Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hus utan värmekostnad  (läst 6391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CLeijon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hus utan värmekostnad
« skrivet: 19 november 2007, 19:13:02 »

Hej!

Detta blir mitt första fotspår i detta forum.

Jag och frugan är i stånd att sätta byggspaden i jorden och funderingar finns på uppvärmning.
Efter att skummat lite på detta forum så inser man att finns det mycket att hämta.
Jag letar efter en lösning som blir så billig i drift som det bara går.
Jag sökte fram denna nyhet från 2005 på ivt's hemsida.
http://www.ivt.se/page.asp?lngID=544&lngLangID=1&lngNewsID=401

Finns denna lösning i verkligheten nu 2 år senare??


Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #1 skrivet: 19 november 2007, 21:29:26 »

Det finns i det radhusomsråde i Strängnäs som omnämns. Läste en artikel om projeketet i lokaltidningen (Eskilstunakuriren) för något år sedan. Däremot är det (idag) ingen lösning för privatpersoner eftersom investeringskostanderna för solcellerna blir så höga. Eftersom solceller fortfarande är väldigt ineffektiva blir det också ytkrävande. Ska du exempelvis skrapa ihop en effekt på endast 2 kilowatt krävs en yta med monokristallina solceller motsvarande 16 kvm. Och då ger anläggningen bara 2 kW under ideala ljusförhållanden. Strängnäsprojektet är gridkopplat - de har så stor yta att de kan leverera ut på nätet när ljus finnes och köper sedan tillbaka kWh när de verkligen behövs.

(Nya mer effektiva solceller är på G även om det säkert dröjer några år innan de går att köpa i handeln.)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad CLeijon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #2 skrivet: 19 november 2007, 22:11:33 »
Okey.
Tackar för svaret.   :)

Men att använda solfångare som stöd till någon form av värmepump är väl en beprövad medtod som de flesta värmepumpsförsäljare har idag??
Och för att hålla nere investeringskosten väljer man kanske en frånluftpump eller en luft/vattenpump ...... eller?


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #3 skrivet: 19 november 2007, 22:23:46 »
hej
knata i väg å låna lite böcker på biblan

Har en bok här hemma som heter :Byggsnålt med egen energi
skriven av Stefan Larsson
välldigt bra bok

jag skulle satsa på en rejäl solfångar anläggning,ett tokisolerat golvvärme system
med ca 25 graders framlednings temp
en vatten mantlad vedkamin som backup å för extravärme på vintern + att den även gör varmvatten på vintern

ett rejält värme återvinnings aggregat på ventilationen

tokisolera vind väggar Ã¥ plattta  med minst 150-200 mm mer isolering än vad som e normalt
rejäla 3glasfönster + en energi vettig placering på fönstren dvs så solen slår in i huset genom fönstren ..problem med över temp går fint att bygga bort


sen ska du bygga huse så öppet det går,ha korta vatten ledningar mm mm
skulle även skaffa ett återvinnings system på avloppet
där smiter det ut rejält med energi



men allt står i boken ;D




« Senast ändrad: 20 november 2007, 09:44:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #4 skrivet: 19 november 2007, 22:35:43 »
Eller...

Isolera ordentligt och köp en "typ" IVT 495 med bergvärme och ventilation, det ger dig även möjlighet till frikyla.
Försök beräkna isoleringen så att huset inte behöver mer effekt vid DUT än vad värmepumpen ger (4.5 kW)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #5 skrivet: 20 november 2007, 09:42:38 »
hej ...
att sätta in  en jord berg pump i ett lÃ¥genergi hus e ju helt tvärt imot vad man vill Ã¥stakomma
man vill ju minimera förbrukningen ska man i med en pump så bör det väl va en frånlufts värme pump i sånna fall
för ventilation måste man ju lix ha i kåken

ett nytt hus kan ju knappast klassas som energi snålt om det behöver 15000 kwt per år
det ska gå bygga ett riktigt lågenergi hus som drar ca 8000 kwh per år

tänk på att huset ska i princip värmas med spillvärme från tv å grejerna i kåken
i ett sånt hus är ju tex en 4kw luft luft pump ett monster

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #6 skrivet: 20 november 2007, 13:21:42 »
Jag skulle nog satsa på superisolerat hus och en bra FTX, många fönster mot söder och få eller små mot norr.

Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill kosta på uppvärmning mm. men jag skulle nog satsa på en tekniktank med VV-slinga så kan man koppla på vattenmantlad kamin, solpaneler, LVVP helt efter tycke och plånbok.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #7 skrivet: 20 november 2007, 13:58:11 »
hej
som jag fattade det så va grundens isolering väldigt viktig,för att slippa
köldbryggor å sånt
även för att förhindra att golvärmen läcker ner i plattan


Utloggad CLeijon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #8 skrivet: 20 november 2007, 17:19:49 »
Tack för alla synpunkter, riktigt intressant att lösa.
Boken verkar vara en grej att kika på.

Jag sammanfattar:
Tokisolera huset, botten till toppen.
Stora fönster (3-glas) i söder och mindre i norr.
Frånluftspump + solceller + vattenmantlad kamin. (Finns det värmeåtervinning på avlopp!! jag är nörd på detta)
Allt hopkopplat med en ackumulatortank.

Detta ovan låter för mig som sunt förbuft just nu ....

Har någon ett uppskattat pris på ovanstående delar??

Vad tror ni att koppla ett mindre vindkraftsverk till huset, endast som stödproducent av el för att i stort sett dumpa överskottet periodvis.
Alltså inga backupbatterier till vindkraften till att börja med, kanske lägga på detta senare ...


Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #9 skrivet: 20 november 2007, 18:05:28 »
Ska ni bygga lösvirke?
Annars finns dom här som verkar göra vettiga hus
www.villavarm.com
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #10 skrivet: 21 november 2007, 15:01:43 »
Jag skulle nog satsa på superisolerat hus och en bra FTX, många fönster mot söder och få eller små mot norr.

Sen är det ju en fråga om hur mycket man vill kosta på uppvärmning mm. men jag skulle nog satsa på en tekniktank med VV-slinga så kan man koppla på vattenmantlad kamin, solpaneler, LVVP helt efter tycke och plånbok.

LÃ¥ter som musik... Thumbsup  Det gÃ¥r att komma ruggigt lÃ¥gt med solfÃ¥ngare, mycket isolering och en liten värmepump. Det känns som om det vore ett misstag att snÃ¥la med isoleringen i dagsläget. 35 cm isolering i väggarna känns inte orimligt, för nÃ¥gra Ã¥r sedan blev man idiotförklarad.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #11 skrivet: 21 november 2007, 15:57:31 »
Ska man ha ekonomi i det är Rickards förslag bra! men en 495:a är att ta i (kanske inte i norra Sverige)
Jag tror den bästa lösningen är:
bra klimatskal, t.ex 400-500 vägg, 500-600 tak, 300 platta, U=0,8-0,9 Fönster, U = 0,8-1,0 Dörr, undvik köldbryggor, välja bra kantbalk (kanske U-min).
Täta huset extremt noga, ingen krånglig form på huset.
FTX återvinning 85-90%
liten VP kanske 2-3kW för värme till radiatorer och varmvatten.
Golvvärme är inte att rekommendera i lågenergihus, kanske i badrummet
Tyvärr finns det inte någon riktigt bra VP till detta (jag har inte hittat någon iaf)
Solpaneler är varken mer energibesparande eller mer ekonomiskt.
Vindkraft till hushållsel om man har möjlighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #12 skrivet: 21 november 2007, 16:04:32 »
Läs Mats Wolgasts bok om sitt husbygge. Han var pionjär, tror huset byggdes runt 1980.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #13 skrivet: 21 november 2007, 17:26:51 »
Jag är av princip emot välisolerade hus, hur skall det gÃ¥ för mig och detta forum om folk slutar köpa energi för att värma sina hus?  :o :o :o ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hus utan värmekostnad
« Svar #14 skrivet: 21 november 2007, 20:22:00 »
I dag behöver man ingen värmekamera för att se köldbryggorna.
Väldigt hög fuktighet i kombination med rätt många minusgrader gör att det är tjock frost på allt.
Reglarna bakom fasadpanelen  framträder tydligt, frosten är avsevärt mindre där.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!