Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
IVT / SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 11:04:55 »
Låter som att värmebärarpumpen stannat?
Så där höga temperaturer på värmebäraren ska annars vara omöjligt.
Reservation för fel på tempgivarna förstås.
2
Värmepumpar och installationsfrågor. / SV: FLVP+LLVP eller LVVP?
« Senaste inlägg av Josth skrivet Idag kl. 11:03:17 »
Förbrukningen för spabad ska redovisas som del av posten hushålls-el. Schablonmässigt brukar man räkna att badet tar 3000 el kWh/år. Eftersom det är oerhört svårt att tömma ur allt vatten ur alla rör etc i ett spabad brukar många låta det stå med viss värme påslaget året om och även använda det på vintrarna. Risken för frostskada och läckage är stor om elen försvinner. Bastu är jag osäker på men det borde också vara hushålls-el kan man tycka. Kort användningstid hos de flesta och som bara marginellt påverkar husets uppvärmning.

Till kalkylerna ovan kan man gärna komplettera med kapitalkostnaden för de olika alternativen eftersom investeringen skiljer en hel del i storlek. En ränta på 3% eller liknande borde vara relevant. Amorteringen kan man räkna med sker som produktens livslängd så räntan blir i genomsnitt hälften av den första året efter halva tiden.
3
Bostadsventilation / SV: Vilken lösning är tystast för ventilation i imkanal?
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 10:59:16 »
Jag har ju Fresh-fläktar i badrummen, de är fuktstyrda och går på lågvarv för det mesta och varvar upp när man duschar.
De låter i princip inget alls på lågvarv och surrar lite lågt när de varvar upp.
4
Nibe / SV: Livslängd nibe 1145
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 10:54:32 »
Jag kör min 1215-5 tills den havererar, den har sparat in så mycket pengar att några månader på elpatron inte spelar nån roll.
Den installerades 2004.  :)
5
Nibe / SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 10:50:22 »
Jag gissar att du har uselt flöde på din ventilation.
Jag är inte säker på placering, men det låter logiskt att ha avluft under inluft så att man inte suger tillbaka den kalla avluften in i huset.
Kontrollera att båda fläktarna funkar?
Det låter som att tilluftsfläkten inte går, det skulle i så fall förklara att kallrasskyddet är stängt och att du får problem med undertryck via imkanalen.
Det ser ut att sitta ett manuellt spjäll efter fläkten på tilluften enligt manualen, kolla detta också?

Normalt så justeras ventilationen in så att du alltid har nån plusgrad på avluft/förångare så att den inte behöver frosta av, fast det är lite beroende på husets storlek?
6
Nibe / SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Senaste inlägg av krambriw skrivet Idag kl. 10:41:15 »
Det oisolerade röret - kanske är ventilation för avloppet
7
IVT / SV: Sommarurkoppling av externa cirkpumpar på IVT Greenline HT+
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 10:38:07 »
Hej!
Det framgår inte av manualen om P1 ska stanna i sommarläget tyvärr, så det är nog så att den inte gör det.  :'(
P2 ska göra det så du skulle kunna via ett relä styra även de externa på P2 utgången om du kör P2 kontinuerligt?
Körs P2 intermittent så funkar det inte.
8
Nibe / SV: Funderingar kring ventilationen F470
« Senaste inlägg av Josth skrivet Idag kl. 10:33:46 »
Avluftskanalen borde vara den som sitter högst upp på huset men den ska ju inte ha något spjäll i.
9
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Senaste inlägg av nisse175 skrivet Idag kl. 10:19:05 »
Jag skulle vilja ha en förklaring varför 4-rörs kan vara bättre än 3-rörs? Gärna så detaljerad som möjligt.

Jag har min åsikt, men kanske missar något.

Ska försöka med utgång från mina erfarenheter på min anläggning och 100l ukv nibe.

Har provat på min med olika inkopplingar enligt guider här och kommit fram till att i mitt fall så verkar det bäst med 3-rör men med t-kors ovan tanken och 1 i topp och 2 i botten.

1: känns dumt att kyla ner framledning med c:a 3-2,5 grader när jag kan få ut det direkt på slingan istället, endast överskott går ner i tanken samt att slingas returvatten blir högre vilket gör att VP verkar kunna klara lägre utetemp utan tillskott. Beroende på hur flöden ställs och eventuella termostater etc kan jag vid kallt väder även få en kortslutning genom tanken som gör att VP blir piggare och inte verkar då behöva extra tillskott, detta vill jag åstadkomma vid slutet av cykel. Kör jag samma inställning men skiftar mellan t-kors uppe och nere så gör det stor skillnad inne.

Hade jag haft 2 i topp och t-kors i botten så upplever jag att det fungerar sämre.

2:Provade 4-rör men hade nog inte trimmat in flöden tillräckligt bra och med gamla VP som inte var frisk till 100% men i detta fall får jag då en salig omrörning i tanken och i mitt tycke dåliga gångtider med i mitt fall onoff VP. Tanken är som det beskrivs lite för liten på detta sätt.


I JockeHX fall om jag minns rätt så har han fast flöde på CP men kompressor justerar fart. Han behöver bli av med överskottet pga delta och jag tänker mig att mest optimala är 4-rör så att allt får blanda sig ordentligt och det går att få till en jämnare temperatur ut då slingorna går helt fritt från varandra, kompressor borde kunna ställa in sig på en bättre nivå och hålla lugnare tempo. Med 3-rör så tänker jag att det finns risk för större variationer på framledning då det snabbt kan värma vatten ut utan att det blandar sig ordentligt varpå den kan stanna som tidigare.

10
Värmepumpar och installationsfrågor. / SV: FLVP+LLVP eller LVVP?
« Senaste inlägg av PA123 skrivet Idag kl. 10:14:17 »
Citat från ditt inlägg: "Total elförbrukning för föregående ägare var 14461 kWh (2021) och 11875 kWh (2022). Då ingick spabad och bastu som vi inte använder utan står tomt och avstängt."

Detta väcker en fråga om energideklarationen...

Hur redovisas el till spabad och bastu i energideklarationen?
I princip så är ju detta mycket tappvarmvatten och byggnadsuppvärmning (70 °C ?).

Normalt utgår man från byggnadens energianvändning (enligt BBR, eller uppmätt) när man gör en värmepumpskalkyl. Det är då viktigt att veta vad som ingår i den energimängd som ska ligga till grund för att beräkna hur mycket en värmepump kan spara.

Det vore intressant att veta hur energiexperten har registrerat och summerat de olika delposterna i energideklarationen.  Sc:,h

Vet du? Eller kan du fråga energiexperten? (Finns expertens namn på energideklarationen? Ring och fråga!)
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!