Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 390382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1155 skrivet: 05 februari 2018, 11:43:23 »
Alla vp tappar energi från framledningen när vp gör annat i som tex vv beredning oavsett tank eller inte och det är inget rums termostater kan kompensera för dom ger ingen extra energi till rad systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1156 skrivet: 05 februari 2018, 11:52:00 »
Den tjuvstannar inte efter att man tappat varmvatten i ett badkar till exempel, eller efter att några stycken duschat på morgon.
Det är ju ingen katastrof att det blir ett stopp då och då, men det fungerar ju inte "bra" bara för att regleringen klarar att hålla någorlunda rätt temp i ett hus, OCH på framledningen - där inget i processen förändras.
Enda utmaningen är tappvattenberedningen, och dÃ¥ gÃ¥r den bet.  ???
Håller med om att det är dåligt med ett tjuvstopp efter längre vv beredning en vanlig beredning verkar inte vara några problem. Kollar man på konkurrenterna så inbillar jag mig att det inte heller är optimalt i alla fall Daikin som verkar styra enbart mot framledningen kan få väldigt många starter en viss del av året och vet inte hur dom kompenserar för tiden som går bort vid tex långa vv beredningar där dom delvis använder elpatron. Kanske Ivt och Ctc går optimalt men tror nog nog att anläggningar som loggas visar alla fel på ett helt annat sätt vem skulle annars gnälla på Nibes reglering den håller huset varmt men kollar man i loggen ser man felen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1157 skrivet: 05 februari 2018, 12:07:52 »
Det är ju inte bara att man ser felen, felen är ju allvarliga, hur länge tror du en värmepump som går med kontinuerlig självsvängning som i bilden nedan kommer att hålla, det frestar ju på alla i värmepumpen monterade delar, från inverter, till kompressor, cirkpumpar, expansionsventil och allt annat som får arbeta i onödan med ständiga variationer.
Hur ej loggade värmepumpar går kan jag inte veta, det har du rätt i, men de nibe som loggas visar sig ju i rätt många fall gå dåligt, även om de håller huset varmt.
Sen är det ju även en principsak, detta är en enkel reglering, det borde absolut inte självsvänga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1158 skrivet: 05 februari 2018, 12:12:38 »
Daikin som verkar styra enbart mot framledningen kan få väldigt många starter en viss del av året och vet inte hur dom kompenserar för tiden som går bort vid tex långa vv beredningar där dom delvis använder elpatron.
Hvis de ikke kompenserer for "tiden som går bort vid tex langa vv beredninger" må det jo være en stor fordel for oss som har tank og romtermostater. Vi ønsker jo bare en jevn temperatur på vannet, ikke noe kompensering for noe som helst. Når romtermostatet ser at temperaturen synker vil den øke flowet. Det gjør at varmepumpen må jobbe litt hardere for å holde jevn temperatur, så enkelt er det. GM gir kun mening der man ikke har romtermostater, man burde ha muligheten for å slå av bruk av GM i de installasjonene som ikke trenger det.
Hva er galt med PID?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1159 skrivet: 05 februari 2018, 12:31:48 »
Det skulle man kunna ha, men det är bara en nödlösning, rätt väg är ju att se till att regleringen fungerar.
Inte att trixa till det ännu mer än de redan gjort.
Om jag får gissa så fungerar det så här dåligt just för att de försökt fixa och trixa istället för att se till att regleringen i grunden fungerar som den borde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1160 skrivet: 05 februari 2018, 12:45:06 »
Det är ju inte bara att man ser felen, felen är ju allvarliga, hur länge tror du en värmepump som går med kontinuerlig självsvängning som i bilden nedan kommer att hålla, det frestar ju på alla i värmepumpen monterade delar, från inverter, till kompressor, cirkpumpar, expansionsventil och allt annat som får arbeta i onödan med ständiga variationer.
Hur ej loggade värmepumpar går kan jag inte veta, det har du rätt i, men de nibe som loggas visar sig ju i rätt många fall gå dåligt, även om de håller huset varmt.
Sen är det ju även en principsak, detta är en enkel reglering, det borde absolut inte självsvänga.
Det finns rätt många Nibe inverters som går bra också men dom ligger inte i den här tråden. Sen finns det säkert många Nibe inverters som går dåligt också men det finns massor med Nibe on/off vp som går riktigt uselt också. Har ingen koll på hur länge delarna håller men tror inte livslängden på inverter cp eller kompressor försämras bara för att den ändrar varvtal sakta hela tiden så jobbar alla inverters det är mycket sällan utetempen och framledningen ligger exakt lika så den inte behöver ändra varvtal och framförallt inte om den går mot system med termostater. Sen har vi det här med vv laddningar också dom sabbar ju allt om nu livslängden förkortas av ändrade varvtal dels när den gör vv och sen tar det ju tid innan framledningen svängt in rätt och då kanske det är dags för en ny vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad s67708

