Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: comfortzone nya ljuddämpande Ã¥tgärder?  (läst 9144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebula

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« skrivet: 15 juni 2009, 21:29:54 »
såg på comfortzones hemsida att dom har infört 8st nya ljuddämpande åtgärder.någon som vet hur tyst det blev?

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2009, 23:06:52 »
Som jag förstått det så skall numera kompressorn vila lite mer fritt inne i värmepumpen så det skall vara ganska stora ändringar
i byggsättet i de nya som nu levereras från fabrik.
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2009, 21:38:24 »
Finns det några siffror (dB) på hur stort bullret blir?

Utloggad KaminKamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2009, 08:54:20 »
Hej,

Är det någon som vet vad de 8 ljuddämpande åtgärderna är?

Det har även talats om att det ska gå att få hjälp med att uppdatera sin Comfortzone. Någon som vet mer om det?

//Magnus
190 kvm + garage 32 kvm norr om Stockholm. Värmer sen 2008-03-05 med CE65+Ilpo TA+Fläktkonvektor i garage.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2009, 14:18:58 »

Det har även talats om att det ska gå att få hjälp med att uppdatera sin Comfortzone. Någon som vet mer om det?

//Magnus

Puff puff!
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2009, 15:26:37 »

Det har även talats om att det ska gå att få hjälp med att uppdatera sin Comfortzone. Någon som vet mer om det?

//Magnus

Puff puff!

Pratade med Gunnar Hedlund på CZ för en månad sedan och de sålde då en ljuddämpningslösning på redan sålda pumpar. Som jag förstod det var det egentligen bara lite mer ljudisolering kring kompressorn mm. Jag tror inte de ändrar infästning av kompressorn till chassit.

Vidare ville jag även köpa uppgradering av mjukvaran för att få tillgång till möjligheten att ställa min returtemp på vattnet för att få en stabilare gång. Den uppgraderingen ville de helst skjuta lite på då de hoppades ha en v1.18 ute snart som var bättre än v1.17. Jag ska ta tag i det efter jul.

Om ni har frågor, ring dem, de har varit tillmötesgående när jag pratat med dem.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2009, 16:19:08 »

Det har även talats om att det ska gå att få hjälp med att uppdatera sin Comfortzone. Någon som vet mer om det?

//Magnus

Puff puff!

Pratade med Gunnar Hedlund på CZ för en månad sedan och de sålde då en ljuddämpningslösning på redan sålda pumpar. Som jag förstod det var det egentligen bara lite mer ljudisolering kring kompressorn mm. Jag tror inte de ändrar infästning av kompressorn till chassit.

Vidare ville jag även köpa uppgradering av mjukvaran för att få tillgång till möjligheten att ställa min returtemp på vattnet för att få en stabilare gång. Den uppgraderingen ville de helst skjuta lite på då de hoppades ha en v1.18 ute snart som var bättre än v1.17. Jag ska ta tag i det efter jul.

Om ni har frågor, ring dem, de har varit tillmötesgående när jag pratat med dem.

Slog en signal till ComfortZone och blev kopplad till fabriken. De kunde dock inte hjälpa mig med något färdigt kit för ljuddämpning (baserat på pumpens serienummer) utan bad mig testa att isolera runt kompressorn med mineralull (UNC 37Z) och återkomma med resultatet.

Köpte f.ö. pumpen sommaren -08.



Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2009, 18:22:08 »

Det har även talats om att det ska gå att få hjälp med att uppdatera sin Comfortzone. Någon som vet mer om det?

//Magnus

Puff puff!

Pratade med Gunnar Hedlund på CZ för en månad sedan och de sålde då en ljuddämpningslösning på redan sålda pumpar. Som jag förstod det var det egentligen bara lite mer ljudisolering kring kompressorn mm. Jag tror inte de ändrar infästning av kompressorn till chassit.

Vidare ville jag även köpa uppgradering av mjukvaran för att få tillgång till möjligheten att ställa min returtemp på vattnet för att få en stabilare gång. Den uppgraderingen ville de helst skjuta lite på då de hoppades ha en v1.18 ute snart som var bättre än v1.17. Jag ska ta tag i det efter jul.

Om ni har frågor, ring dem, de har varit tillmötesgående när jag pratat med dem.

