själv så ska montera en av effekt- och energimätarna på det uttaget under nästa vinter.

Kolla om FTX för-/eftervärmer luften vid kyla?
Brukar kika till displayen inomhus och ser till som tätt att eftervärmen går in under vintern. Delvis tror jag detta beror på att vi generellt har ganska svalt inomhus vintertid. Gjort en del justeringar i luftflödet (minskat), vilket även gett resultat på elanvändningen.

Är garaget 20 m²/20°C? Eller kör du som jag, 16°C?
Precis, cirka 16 °C, eller strax under. Det blir naturligt lite svarare eftersom garaget ligger sist på ena värmekretsen (enrör-system). Försöker även hålla det lite svalare då garageporten är ganska otät (ska bytas i sommar).

Kanske ger den gamla värmepumpen knappt någon värme alls när den går?? Kan man anta att tillsats 1 och tillsats 2 är 3 kW vardera?
Jag tror att kompressorn är ganska trött, så skulle inte förvåna mig. Sen vågar jag inte uttala mig kring riktigheten i värmepumpens statistik. Jag tog siffrorna från läget "värmepump", men det fanns även "värmepump - värme" och "värmepump - varmvatten". Kan vara så att "värmepump" summerar dessa två, vilket gör värdet missvisande. Men vi kan i alla fall konstatera att den nuvarande värmepumpen fungerar ineffektivt :)

Korrekt gissat på tillsatserna – de är på 3 kW vardera. Hemskt att de gått så mycket (direktverkande) el till värme. Min lärare i termodynamik hade gråtit om han fick höra det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 439
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!