Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad inkluderar en normalinstallation?  (läst 8627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
Vad inkluderar en normalinstallation?
« skrivet: 02 augusti 2012, 23:42:46 »
Hej!

Detta är ett utdrag ur en annan frågetråd som jag lade upp idag, men då just denna kategori avser installationer så passar nog denna fråga bättre här...

Frågan är som lyder: Vad inkluderar en s.k. normalinstallation?
  • Jag har framdragen el med säkerhetsbrytare pÃ¥ insidan vid innerdelen till min gamla pump. Numera ska pumparna matas med el utifrÃ¥n och där ska även säkerhetsbrytaren sitta. Det lÃ¥ter ju som ett lätt och smidigt jobb för en elektriker men var ändÃ¥ nÃ¥got som skulle debiteras separat.
  • HÃ¥ltagningen i min vägg (puts + lättbetong) är redan gjord, men jag tyckte mig se en separat uppgift för just hÃ¥ltagning pÃ¥ 2.250:- (som jag iofs dÃ¥ inte kommer att behöva).
  • Rördragningen är pÃ¥ cirka en meter dÃ¥ ytterdelen sitter enbart lägre än innerdelen men precis mittemot varandra...inget knölande alls med plastkanaler etc.
  • Nedmonteringen av min gamla pump debiteras separat och kostar en dryg 1000-lapp.
Jag trodde att det borde vara lättare att montera ner den gamla pumpen och därefter montera den nya, men får nu en känsla av att det t.o.m kan bli dyrare nu när nermonteringen verkar debiteras separat.

Så vad räknas egentligen med en normalinstallation, och hur mycket borde den kunna kosta i mitt fall? Jag tror att firman jag var i kontakt med generellt räknade med 7.000:- (exkl. eldragning och nedmontering av gamla pumpen). Spontant så låter det dyrt i mitt fall, men kanske ett rimligt generellt belopp om man har detta som ett standardpris. Känslan är väl dock att det kan bli dyrare om man har en knölig montering, men inte billigare än de nämnda 7.000:-.

mvh Manor

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2012, 08:03:02 »
Innan ROT-avdraget låg priset på en standardinstallation på runt 5000 kr, så att det ligger på 7000 kr nu ser jag som rätt normalt, dels har tiden gått, dels pressas priserna upp av subventionerna, och dels är prispressen på själva värmepumparna hårdare nuförtiden än för 5-10 år sedan.

En standardinstallation brukar omfatta installation + håltagning trävägg (tillägg för tegel/betong/puts) och upp till 5 meter rördragning.
El skall vara framdraget till utedel.

Installatörer som installerar på uppdrag åt stora näthandlare får nog inga 7000 kr av leverantören, men å andra sidan kanske de får många fler uppdrag än de som bara installerar pumpar som de själva sålt, eller gör installationer åt kunder som köpt sina pumpar billigt på nätet.

En installation av en luftvärmepump kan bli dyr för installatören om kunden är okunnig, besvärlig, eller om maskinen krånglar och kunden kräver kontroller, så att företag som inte själva får sälja värmepumpen vill ha en liten extra riskbonus vid installationen anser jag vara OK.

Ett lite högt pris kanske t.o.m kan vara ett tecken på att installationen görs på ett seriöst sätt, vilket inte är allt för vanligt, tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jäst

  • Gäst
Jäst
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2012, 08:37:32 »
Ingår det läckagekontroll/läcksökning i "standardinstallation"?
Eller debiteras det utanför som elen?

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2012, 08:52:21 »
Det SKA ingå, men ingår nog sällan, tyvärr.
Det var också detta jag menade med att ett lite högre pris kanske indikerar att installationen görs på ett seriöst sätt, med provtryckning, läckagesökning, och ifyllt installationsprotokoll.

De flesta som har utrustning för det kör nog i alla fall med sin sniffer för att se om det läcker kring anslutningarna efter installation, men inte heller detta är säkert om man väljer billigast möjliga installatör.
Att välja en dyr är ingen garant för att jobbet görs enligt regelboken, men chanserna ökar, och du kan/bör också ställa det kravet på din installatör, tycker jag i alla fall.