Slog en signal till ComfortZone och blev kopplad till fabriken. De kunde dock inte hjälpa mig med något färdigt kit för ljuddämpning (baserat på pumpens serienummer) utan bad mig testa att isolera runt kompressorn med mineralull (UNC 37Z) och återkomma med resultatet.

Köpte f.ö. pumpen sommaren -08.





Jag köpte också min sommaren -08. Testade du att ringa Staffan Bertland? Jag pratade med honom först och sedan hänvisade han vidare till Gunnar. Jag fick intrycket att de sålde tjänsten men jag kan ju ha missuppfattat.

Sa de något om hur mycket mineralull och tight man skulle kunna trycka in det? Inget om resten av plåtlådan?

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2009, 08:58:35 »
Jag har nu pratat med Staffan på CZ igen om ljudisoleringen och har fått en "manual" för hur de gör sina efterhandsisoleringar. Ska testa den så snart jag har möjlighet och återkommer med resultat.

Det går ut på att man isolerar fläkt och kompressorlådan (den översta fjärdedelen på skåpet) underfrån i tanklådan. Tydligen hade de haft bra resultat, men det var viktigt vilken mineralull man använda för att få bra effekt. Om ni själva testar gör ni det på eget bevåg.

Utloggad jockerock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2009, 12:24:23 »
Hej Jback!

Kan du lägga ut manualen här så man får se?

/Jocke
Enplanshus från 2007, 160m2 + 40m2 (garage) med CE50 och golvvärme

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #10 skrivet: 14 december 2009, 09:41:32 »
Hej Jback!

Kan du lägga ut manualen här så man får se?

/Jocke

Jag vet inte riktigt vad CZ säger om att jag sprider deras material vidare hur som helst så jag vill inte lägga upp den här. Dock delar jag med mig av den om ni PM:ar eller mailar mig.

// Jocke

Utloggad jockerock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #11 skrivet: 14 december 2009, 13:51:57 »
Hej Jback!

Kan du lägga ut manualen här så man får se?

/Jocke

Jag vet inte riktigt vad CZ säger om att jag sprider deras material vidare hur som helst så jag vill inte lägga upp den här. Dock delar jag med mig av den om ni PM:ar eller mailar mig.

// Jocke

Hej Jback!

Jag har försökt att tysta min pump och jag är mycket intresserad, så skicka gärna manualen till mig på mailen, se profil.

Mvh
Jocke
Enplanshus från 2007, 160m2 + 40m2 (garage) med CE50 och golvvärme

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #12 skrivet: 31 december 2009, 11:31:58 »
Ni som har tystat era pumpar, blir det stor skilland?

Ha ett Gott Nytt Ã…r.

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad DanneWirén

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2010, 21:27:39 »
Hej!

Också intresserad av att höra hur det har gått för er som tystat era pumpar.

mvh DanneW
Bytte ut IVT/Autoterm 380 mot en Comfortzone CE 50, installerad 081001. 1 plans hus ca 110 kvm2. Västerås. Total årlig förbrukning 2009 var 12839 kWh. CE50=8476 kWh. H-h el=4363 kWh. Förbrukning 2010 var 13965 kWh. CE50=9634 kWh. H-h el=4331 kWh. Förbrukning 2011 var 12320 kWh. CE50=7435 kWh. H-h el=4885 kWh.
2 vuxna och 2 barn i hushållet.

Utloggad mrperry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone nya ljuddämpande åtgärder?
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2010, 11:22:14 »
Har gjort enligt manualen från Comfortzone fast jag tog den isolering jag hade liggandes hemma så det blev en blandning av Roxull (stenull) och Isover (glasull). Satte också en 4 mm tjock asfaltsplatta på ca 20x20 cm på den silvriga plåten under den över löstagbara luckan (alltså bedvid den lucka som man öppnar för att rengöra luftfiltret. Har väl märkt en liten förbättring men hade inga större bekymmer med höga ljud från början. Det var endast vid vissa frekvenser (ca 63-68 Hz) som jag upplevde att den lät lite mycket. Det har som sagt blivit lite bättre men det är kanske mest psykologiskt, hade kanske blivit ännu tystare med rätt isolering?

/Per
CE65, nybyggt 200kvm, golvvärme i nederplan och radiatorer i övre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!