Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
Nibe / SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Senaste inlägg av 944_Driver skrivet Idag kl. 16:40:03 »
Bra jobbat. Jag höll på i några veckor på helgerna. Men då gick jag från panna med acctankar och hela skiten till vp. Tiden utan varmvatten var dock bara några timmar och kallvattnet bara avstängt i en halvtimme så det var mycket pyssel kring det.

// Magnus
2
Man brukar gräva ner slangen en bit så nedkylningen från luften är nog väldigt liten. Däremot isolerar man slangen några meter närmast huset för att kyla från slangen inte ska påverka marken där.

Kylningen vågar jag mig inte på men det spelar in hur väl isolerat huset och rummet är.

// Magnus
3
Värmepumpar - Luft/vatten / SV: Inkoppling utedel
« Senaste inlägg av Snok skrivet Idag kl. 15:53:17 »
Skulle man kunna använda typ kulvertrör till inkoppling av ute del eller är det nån nackdel med det? Ett kulvertrör med dubbla pex färdigisolerat och klart borde ju vara smidigt har ca 6 m till ute delen vilken dimension är lämplig isåfall?  Räcker 25 mm eller ska man gå på 32mm pump på 9 kWh.

Har själv 28mm och hade inte fått under det på mina 3m. Hur mycket krökar är kanske mer relevant.
4
Coolix / SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Senaste inlägg av TUCSONOR skrivet Idag kl. 15:25:16 »
Coolix inverteren jeg skaffet august 2010 har finnes ikke å kjøpe, så lite aktuelt å skrive så mye om den annet enn for å bekrefte at den fortsatt går som den var ny.
Har varmet oss i 9 vintre nå. Ser på effektmåler at den fortsatt trekker godt over 2 kW på full speed. Det skulle tilsi at lite eller ingen gass er forsvunnet.
Så den her kina-pumpen har som jeg før har konkludert på virkelig gitt pay-bak.
Eneste jeg gjør er å holde innedelen ren. Det er viktig for alle varmepumper. Ser at blir den med litt for mye støv får den ikke varmen fra seg, og bruker heller ikke så mye effekt på maks. Watt-meteret påkoblet gir faktisk en god indikasjon på hvor ren inndelen er. Kryper makseffekten som kommer etter en defrost under 2kW er det varsel om at inndelen må renses.

Når jeg en gang må bytte så blir det en billigpumpe igjen, tror jeg a:gl
5
Nibe / SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Idag kl. 13:47:50 »
Vi var färdiga 16.18, 2 minuter innan skidskyttet.
Dock, så har jag shabblat till det med KB-ledningarna och kastat om dem så det blev att koppla om i morse.
(Inte konstigt det larmade lite när vi körde igång)
Enda KB-flöde värmepumpen fick var det som gick bakvägen över frikylekonvektorn (förbi backventilen)

Mitt enda försvar var att retur och inkommande kallvatten sitter till höger på maskinen, så jag förutsatte att inkommande KB också satt där, det skulle jag inte ha gjort.
Läste självklart manualen, men det måste ha blivit nåt missförstånd ändå...

Nu rullar den i alla fall på med 20 Hz frekvens, ca 3 kW uteffekt, +5 grader ute.
Bilder kommer så småningom.
6
Viessmann / INVERTER
« Senaste inlägg av SW skrivet Idag kl. 12:38:48 »
Är det någon som har installerat Wiessmann´s Inverter ?
333 G och 343 G har visst försvunnit ur deras sortiment.
/SW
7
Värmepumpar - Luft/vatten / Inkoppling utedel
« Senaste inlägg av sigge01 skrivet Idag kl. 11:06:24 »
Skulle man kunna använda typ kulvertrör till inkoppling av ute del eller är det nån nackdel med det? Ett kulvertrör med dubbla pex färdigisolerat och klart borde ju vara smidigt har ca 6 m till ute delen vilken dimension är lämplig isåfall?  Räcker 25 mm eller ska man gå på 32mm pump på 9 kWh.
8
Övriga fabrikat / SV: Generell fråga om Värmepumpar
« Senaste inlägg av Folkeh skrivet Idag kl. 10:54:03 »
Ok!
Jättebra, då vet jag
Jag tackar.
9
Givarna är kalibrerade, dock ej den på vinden (har mindre betydelse).
Och med en upplösning på 0,1 grad.
Mätserierna är på runt en timma.
Så är rätt säker på att det rör sig om minst en grad som läcker upp på vinden
vid 0 grader utom hus.
Så min uppfattning är att om det möjligt skall frånluftskanaler inte ligga på vinden även om de ligger i isoleringen, de skall ligga i uppvärmt utrymme om det finns möjlighet. Den möjligheten fanns i mitt hus vid nybyggnationen om konstruktören hade tänkt till.
Frånluftskanalen är på 160 mm och ca. 12m lång vilket innebär ca. 6 kvm yta som konverterar mot vinden.