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm - Ã…re
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1161 skrivet: 05 februari 2018, 12:57:25 »
Tack för svar.
Jag antar att den troliga orsaken till pendlingen är mina drygt 180 kvm golvvärme i betong och ytterligare 60 kvm golvvärme i träsystem. Det blir ju ett mycket trögt system.
Kanske inte går att få bättre?
Bor i Stockholm och har där en Nibe F1255-16 till en villa på 244 kvm. Vintertid återfinns vi i trakten kring Åre och har där en Nibe F1255-12 till ett fritidshus på 240 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1162 skrivet: 05 februari 2018, 13:28:03 »
Systemets tröghet skall inte ha någon betydelse, den styr ju på framledningstemp, inte på rumstemp eller returtemp.
Men regulatorn är nog trögare än vad din betongsula är, och det är ju ett av problemen med denna reglering.
Möjligen om du har stor påverkansfaktor från rumsgivaren att den kan störa, men annars skall det inte påverka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad s67708

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm - Ã…re
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1163 skrivet: 05 februari 2018, 16:00:29 »
Jag tittade lite på siffrorna vid ett tillfälle när pumpen sakta ökade takten för att till slut få ÄR att vara högre än BÖR. Tid i minuter.

Hz   Min   BÖR-ÄR Anmärkning   
20   25   2,4       GM -36
22   26   2,4   
25   65   1,4   
27   74   0,9   
30   33   0,4   
31   15   0,4   
33   31   0,4   
35   48   0,4   
36   41   0,4   
38   40   0,4   
40   23   0,4      GM under -400
42   14   0,9      BÖR höjdes
44   32   0,9   
46   10   0,9   
49   359   -0,1   

Sammanfattat blir det:

477 minuter där ÄR ligger under BÖR
359 minuter där ÄR ligger över BÖR. I slutet av denna period når GM -400 igen och kompressorfrekvensen avtar.
836 minuter totalt

434 minuter senare når GM -313 med kompressorn på 20 Hz.

Kan det finns något som hindrar kompressorn att varva upp direkt?

Bor i Stockholm och har där en Nibe F1255-16 till en villa på 244 kvm. Vintertid återfinns vi i trakten kring Åre och har där en Nibe F1255-12 till ett fritidshus på 240 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1164 skrivet: 05 februari 2018, 17:12:55 »
Hvis de ikke kompenserer for "tiden som går bort vid tex langa vv beredninger" må det jo være en stor fordel for oss som har tank og romtermostater. Vi ønsker jo bare en jevn temperatur på vannet, ikke noe kompensering for noe som helst. Når romtermostatet ser at temperaturen synker vil den øke flowet. Det gjør at varmepumpen må jobbe litt hardere for å holde jevn temperatur, så enkelt er det. GM gir kun mening der man ikke har romtermostater, man burde ha muligheten for å slå av bruk av GM i de installasjonene som ikke trenger det.
Det är väldigt fÃ¥ som har tank och rums termostater och kör med en lite för hög kurva för kör man med rätt kurva för max cop har man rätt temp pÃ¥ vattnet direkt ut frÃ¥n vp och en rums termostat kan dÃ¥ inte öka vare sig tempen eller flödet. Jag förstÃ¥r att Nibe inte bryr sig om kritiken frÃ¥n dig en modern vp är helt enkelt inte byggd för den driften sen kanske mÃ¥nga klarar av det ändÃ¥. Jag undrar hur det skulle lÃ¥ta om vp endast reglerat pÃ¥ temperatur och haft 30 starter per dygn en del av Ã¥ret  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1165 skrivet: 05 februari 2018, 17:42:50 »
Jag tittade lite på siffrorna vid ett tillfälle när pumpen sakta ökade takten för att till slut få ÄR att vara högre än BÖR. Tid i minuter.

Hz   Min   BÖR-ÄR Anmärkning   
20   25   2,4       GM -36
22   26   2,4   
25   65   1,4   
27   74   0,9   
30   33   0,4   
31   15   0,4   
33   31   0,4   
35   48   0,4   
36   41   0,4   
38   40   0,4   
40   23   0,4      GM under -400
42   14   0,9      BÖR höjdes
44   32   0,9   
46   10   0,9   
49   359   -0,1   

Sammanfattat blir det:

477 minuter där ÄR ligger under BÖR
359 minuter där ÄR ligger över BÖR. I slutet av denna period når GM -400 igen och kompressorfrekvensen avtar.
836 minuter totalt

434 minuter senare når GM -313 med kompressorn på 20 Hz.

Kan det finns något som hindrar kompressorn att varva upp direkt?

Det är ju det där som är problemet, temperaturregulatorn är alldeles för trög, och GM-regulatorn är för snabb när den väl griper in.
På en master/slave-regulator som detta handlar om "i princip" så skall mastern vara trög och slaven snabb.
Den där värmepumpen har effekt som räcker och blir över för att kunna generera den temperatur som behövs inom några minuter om den bara tilläts dra på effekten för att nå börvärde.
Nu ligger den och ökar enbart med långsamt integrerande verkan (Så länge är ligger under bör så ökar den med en fastställd hastighet) som jag tolkar det, och den regulator som fungerar enbart med integrerande verkan har i vart fall jag aldrig skådat.

Hela upplägget på den där regulatorn är gjord på ett sätt som gör att den bara fungerar i system där flödet inte varierar alls, så skulle jag vilja säga i alla fall.
Nu är det så att jag inte alls fattar hur dom tänkt, eller hur de konfigurerat styrningen, men det är ju klart att den inte fungerar som någon normal regulator som används utbrett i miljontals applikationer inom t.ex. industrin.
Det är dit de måste komma om det skall börja fungera.
Om det nu inte går göra ändringar i den logik som de använder som gör att de fungerar mer som en normal regulator.

För det första så bör GM-regulatorn vara aktiv hela tiden, den skall inte enbart gripa in under -400 och över (t.ex) -50 gradminuter, den skall hela tiden känna åt vilket håll gradminuterna drar iväg och kompensera börvärdet på temperatur VB för att motverka avvikelser från önskade gradminuter.
Orsaken att den stoppar för att den inte hinner dra ned effekten är förmodligen en kombination av att den ökar börvärde när gradminuterna kommer under -400 och sedan börjar den inte sänka börvärdet igen innan den är mycket nära 0 gradminuter, och då hinner den helt enkelt inte bromsa tillräckligt fort för att undvika antingen minfrekvens, eller t.o.m stopp på kompressorn.
« Senast ändrad: 05 februari 2018, 17:47:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1166 skrivet: 05 februari 2018, 18:00:27 »
Det är väldigt få som har tank och rums termostater och kör med en lite för hög kurva för kör man med rätt kurva för max cop har man rätt temp på vattnet direkt ut från vp och en rums termostat kan då inte öka vare sig tempen eller flödet.
De fleste har fast struping på kursene og varmer opp hele huset til tross for at deler av huset ikke brukes. Vi som har romtermostater kan styre temperaturen i hvert rom og få hurtigere respons på rommene enn dere uten. Vi som har smarte termostater kan bestille turtemperatur som er det som gir lavest mulig temp og cop.
Jeg har tilgang til 5 slike 1X55 pumper på uplinken, ingen av disse går feilfritt, noen med tank, andre uten.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1167 skrivet: 05 februari 2018, 18:14:25 »
Det är fullt normalt att ha termostater som kan strypa vid över temp men att dom ska kompensera vid undertemp dÃ¥ tycker jag systemet är felaktigt eller menar du att dina termostater styr framledningens börvärde ur F1255 ? Visst finns det F1255 som gÃ¥r dÃ¥ligt men läser man den här trÃ¥den fÃ¥r man intrycket att alla gÃ¥r uselt och det är inte fallet titta pÃ¥ Jarlingers vp den gÃ¥r hyffsat trots tank och Bt25 som enligt vissa inte ska funka alls och den gÃ¥r mot ett rad system som inte är injusterat men visst stoppade även den vp efter lÃ¥ng vv laddning vilket inte är optimalt men är det katastrof  Sc:,h och Magnus k vp gÃ¥r tror jag i alla fall ocksÃ¥ gick ok och den gick väl direkt mot rad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1168 skrivet: 05 februari 2018, 18:34:33 »
Med så stor tank som bergen har borde regulatorn klara av att reglera utan problem, även om i princip bara tanken vore inkopplad.
Sen kan jag hålla med om att man idag normalt inte kör med "övertemp" i värmesystemet för att snabbt kunna värma upp oanvända rum, men i Norge är det så vitt jag kan förstå ett rätt vanligt sätt att värma sina hus.
Jag tror dock nte att det är vidare lönsamt med tanke på att COP försämras så pass dramatiskt om man låter värmepumpen göra onödigt varmt vatten, det skulle i så fall vara om större delen av den uppvärmda ytan hålls sval större delen av tiden, vilket mycket väl kan vara fallet för Bergen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1169 skrivet: 05 februari 2018, 18:43:09 »
Endast tanken tror jag den fixar utan problem men min temp på 40 grader och smarta rums termostater blev nog för mycket för styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 169
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!