« Senast ändrad: 03 augusti 2012, 08:54:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2012, 08:55:56 »
Detta var installationskostnaden för en värmepump som köps av den tillfrågade firman. Egentligen så gavs bara ett totalpris, men iom att ROT-avdraget låg på 3500:- så var det ju lätt att se installationskostnaden.
Det offererade totalpriset kändes dyrt överhuvudtaget, och det är därför jag försöker att lista ut hur jag kan gå vidare i förhandlingen ;).

Vad är det som hindrar att en firma skänker bort pumpen men tar 25.000:- för installationen. Iom ROT-avdraget så är det ju intressant för de som kan göra avdraget...men jag antar att det måste finnas regler för detta!!?

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2012, 08:58:34 »
Vad är ett sk. installationsprotokoll, och är detta något man ska "kräva" att man får vid en pumpinstallation?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2012, 09:07:08 »
Det är nog bäst att en installatör svarar på detta, jag vet inte exakt vad som krävs enligt regelverket.
Annars kan du prova sökfunktionen, detta är diskuterat många gånger tidigare.
För ROT finns det (i vart fall för jord/bervärme) schabloner som säger att installationskostnaderna inte får vara mer än typ 35% av totalen.
Skulle tro att det finns en liknande schablon för luftvärmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2012, 13:08:09 »
Ingår det läckagekontroll/läcksökning i "standardinstallation"?
Eller debiteras det utanför som elen?

Mvh


Det är man ju skyldig att göra enligt gällande lag, så det skulle vara konstigt om man tog extra betalt för det. Dock verkar det ju vara ganska vanligt att man struntar i det trots lagkravet, så det skulle inte förvåna mig om nån försöker ta betalt för det också...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2012, 13:43:42 »
Är det vakum när vakumsugningen är klar så finns det väl ingen läcka eller är jag ute och cyklar?

Och vakumsuga måste man väl alltid göra... annars blir det inge bra.
« Senast ändrad: 20 augusti 2012, 13:46:46 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2012, 14:12:47 »
En del installatörer verkar inte ens bry sig om det. Dom vakuumsuger i en kvart oavsett årstid och sen är dom nöjda...
Oavsett vilket så kan det ju fortfarande vara en liten läcka även om det blir vakuum.
Visserligen borde man kunna se de flesta läckor genom att stänga av pumpen och kolla att vakuumet är stabilt.
Problemet är att tryckskillnaden mellan utsidan och insidan av rörsystemet bara är ca 1 bar när man har vackuumsugit, men när kompressorn går så kan tryckskillnaden bli 20-30 bar. Det gör att en läcka som inte syns på manometern inom rimlig tid när man vakuumsuger kan få stora konsekvenser under drift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #10 skrivet: 20 augusti 2012, 15:47:20 »
Då tar man inte sitt yrke på allvar, det är ju inte så det är jobbigt att vakumsuga, det sköter sig ju själv.
Och man skjuter sig väl själv i foten också, om det strular får man ju åka dit igen.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2012, 07:16:05 »
Inte om garantin hunnit gå ut, eller om kunden bara stänger av den, för "Den ger ingen besparing". (inte helt ovanligt)

Eller säg så här.
En adekvat utförd installation, inkl restid tar kanske 6 timmar.
En installation där man "bara" monterar och vacumsuger, väntar några minuter, och sedan åker därifrån tar 2-3 timmar.

I första fallet hinner du 1 pump/dag, 2 stycken om du jobbar över 4-5 timmar.
I andra fallet hinner du 2-4 pumpar/dag, 4-6 stycken om du jobbar över 4-5 timmar.

Även om du har en läcka på en av 50 installerade anläggningar så är det en gyllene affär att fuska med installationen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2012, 14:51:52 »
Visst är det säkert så att vissa chansar.
Kylteknikern som var hos mig höll väl på i c:a 5½ timme effektiv tid. Vakumsög gjorde han i 45 min.

Han sa att det var inte ovanligt att han fick åka till ställen och fixa pumpar för folk hade slarvat med installationen.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2012, 19:57:20 »
Ursäkta en novis, men vakuumsugen använder man väl för att suga ut den luft som ligger i de monterade rören.
För att söka/leta efter läckor så används väl en "sniffer"?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad inkluderar en normalinstallation?
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2012, 23:24:48 »
Ja.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 470
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!