Okej! :)

Vi beräknar med 500mm-(160mm/2) = 420 mm isolering i medeltal, och 6 m2 mantelyta.
http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx

Det ger med 420mm lösull,
0.1 W/(m2*K)

Dvs
12 W förluster på 6m2 mantelyta vid den temperaturskillnaden (20 dT).

Efter en snabb jämförelse med VP-dimensionerings-excelarket (som anger 53W förlust vid 1 grad differens), och min egen FLVP-installation med 60cm isolering på rören och försumbara förluster (i princip samma temperaturer mellan frånluft/inomhusluft) , I still call mätfel, eller så tjuvdrar pumpen kall vindsluft! ;)

Var mäter du inomhustemperaturen?

Var exakt mäter du frånluftstemperaturen, eller är det pumpens egna givare du använder?


Edit: Vet du om det är någon isoleringsstrumpa runt röret?
Jag insåg efter Krambriws senaste inlägg att konduktionseffekten nog inte är helt försumbar, (metallröret agerar förstås som en stor kylfläns i kontakt med isoleringen), så man måste nog även räkna med detta... be right back!


Edit2: Jag gissar att det blir väldigt stor skillnad mellan att mäta temperaruren fritt i luften, i frånluftsröret och att mäta temperaturen med givaren fasttejpad på metallväggen i frånluftsröret?
Hur har du placerat givarna?

10
IVT / SV: IVT vent 302 - oljud
« Senaste inlägg av Dan Ditlevsen skrivet Idag kl. 09:33:43 »
Då har EKO Energi besökt oss med ljudkit som IVT står för. Det har gått en vecka med ljudkit.
Låter det bättre? Nej men annorlunda. Det är fortfarande lågfrekvent ljud.

Hade audiotekniker på besök igår för att få expertråd. Vi öppnade hela framsidan för att se/känna på pannan.
Det oljud (lågt brummande) ljud fortplantar sig genom huset delvis genom stommen i huset (står på upphöjd betong platå) och via insug/avluftning.

Vi mätte inte db då det var klart och tydligt att ett lågfrekvent ljud uppstår när kompressorn jobbade.
Ljudteknikern berättade att de tidigare har ljudisolerat utrymmen där värmepanna blivit installerad. Ljusisolera ett sådant rum kostar ca 10 - 15 000 :- och då ska all inredning ut inklusive pannan.

Att sätta ljudfällor på luftkanalerna (insug/utsug) skulle skulle kosta ca 1000:-/ljudfälla plus arbetskostnad och vi skulle behöva 4 st. Det skulle bli ca 10 000:- för de ljudfällor.

Fick bra råd från ljudteknikern på åtgärder som jag kan "prova" innan vi går vidare. Köpa bullerskivor och placera dem på väggarna runt om pannan för att se om det suger upp vibrationer och ljud. Bullerskiva som jag har förstått är i princip gullfiber eller stålull mellan två tunna skikt men hård platta.

Har meddelat till EKO energi och IVT att vi är inte nöjda. Att gå från IVT 480 (15 år gammal) till en ny IVT vent 302 och hör lågfrekvent buller när man ska sova är inte ok.
Vi får se vart detta landar, om IVT tar hela eller delar av kostnaden för att ljudisolera/vibrationsdämpa installationen.

Det har gått 4 månader sedan installation, det nöter på humöret.

//Dan
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme