Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Biltema Dubbelkoningsverktyg  (läst 7810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Biltema Dubbelkoningsverktyg
« skrivet: 29 september 2009, 10:24:00 »
Noen som har erfaring med Biltemas koningsverktøy?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82467

Kan dette brukes til montering av varmepumpe, eller kreves det bedre verktøy?
MHI 25ZIX + LG AW12 Gallery.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #1 skrivet: 29 september 2009, 12:26:15 »
Noen som har erfaring med Biltemas koningsverktøy?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82467

Kan dette brukes til montering av varmepumpe, eller kreves det bedre verktøy?

I sverige måste man ha certifikat för att få göra denna typ av arbete. Hur det är i vårt kära grannland vet jag inte.
Den som kan sin sak vet vad som åtgår och vad som erfodras.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #2 skrivet: 29 september 2009, 12:47:02 »
Jo det kan man säkert använda, det viktiga är resultatet och kunskap att bedömma om det blev bra eller dåligt. Rörskäraren ser ju riktigt profsig ut, inte samma modell som de sålt tidigare.
Det är väl samma regler i alla EU-länder numera?
Med all rätt kan man väl fråga sig vad som kan hända om en bil blir av med bromsarna, en direkt livsfara för både passagerare och andra. Men där är det tillåtet, att kona och skruva ihop bromsrör själv.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #3 skrivet: 29 september 2009, 13:32:28 »
Jo det kan man säkert använda, det viktiga är resultatet och kunskap att bedömma om det blev bra eller dåligt. Rörskäraren ser ju riktigt profsig ut, inte samma modell som de sålt tidigare.
Det är väl samma regler i alla EU-länder numera?
Med all rätt kan man väl fråga sig vad som kan hända om en bil blir av med bromsarna, en direkt livsfara för både passagerare och andra. Men där är det tillåtet, att kona och skruva ihop bromsrör själv.

Jaha ... Norge är med i klubben...  ;D

Sedan är inte bromsolja en farlig ozonhänande gas. Däremot bildas ozon av friktion som vid en krach ...  ;D
« Senast ändrad: 29 september 2009, 13:34:35 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #4 skrivet: 29 september 2009, 13:49:12 »
Jassåå, Henning är från Norge?! Trodde det var skrivet på Sv(D)anska. ::) Men har de värmepumpar i Norge? De har ju olja i överflöd. ^-^
MGKea, bromsolja är inte miljövänlig och sen kan det inte uteslutas att bilen inte har AC.  >:D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Henning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #5 skrivet: 29 september 2009, 13:59:19 »
Vi har olja, men den skal exporteres for Ã¥ sikre penger til pensjonsfondet...  ;D
Varmepumper blir mer og mer populært her, spesielt luft/luft pumper på grunn av lav installasjonskostnad.

EU-regler gjelder i Norge også. Norge er et at landene i Europa som har innført flest EU-krav/regler.
Dog uten å kunne være med å bestemme noe. ;D

Har ikke hørt noe om at montering av varmepumper er ulovlig for privatpersoner.
MHI 25ZIX + LG AW12 Gallery.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #6 skrivet: 30 september 2009, 11:33:55 »
I sverige måste man ha certifikat för att få göra denna typ av arbete.
Den som kan sin sak vet vad som åtgår och vad som erfodras.

Är inte denna typ av kommentarer onödigt? Vill man inte delge sin kunskap till andra så kan man likaväl strunta i att jaga inlägg.

Grejjen med detta forum är väl att ändå att hjälpa varandra med olika frågeställningar gällandes VP relaterade frågor? För ger man pekpinnar om att "det där får du inte göra" så kan Rikard likabra stänga forumet.

För min del som mycket tekniskt intreserad så handlar det inte alltid om att jag enligt lagen får eller inte får utföra något, utan att jag har ett intresse att lära om hur saker fungerar & hur man lämpligen utför dem. Sen kan jag mycket väl låta någon annan fackman utföra jobbet. Men tillfredställelsen att ha en viss del av egen kunskap är viktig åtminstånde för mig. Det gör bl.a. att förståelse, funderingar & förberedelser går enklare, men även kommande underhåll.

Tyvärr upplever jag att inom de område det enligt lag behövs certifieringar så är man ofta lite "hemlige harry" för att kunna stoltsera med sin proffesion & kunna vara lite "oumbärlig". Dock drar jag inte alla över en kam då det finns gott om undantag.

Detta är inte skrivet som något personligt mot någon, bara en allmän reflektion då denna typ av kommentarer dyker upp lite då & då. Bara för att få fram min synvinkel är ovan skrivet med viss spettsning.

Detta blev lite trådkapning, men jag tar gärna emot kommentarer om mina kommentarer. Jag kan såklart vara helt ute på villovägar enligt någon annan av er. Alla har vi olika "tycke & smak". Men att inhämta kunskap är inte olagligt, vad jag vet.

Ha det bra!
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #7 skrivet: 30 september 2009, 17:47:54 »
Hi

Jag har använt detta koningsverktyg vid 5 installationer, inga läckage (har upptäckts!, älsta instalationen 2 år) eller omkoningar har behövts. Satsen funkar bra, dock är röraskäraren lite "billig" och lämnar väl mycket grader på insidan, och medföljande gradverktyg på röraskäraren lätt att förstöra ytan innitui röret om man inte aktar sig.
Koningsverktyget funkar bra, men är kanke lite väl vass i radien där konan påbörjas, så komprimera inte för hårt, då finns det risk att materialet blir väl tunt i övergången.
Tar man det bara försiktigt och kollar konerna innan montering så går det dock utmärkt

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #8 skrivet: 30 september 2009, 18:44:09 »
Dog uten å kunne være med å bestemme noe. ;D

Vi kan inte heller bestämma, det gör "the EU top brass".
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #9 skrivet: 30 september 2009, 19:09:05 »
Henning, behöver ni fler pensionärer till Norge så säg till, för här måste man jobba svart, vid sidan av, om man skall upprätthålla levnadsstandaren man har när man jobbar. :(
frav, jag kan hålla med dig delvis. Ser det dock viktigt att framföra vad som är lovligt eller inte. Själv anser jag att det är allvarligare med råd om hur man gör med el då det kan skada eller t.o.m döda andra om man gjort fel. Ibland kan man också läsa mellan raderna för att få en uppfattning om den frågandes möjligheter att rätt förstå vad man menar. Jag har några gånger avstått från att ge upplysning för att jag inte vill ha något elände på mitt samvete.
Som säkert de flesta vet så finns det en mängd bestämmelser för kylbranchen som de måste följa. Det är ju klart att de surnar till om folk utan dessa omkostnader utför deras jobb med inkomstbortfall som följd, men samtidigt handlar det mest g.d.s are för hemmabruk här på forumet och har någon bestämt sig för att göra jobbet själv så vore det enligt min mening fel att inte hjälpa om man kan. Varje nyinstallerad värmepump ger ett + både för miljö, nationalekonomin och inte minst ägarens ekonomi. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #10 skrivet: 30 september 2009, 19:38:42 »
Noen som har erfaring med Biltemas koningsverktøy?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82467
Kan dette brukes til montering av varmepumpe, eller kreves det bedre verktøy?

Här är en bra tråd från Paxmax i konsten att kona:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8230.0;all


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #11 skrivet: 30 september 2009, 21:08:02 »
frav, jag kan hålla med dig delvis. Ser det dock viktigt att framföra vad som är lovligt eller inte. Själv anser jag att det är allvarligare med råd om hur man gör med el då det kan skada eller t.o.m döda andra om man gjort fel. Ibland kan man också läsa mellan raderna för att få en uppfattning om den frågandes möjligheter att rätt förstå vad man menar. Jag har några gånger avstått från att ge upplysning för att jag inte vill ha något elände på mitt samvete.
Som säkert de flesta vet så finns det en mängd bestämmelser för kylbranchen som de måste följa. Det är ju klart att de surnar till om folk utan dessa omkostnader utför deras jobb med inkomstbortfall som följd, men samtidigt handlar det mest g.d.s are för hemmabruk här på forumet och har någon bestämt sig för att göra jobbet själv så vore det enligt min mening fel att inte hjälpa om man kan. Varje nyinstallerad värmepump ger ett + både för miljö, nationalekonomin och inte minst ägarens ekonomi. Thumbsup
Visst är det så att det är okej att ge relevant upplysning om vad som anses laglig eller ej. Att pyssla med köldmedia är inte enbart en "dans på rosor" som vem som helst ger sig på då det är endel farliga moment att handskas med. För det kan medföra personskada om man gör galet. Även här kan det bli dödlig utgång om det vill sig illa. Höga tryck samt kraftig kyla & värme. Så detta måste man vara medveten om eller bli upplyst om. No doubt about it.

GDSare är något alla branscher måste räkna med. Så det är egentligen inget att surna till för. GDSarna är förmodligen en försvinnande lite andel i den totala mängden vad gäller VP. I denna tråd så handlar det om att kona ett kopparrör, vilket inte är olagligt för någon. Men man ska såklart känna till konsekvenserna av ett dåligt utfört arbete ihop med en VP installation. Men för att lära behöver man lärare. Alla är vi amatörer i början.

Ser man till allt hemmafixande med el där inte ens nödig kännedom föreligger, så är andelen betydligt större. Många skräckexempel finns det......

Dock tycker jag att det är bättre att avstå att kommentera helt än att ge näsvisa inlägg.

Sov gott!
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Biltema Dubbelkoningsverktyg
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2009, 08:53:40 »

Ursäkrat mig om någon tagit illa upp till min notering om våra svenska bestämmelser.
El är livsfarligt och där krävs det skolutbildning och praktik innan man skall ge sig in och koppla. När det gäller kylmedia befarar jag att även den kan vara livsfarlig.

Vill ingen människa illa!  :-*


 
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!