Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
mellan Vp och vp-innedel går de två rören, ett 1/4tum och ett 5/8tum ca, i det klena är det sval köldmedievätska som går till expansionsdonet och i det grova är komprimerad het köldmediegas, mätmässigt är det samma rör, högtryck. lågtrycket anslutas på kompressorn, eller på sugröret till ds.
2
IVT / SV: Larm ”Utlöst högtryckspressostat” IVT AW 200 & Optima 700
« Senaste inlägg av Pumpens skrivet Idag kl. 17:13:39 »
Jämför även T3 med T8/T9 under VV-laddning och se om nån givare visar orimligt värde?

En är det inte helt löst, suck. Det visar sig att när jag tittar på T6, T8 och T9 så är det stabila siffror men så ibland händer det att T9 värdet sjunker ner några grader under körning och ibland hoppar det upp igen. Så då är frågan om en trasig givare kan hoppa så här(glapp?), om den är trasig ska den bara visa fel värden hela tiden då, eller hur brukar symptomen vara?

Har kollat på kontakten som sitter på kretskorten och där ser det fint ut, så ska ta och köpa metaltejp(återställa eller montera ny) så jag kan ta bort givaren fysiskt på röret och se hur det ser ut där. Om det är så att kabeln håller på att lossna, är det då möjligt att löda om det hela, tänker om det är en helgjuten sak så det bara är byte som gäller? Om jag byter till en ny givare är det något jag ska tänka på?
3
I acktanken är det bara en slinga avsedd för solfångare som LVVP:n anslutits till, i VP:ns innedel finns kondensorn som överför värme till vattnet (även inbyggd cirkulationspump) - alltså ingen tank i innedelen.

Har inte mätt vad som sker på manometrarna vid pumpdown, men det kan jag förstås göra. En tydlig skillnad (vid pumpdown) jämfört med värmedrift är att gasledningen svalnar, och att jag kan vakuumpumpa utan att det är en massa kylmedium som åker ut (efter att ha kört pumpdown inkl stängning av de två ventilerna med viss fördröjning).

Kranarna på mätstället (på manometerstället alltså) var stängda vid mätning. En manometer ansluten på respektive lina.

Ingen manuell funktion, men med börvärdet inställt på 55 och inkommande vattentemperatur i allt från 42 till 26 utan att det "tar fart".
4
Påminner om då jag driftsatte min beg. InVest LV09 i vintras.
Problemet var gas läckage någonstans, väntade kanske en timma efter första vakuum sugningen för koll att den höll vakuumet och fick uppfattningen att det var tätt. Driftsatte VP-en och den tycktes funka.
Men efter en vecka så hade jag samma fenomen som du beskrivet.
Vakuumsug på nytt och väntade ett dygn med att kontrollera vakuumet, då visade det sig att det inte var tätt. Drog åt alla nipplar men det hjälpte inte, fortfarande läckage.
Nu lossade jag alla nipplarna på gasrören, oljade lite på gängor och på anslutnings ytorna, samtidigt som jag drog åt muttern rörde jag på röret för att känna att det kom i rätt läge.
Ny vakuum sugning och väntade ett dygn och nu var det tätt, men exakt var läckan var vet jag inte ännu.
Fick fylla på mera gas och sedan har den funkat som förväntat.
Så det mest sannolika är att gas läckt ut även i din VP, har tillräckligt med gas läckt ut stiger inte trycket som det skall under drift.
Tänker man logiskt så är det mest sannolika att något förändrats sedan förra installationen och det är ju gasrörs installationen som förändrats.
5
IVT / SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Senaste inlägg av Per Lu skrivet Idag kl. 14:43:09 »
I mitt fall kan totala mängden nytt vatten som tillförts systemet knappast överstiga några få hundra liter på dom 35 år jag ägt huset inklusive bytet från oljepanna till värmepump.

Den totala mängden "sten/grus" jag har rensat slangarna från understeg säkert med god marginal 1 dl. Men sitter den mängden olyckligt till räcker det säkert för att strypa flödet väsentligt. Mitt delta T på varma sidan ökade sakta från runt 7 grader till runt 20 grader och det hjälpte inte ens att byta den inre cirkulationspumpen till en som gick på 3-4 ggr så hög effekt. Med samma inställning på cirkulationspumpen som före rengöringen fick jag efter rengöringen ett delta T på knappt 4 grader. För att få den önskade tempskillnaden på 6-7 grader fick jag sänka cirkulationspumpen från läge 4 till läge 1
6
Krypgrunder / SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Senaste inlägg av Koningsbakkae skrivet Idag kl. 13:55:48 »
Fick du någon ordning på din avfuktare. Jag har råkat ut för precis samma sak med min CTR 300TT.
Det verkar som att styrningen inte startar värmeelement eller att värmeelementet i sig är kasst.
Vred en gång på vredet på hygrostaten och då klickade det till och den orangea lampan blinkade till men sen hände inget mer.

