Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frysbox i ftx agg när det blir kallt  (läst 8836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« skrivet: 23 oktober 2011, 23:19:53 »
Hej!

Minns förra vintern, dÃ¥ stannade min Heru 130S p.g.a kylan, gick upp och tittade (sitter monterad pÃ¥ kallvind) och det var frost överallt  :o

Tänkte motverka detta nu genom att förvärma inluften med ett vattenburet värmebatteri.
Jag har golvvärme i huset, men dock inget frysskydd i den.
Så hur gör jag för att lösa detta? nån vattenvärmeväxlare emellan så man får en egen krets med frysskydd i upp till värmebatteriet
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2011, 23:35:29 »
Jag har ingen direkt koll på heru. Har mest hört bra om detta aggregat.

Varför stannar det när det är kallt? Och varför blir det frost på aggregatet. För mig låter det som om något inte är som det ska vara.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2011, 23:44:59 »
Jag vet inte varför det stannar, det larma och sa att inluft var för låg temp minns jag, då tittade jag i agg, där var det frost överallt. Kanske MÅSTE ha förvärmning? det är det jag ska försöka komma på det klara med här.
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2011, 00:01:01 »
Hur gammalt är aggregatet?

Vad jag förstår har du en massa larmnivåer i ditt aggregat. Låg temperatur och "tryck". Det senare för att fånga upp när det är dags o byta filter.

Om en obalans uppstår, typ för att du inte bytt filter, så kan du hamna i en situation där du har mer tilluft än frånluft och då hinner inte frånluften värma upp växlaren tillräckligt vilket resulterar i fallande tillufttemperatur och ett larm.

Jag tror inte lösningen på ditt problem är en förvärmare. Observera ordvalet "tror".
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2011, 00:03:00 »
Vad jag läst mig till. För att komma igång igen om det händer. Kör bara frånluft. Så värmer luften inomhus upp aggregatet.

Jag har inte mitt aggregat på vinden,samt att jag har en annan typ av FTX, så jag vet inte själv. Men jag gissar att allt borde vara kondensisolerat?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 00:08:39 »
Vad jag vet så har HERU ett elektriskt värmebatteri på 1,7kW som skall motverka igenfrysning.
Kolla vad du har för inställningar (värmaren har ofta egna insällningar i programmet alternativt ett tempvred under service luckan).

Kanske har överhettnings skyddet löst ut?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 00:19:45 »
Agg är 2 år gammalt bara och har varit i drift i 1 år, men någon inbyggd värmare verkar den inte ha. Dock kan filterna ha varit igensmutsade, dom skall bytas omg. För jag kollade över dom förra veckan, där va de fullt, tog ur och rengjorde så mycket jag kunde, så nya skulle nog inte vara dumt. Man ska väl byta de där 1-2 ggr per år eg.
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2011, 00:21:59 »
Ett modernt heru har väl inget elektriskt batteri?

Jo ta mig faan. Det har den. Pulserande elektrisk värmare. Men det ska väl ändå inte behövas?

Nej vänta nu... det står i manualen. can be fitted with a built-in electric heater. Så det är inte säkert. Och som sagt ska väl inte behövas?



har du kollat att tempgivaren GT7 är monterad på rätt plats?
• NB! Always mount the temperature sensor GT7 in the supply air duct. See page 51-52. GT7 is connec- ted at the relay card. The temperature sensor GT7 for HERU®S EC is in the connection box when delivered.

Vad har du för larmnivå på tilluft? Eller är det frysskyddet som slår av?

Här är manualens förslag på kontroller:
...If filters are dirty. ...If the rotor belt slips. ...If the duct heater works (om du nu har någon). ...That the right flow direction is choosed (känns hyfsat viktigt... sida 66 tror jag)



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2011, 00:23:21 »
Du ska kunna ställa tryckbaserad larmnivå som gör att du får varning när flödet förändras och du därmed behöver byta filter. Eller så ser du till att göra det två gånger per år och då kan du ställa ner larmnivåerna och får troligen mer problemfri drift.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2011, 08:45:34 »
Tack för hjälpen :)
Larmnivåerna för filterbyte är nerskruvade i max sen tidigare. Tempgivaren är monterad i tilluftkanalen som den ska.
Jag sätter i nya filter och provar denna vinter igen för det låter som det kunna varit det problemet. Sen ska jag isolera klart rören också, det kan också kanske vara en bidragande orsak då frånlufttempen sänks nog ganska drastiskt när den kommer upp på kallvind i oisolerade rör.
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2011, 11:18:19 »
Ja helt klart påverkar o-isolerat verkningsgraden och köldproblem uppstår tidigare än annars.

Ställa ner filter-larm-nivÃ¥erna är ju helt OK om man byter ofta enligt nÃ¥got schema.  :,v(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2011, 21:45:27 »
Tack för hjälpen :)
Larmnivåerna för filterbyte är nerskruvade i max sen tidigare. Tempgivaren är monterad i tilluftkanalen som den ska.
Jag sätter i nya filter och provar denna vinter igen för det låter som det kunna varit det problemet. Sen ska jag isolera klart rören också, det kan också kanske vara en bidragande orsak då frånlufttempen sänks nog ganska drastiskt när den kommer upp på kallvind i oisolerade rör.

Oisolerade rör är inte bra för verkningsgraden. Mycket förluster och dålig verkningsgrad.
Har ett energiprojekt där en del i besparinge är att isolera både till och frånluft på en kallvind. Större luftmängder där än hemma hos dig men samma typer av förluster. Skulle tro att det är ditt problem + igensatta filter.
Frysskydd saknas om det inte finns vattenburet värmebatteri.
Är det roterande eller plattväxlare i aggregatet?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2011, 21:55:44 »
Ja det verkar vara det som är problemet.

Vi får hoppas det löser sig när jag är klar. Alla rör i hela huset är kondensisolerade bara med 30mm + att de ligger i lösull (allt från kallvind ner till ut/inblås)
Dubbla 40mm mattor finns för att klä resten på kallvind med.

Det är ett Heru 130S aggregat med roterande värmeväxlare.
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2011, 22:23:06 »
Isolera frånluftskanalen, men vid -25så orkar det aldrig blåsa in rätt temp på luften, om du inte har väldig stort frånluftsflöde, och bättre med elektriskt värmare, lättare att reglera och ingen risk för sönderfrysning, men kostar Cop 1 motför om energin kommer från Värmepump tex.

Finns det ingen inställning att när utetempen faller att den stryper tilluften? Men klart är väl inga frekvensstyrda motorer? Eller är de direktdrivna med rem?

Fuktig luft kondenserar på kall yta, därför isen..
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 22:24:58 av Trubbnos »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frysbox i ftx agg när det blir kallt
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2011, 22:33:31 »
Lugn lugn nu.. ok

Frånluftsflödet är normalt sett något högre än tilluftsflödet.
Med den verkningsgrad du har pÃ¥ ett normalt aggregat ska du inte ha problem med frysning eller behov av elvärmare. 

Om det uppstår problem med den kontrollerade frånluftsflödet, på grund av igensatta filter exempelvis, så kan ju problem uppstå. Men annars. ska det inte skilja så många grader på från- och tilluft. Eller menar ni att verkningsgraden på moderna aggregat går ner till 40-50% vid kall väderlek??
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 417
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!