Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera förtryck pÃ¥ vattenfylld anläggning?  (läst 397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Justera förtryck på vattenfylld anläggning?
« skrivet: 28 november 2023, 12:24:41 »
Behöver kontrollera/justera förtrycket på mitt golvvärmesystem.

Artiklar här på forat säger att expansionskärlet/hydropresskärlet ska vara trycklöst och frånkopplat från systemet vid justering av förtrycket.
Det blr svårt i mitt system eftersom jag inte har någon avstängningsventil och måste då tömma hela systemet, vilket jag helst vill undvika.

Jag tänker att det borde räcka att stänga av cirkulationspump och släppa på allt övertryck i systemet så att enbart det statiska vattentrycket är kvar. Förtrycket ska ju ligga strax över det statiska trycket så det borde visa rätt på bilventilen på kärlet om jag bara ha det statiska trycket som jobbar emot då jag fyller/släpper ut luft.

Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera förtryck på vattenfylld anläggning?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2023, 12:35:37 »
Svar rätt. Du kan släppa ut vatten sÃ¥ manometern visar noll, fylla med luft i  blÃ¥san till 0,5 bar. Ökar manometern sÃ¥ släpp ut mer vatten till noll. Fortsätt sÃ¥ tills inte manometern rör sig när du fyller luft. DÃ¥ ska det vara Ca 0,5 bar. klart att fylla vatten till Ca 0,8 -0,9  bar, vid temp fram pÃ¥ ca 40 C

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Justera förtryck på vattenfylld anläggning?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2023, 13:13:18 »
Bra!

Enklast är väl att lämna öppet högst upp (avluftningen på golvvärmefördelaren) så håller det sig "trycklöst" medan man justerar förtrycket.

Kommer att bli lite högre förtryck hos mig eftersom exapansionkärlet sitter i källaren och det är ett tvåvåningshus. Ska mäta hur stor höjdskillnaden är expansionskärl till högsta punkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera förtryck på vattenfylld anläggning?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2023, 14:54:08 »
Svar nej det blir inte högre tryck med exspansionskärl, det räcker och blir över med 1 bar, som tar hand om ett hus upp till 10 meter. Nu har nog inte ditt hus 10 meter från källare till radiatorer/GV uppe. Så att mäta ger inget.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Justera förtryck på vattenfylld anläggning?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2023, 11:57:52 »
Rapporterar om någon läser tråden i framtiden.

Jag släppte ut övertrycket i systemet. Kvar blir då det statiska trycket motsvarande höjdskillnaden mellan högsta punkt i systemet och tryckmätaren på expansionskärlet, ca 0,35 bar i mitt fall (motsvarande 3,5m). Eftersom det statiska trycket är lägre än det önskade förtrycket i expansionskärlet går det bra att justera förtrycket. Jag justerade förtrycket till ca 0,2 bar över det statiska trycket dvs 0,55 bar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!