Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?  (läst 2920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2023, 00:27:55 »
Edit: "GP6 från". Intressant. Det är styrningen som ber pumpen vara avstängd primärt. Har du uppdaterar mjukvara nyss?

Lågtryckslarm under avfrostning bekymrar mig mest, det ska i princip inte kunna ske. Nyss arbetade kalla sidan "mot 2 minusgrader", sen vid avfrostning arbetar den med "en källa på 20 grader". Då blir den längre från lågtryckslarm. Något i kylkretsen verkar heltokigt. Det finns två expansionsventiler som jag tycker behöver kontrolleras. Har inte helt koll på hur den är internt konstruerad, den har lite fler komponenter än traditionellt. Det krävs någon mer kunnig kyltekniker för att se felet. Den verkar rätt felfri annars när den kör värme tycker jag.

Så ring på nytt, kanske annan firma om det finns att välja.

Första avfrostning gick bra och förångaren gick upp på 20+. Nästa orkade den bara upp till 13+ och den tredje blev det inget med utan avbröts.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2023, 11:16:57 »
Den installationen av utedelen skulle inte jag godkänt.

Givarna visar annars rimliga värden och det finns inget som förklarar varför den stannar helt.
LÃ¥ter som ett elfel eller liknande?   Sc:,h
Och som sagt, att det fattas frost på en del tyder på att nått är knas med utedelen, frosten ska normalt växa på jämnt över hela förångaren.

Avfrostningen kräver ju att värmebäraren snurrar, och det tycks den göra på dina bilder?

Börjar tro pÃ¥ elfel jag med. Kollat vidare i infologgen och fÃ¥tt en del av dessa  :-\. Jämfört mot pulsmätaren i central en och har ordentliga effektspikar och överbelastade faser runt tiden för dessa och när kompressor och pump lägger av.

En annan kyltekniker kommer ut i morgon och elektriker i nästa vecka.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2023, 13:29:03 »
Känns som det är många frågetecken, väldigt spännande att följa allt som varit fel lösa sig.

När du beskriver avfrostningarna i förra inlägget, är det de naturliga avfrostningarna du beskriver eller är der forcerade avfrostningar?
Jag undrar för att den måste hinna ackumulera energi i huset eller varmvattenberedaren före nästa avfrostning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2023, 16:09:13 »
Känns som det är många frågetecken, väldigt spännande att följa allt som varit fel lösa sig.

När du beskriver avfrostningarna i förra inlägget, är det de naturliga avfrostningarna du beskriver eller är der forcerade avfrostningar?
Jag undrar för att den måste hinna ackumulera energi i huset eller varmvattenberedaren före nästa avfrostning.

Det var längesen jag var sÃ¥ spänd pÃ¥ nÃ¥got som hans besök i morgon 😁. Men det känns som att det finns mer än ett fel här. Fasbelastningen eller storleken pÃ¥ huvudsäkringarna i kÃ¥ken överlag behöver definitivt ses över. Misstänker att det är när SPA-badet syftar igÃ¥ng frostskydd/värmning samtidigt som det blir strul.

Bilderna visar värdena pumpen hade när avfrostningen drog igång. Lågtrycket sjunker alltså inte till de nivåerna under avfrostning utan den provar avfrostning i ca 10 sekunder och lågtrycket stiger till några plusgrader för att sedan lösa ut på LP-larm. Det rör sig om vanliga avfrostningar som pumpen beräknat fram, inte manuella.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #19 skrivet: 17 mars 2023, 10:43:06 »
Nu har han varit här och både han och Nibe kliar sig i huvudet. Alla värden ser bra ut tills den misslyckas med en avfrostning, löser på LP och kompressorn startar om och likaså nedräkningen till nästa avfrostning. Under tiden så bygger frosten på på förångaren och tillslut larmar den rött och går över på elpatron.

Varken han eller Nibe (som var så övertygade om det när första teknikern var här och var väldigt snabb med att erbjuda en offert på installation av UKV) tror på för dåligt flöde. Gasbrist uteslöt han också.

Pumpen loggas nu en vecka eller tills jag får några larm och sen skickas loggen till Nibe. Sa att jag inte tror att den kommer att lösa ut den närmsta tiden då det kommer att vara milt och pumpen går i princip on/off vid de temperaturerna och autoläge

Sen var det ju själva installationen ocksÃ¥ som jag varit inne pÃ¥ tidigare… Värmeslingan till kondensröret var inte inkopplat inte heller belastningsvakten och till sist sÃ¥ har man kopplat tvÃ¥rörskoppel pÃ¥ enrörssystem 👍.

Vi kämpar på!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2023, 14:17:11 »
Sen var det ju själva installationen ocksÃ¥ som jag varit inne pÃ¥ tidigare… Värmeslingan till kondensröret var inte inkopplat inte heller belastningsvakten och till sist sÃ¥ har man kopplat tvÃ¥rörskoppel pÃ¥ enrörssystem 👍.

Kolla att det inte är stopp och fruset under utedelen?
Tror utedelens egen utegivare sitter på undersidan, det kan säkert ställa till det om denna visar fel.
Effektvakten brukar sällan kopplas in om man inte specifikt ber om det tyvärr.
Fel sorts koppel funkar vanligen riktigt uselt, är detta åtgärdat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #21 skrivet: 17 mars 2023, 15:30:47 »
En liten teori om LP-larmet, glapp i transmittern eller kablage. Inte säkert det syns på logg med långt mellan läspunkterna som det brukar vara vid USB-log. När första loggen avlutas, gör en ny och sätt tajtast möjligt i läspunkter och starta och avsluta den så nära sannolikt larm det går så loggen inte blir så oöverskådelig. Kan planeras med väderleksrapport med andra ord.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #22 skrivet: 17 mars 2023, 22:30:27 »
Oklart vad han tryckte in för kablar
Och kopplingar men han hade kollat så allt satt som det skulle och gick igenom det med Nibe över telefon.

Givaren sitter utvändigt upp till höger på förångaren. Den visar dock riktigt skeva värden. Men styrs den inte av innomhusmodulens givare?

Haha nej det är inte åtgärdat ännu. Han talade om det för mig runt 10:00 imorse :). Ska ut och hälla vatten i kondensvattenråget i morgon och se hur det försvinner.

Pumpen går som förväntat vid 3+ och autoläge. Går mer eller mindre on/off och det har genomförts en felfri avfrostning under dagen. Med tanke på kommande väder så tror jag inte dessa loggar kommer att ge så mycket.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #23 skrivet: 23 mars 2023, 07:24:35 »
Är programvaran uppdaterad, gör det.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2023, 13:51:08 »
Är programvaran uppdaterad, gör det.

Ja det är den.

Utloggad sebastianmeds

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börjar cirkulationspumpen att ge sig?
« Svar #25 skrivet: 20 november 2023, 14:22:31 »
Kallt igen. Har kopplat i värmeslingan till kondensröret i år och det verkar till största del ha varit boven. Puttrat på runt 40-50hz -1 till -4 grader. Har ett stopp den 18:e som jag kan spåra till överbelastad fas på L3. När kompressorn jobbar hårt så ger det bara utslag på L3. Är det så det ska vara eller är något galet där?

I nästa vecka kommer de och sätter in 100L UKV och även elektrikern som ska se över belastningen på faserna i huset överlag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!