Har i skrivande stund 70% RF i krypgrunden och vredet på hydrostaten är ställt på mitten (rakt upp).
7
vet inget om denna maskin, är det inbyggd kondensorslina i acktanken eller är det fristående kondensor, vid pumpdown sjunker då lågtrycket så måste kompressorn fungera. har du gjort flera vacuumsugningar så kan det vara brist men lågtrycket borde sjunka vid körning. är kranarna på mätstället stängda. är mätstället rätt anslutet så att det inte sitter med båda manometrarna på kondensorledningarna. finns det någon manuell funktion så prova den. ställ upp behovet till max.
8
IVT / SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Senaste inlägg av Roland skrivet Idag kl. 13:36:29 »
Det verkar orimligt att det vatten man fyller på skulle vara mättat med syre till ett högre tryck än vad som motsvarar lufttrycket. Det betyder ca 11 mg syre/L vatten. Då 1 mg syre bildar 3,6 mg Fe3O4 (magnetit) betyder det att för varje liter påfyllt vatten kan det bildas högst 40 mg magnetit eller 40 gram/kubikmeter. För att det ska bildas 3-4 dl magnetitgrus som i losts fall måste det handla om kubikmeter vatten som har tillförts systemet. Det känns inte rimligt så jag undrar om det inte läcker in syre någonstans.
9
IVT / SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Senaste inlägg av Per Lu skrivet Idag kl. 13:06:23 »
Nu har jag ingen aning om hur mycket nytt syrerikt vatten som måste tillföras elementvattnet för att det skall kunna skapas sådana "stenar/grus" i slangarna men det finns rika tillfällen då man måste fylla på med nytt vatten när man har en VP.

Exempel för mig:
- behöver fylla på några liter vatten en till två gånger per år när trycket sjunker. Vad jag vet har jag inga läckor i systemet men tex kan det bero på att luften/syret pyser ut via avluftningen och att detta måste ersättas med nytt vatten. Och så kollar jag ju då och då om det finns luft i systemet och finns det inte det rinner det ju ut litet vatten som så småningom måste ersättas
- luftar elementen gör jag förstås också då och då. Samma ska händer då som ovan beskrivet
- var tredje-fjärde år plockas växelventilen bort för att smörjas upp. Varje gång rinner det ut kanske 5-10 liter vatten
- ett par gånger har jag sköljt rent värmeväxlaren. Hittills alltid när jag plockat bort slangarna för att göra rent dem invändigt från "stenar/grus". Mycket vatten rinner då ut och måste ersättas
- innan jag kom på att högt och ökande delta T på varma sidan berodde på "stenar/grus" i slangarna trodde jag att problemet berodde på cirkulationspumparna. Köpte begagnade sådana på Tradera och bytte fram och tillbaka många gånger innan jag hittade problemet efter tips i detta forum. Varje gång rann det ut litet vatten
- när jag renoverade källaren putsades väggarna. För att det skulle bli snyggt vid elementen plockades dessa bort. Massor av nytt vatten behövde sedan fyllas på
- osv

Så nog finns det rika tillfällen då jag behöver fylla på med nytt syrerikt vatten. Och nog har jag en känsla av att dessa tillfällen är många fler nu jämfört med förr när jag först körde oljepannan och sedan körde med elpatroner i oljepannan.
10
Värmepumpar - Luft/vatten / Vad ska man välja i denna jungel?
« Senaste inlägg av mikey_mike skrivet Idag kl. 12:37:33 »
Hej,

Bor i Skåne.

Har hämtat in offert från olika leverantörer.
Huset är drygt 200 kvm inkl. källare. Byggt på 60-talet och inte efterisolerat. Kommer kanske bygga mer med tiden.
Alle offerter är inkl. värmesystem, installation och demontering av gammalt, mva och ROT-avdrag.

A) Ca. 96.000 för Mitsubishi SW100 Ecodan Split utedel och YM9C innerdel.

B) Ca. 105.000 för SW112 utedel och YM9C innerdel.

C) Ca. 130.000 för Nibe 2120-12 utedel och VVM 320 innerdel.

D) Ca. 175.000 för Nibe 1255 bergvärme.

What would you do? Tack!


Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme