Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning  (läst 2955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #30 skrivet: 24 december 2023, 08:31:08 »
Det här var ju intressant, ja det lär ju behövas en polvänd puls för att skjutsa tillbaka om det är en permanentmagnet i. Sidospårsfundering, det är inte en magnetisk broms? (Repliera).

Om du har pumpen avstängd, magneten kopplad och monterad, får du samma ljud varje gång du spänningssätter? Eller kan man höra att den verkligen fastnar i ena läget? Förändras ljudet av en polvänd puls och sen fortsätta första testet?

Jag kan inte rekommendera fristående avfrostning, för det är fler saker som ska samarbeta samtidigt som den avfrostar.

Svårt läge när byta kretskort är rätt väg att gå, men går inte motivera kostnaden. Vad heter utedelen? Hade varit intressant att skicka ut en fråga till ÅF vad ett kort kostar till normalpris.

"Om du har pumpen avstängd, magneten kopplad och monterad,"
Du tänker spolen monterad ?
Vad jag förstått så långt så verkar den bara fastna vid i avfrostningssekvensen.  Jag måste mäta för att se vilka pulser som kommer.
Men inatt fungerade värmepumpen perfekt, se bifogad graf .. den avfrostar utan problem, jag ställde tempen på 20 grader, som du ser på morgon så höjde tempen jag och då "small" det inom kort.
En teori som jag har är att när jag höjde tempen så slog den på full effekt i kompressorn och det är en annan ventil som drivs av samma elektronik, vad jag förstår är det ett relä som växlar vilken kontakt som skall få styrsignalen. Där sitter en separat solenoid av samma typ. Jag tänker mig att i samband i det så går något fel, så att när avfrostning skall ske så kommer inte rätt signal.
Jag gick ut på morgonen och drog sakta ur spolen och då kännde jag att magneten "höll" ventilen och när jag fortsatte dra ur den helt så släppte och då  växlade ventilen till värmeläge och allt fungerar igen. Så ur detta sluter jag mig att den puls som skall motverka permanentmagnetens fält kommer inte eller är tillräckligt starkt ....

Utenheten är av typ; RAS-13PAVP-ND
Styrkortet har beteckning : MCC5070 och part nummer är;  4306V151

God Jul förresten!


« Senast ändrad: 24 december 2023, 08:38:41 av pa66 »

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #31 skrivet: 28 december 2023, 10:53:45 »
Nya tag när året närmar sig sitt slut.
Lite nedslående info ang VPn. För några dagar sedan konstaterade jag att 4-vägarn verkar frysa fast. Därför den inte växlar.
När den var i sådan läge att den vägrade växla så tog bort spolen och tog permanent magneten och försökte dra med den, men inget händer.
Tog en hårtork och värmde upp hela ventilen och provad magneten igen och då växlar ventilen snällt och fint.

**** Så ur detta tolkar jag det som ventilen fryser, därför den inte växlar  *****

Men så lite ny skum information;

För att övervaka värmepumpen har jag satt in en extra temp givare som loggar temperaturen precis där temp givaren för external heat exchangern sitter på utedelen. Det är den som bla styr afrostningsfrekvensen. (Se bifogad info)
I natt har värmepumpen gått utan problem sedan kl 23 igår kväll, det har varit kallare runt 10 grader och sedan har temperaturen sakta stigit. Jag har haft inomhustempen inställt på 23 grader hela natten och inte rört kontrollen.
Hela natten har den avfrostat utan minsta problem, nu på morgon så stiger temperaturen.
Jag bifogar temp plotten på utomhus och heat exchanger tempen. Jag gör några märkliga noteringar;

1) Enligt manualen skall avrostningsläget lämnas vid +8 grader, den kör längre än så .. typ till +10-11 grader.
2) Eftersom VPn har olika avfrostningszoner så går den över (som jag tolkar det) ifrån Zon A till C om man tittar i slutet av diagrammet (inringat)
 - Här noterar jag 2 konstiga saker;
     1) Delvis så verkar kompressorn arbeta betydligt mer aggressivt i detta intervall och sänker temperaturen snabbare. (borde det inte vara tvärtom ???)
     2) Temperaturen drivs ned till ca -16 grader men enligt manualen så samplas T0 till lägsta temperatur under 10-15 minuter efter start. T0 får jag till ca 6 grader i denna Zon (enligt manual) så skall avfrostning starta vid en skillnad på 3 grader mellan T0-TE .. dvs 9 grader. Men avfrostning verkar starta vid ca -16 grader.
Bara funderar på om detta kan få den att frysa ihop, hur som helst så ser den inte ut att gå så kostnadseffektivt ....
Noterat också att den verkar fungera bättre i kallare utomhus temperaturer än några grader under 0:an...  kan det var TE temp givaren som inte uppför sig som den skall ...?

Kommentarer/reflektioner ?








« Senast ändrad: 28 december 2023, 14:40:35 av pa66 »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3601
  • Karma +2/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #32 skrivet: 28 december 2023, 20:44:07 »
Om värmepumpen är dåligt vacuumsugen eller fulfylld så man det komma med luft med fukt och skapa sånna problem med isbildning inuti. Är det någon rimlig förklaring tro?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #33 skrivet: 28 december 2023, 21:44:32 »
Nej, det tror jag inte, det var en installations firma som var auktoriserad ifrån Toshiba som installerade den och ingen har pillat eller fyllt något efter den blev installerad.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #34 skrivet: 29 december 2023, 12:12:44 »
Nej, det tror jag inte, det var en installations firma som var auktoriserad ifrån Toshiba som installerade den och ingen har pillat eller fyllt något efter den blev installerad.

Oavsett så kan det mycket väl vara att installatören tagit genvägar eller på annat sätt klantat till det, Toshiba ansvara inte för kvaliteten på arbetet eller firman som utfört det, externa installatörer är bra att ha för att man får någon att skylla på.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #35 skrivet: 29 december 2023, 15:05:02 »
Pumpen har säkert gått över 12 år utan problem .. borde det inte gett sig till känna tidigare? Vad kan man göra åt det om det skulle vara fukt ?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #36 skrivet: 29 december 2023, 20:51:40 »
nä du har rätt det borde märkts tidigare

få bort fukt genom byte av köldmedel, filter och olja 5-6ggr
görs aldrig på konsument maskiner

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #37 skrivet: 30 december 2023, 12:06:39 »
Hur funkar förresten kompressorn i avfrostningsläget? Producerar den värme ifrån den värme som finns i inomhusenheten _?
Jag märker att den ökar i varvtal i mitten på avfrostningen, men det känns mer som den producerar kyla än värme om jag ska vara ärlig ....

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #38 skrivet: 30 december 2023, 18:21:06 »
fyrvägaren vänder processen så innedel och utedel byter funktion.
fläkten på innedeln skall stanna sp den inte blåser kallt
kompressorn skall på oftast möjliga tid avfrosta utedelen

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #39 skrivet: 30 december 2023, 18:40:17 »
fyrvägaren vänder processen så innedel och utedel byter funktion.
fläkten på innedeln skall stanna sp den inte blåser kallt
kompressorn skall på oftast möjliga tid avfrosta utedelen

Jepp fläkten stannar men eftersom fläkten inte blåser i innerdelen så antar jag att utbytet från värmeväxlaren bara sker med omgivande luft i innerdelen. När jag mätare på röret på utenheten upp till innerdelen. Så går den ned till under -20 grader i slutet på avfrostningscykeln.
Ute temperatur ca 0 grader, inomhus temp 22 grader.
Är det normalt?, tycker det låter väldigt kallt. När den går i värmeläge så har samma tempmätning lyckas komma upp i +73 grader upp till innerdelens värmeväxlare. Med max värme och fläkt på inställningen. Ute temp ca -2 grader. Låter rätt varmt å andra sidan.

Skulle en teori vara att flödet mellan innerdelen och utedelen under avfrostning är för lågt så temperaturen sjunker till onormalt kalla nivåer? (Nu vet jag ju inte om -20 är onormalt?)
« Senast ändrad: 30 december 2023, 19:11:23 av pa66 »

Inloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #40 skrivet: 30 december 2023, 20:00:30 »
Så kallt ska röret inte bli. Låter som brist.

Alternativt trasig ventil/kompressor. Men den ger ju lite värme så brist är mitt tips.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #41 skrivet: 30 december 2023, 20:23:30 »
Så kallt ska röret inte bli. Låter som brist.

Alternativt trasig ventil/kompressor. Men den ger ju lite värme så brist är mitt tips.

Misstänkte nästan att det är kallare än vad det borde vara. Jag har nu gjort en ny mätning och spännande inställning under dagen.
Genom att reglera fläkten till medelhastighet och ha relativt hög temperatur inställd så kan jag undvika att komma ned i för låg temperatur i slutet av avfrostningscykeln och då fungerar VPn i vad som ser ut normal avfrostningssekvens  och 4-vägs ventilen hänger sig inte. Inställningarna är Medelfläkt och 24 grader på kontrollen. Utomhus temp -0.7C.
Jag mätar på samma punkt som tidigare, direkt ut från röret på utomhusdelen upp till inomhusdelens värmeväxlare.
Temperaturen i drift i denna punkt verkar ligga på 32 grader med dessa inställningar och slutet av avfrostningscykeln landar på runt 0C eller i något fall ned till -7C men aldrig lägre. (Och då avfrostar den och går normalt tillbaka till värmeläge)
Men gör jag denna inställning på tex, full fläkt 20 grader på kontrollen så landar slutet på avfrostningscykeln på -20C eller lägre i denna mätpunkt och då fryser 4-vägarn ihop.
Men du menar att köldmedelsbrist skulle kunna ge upphov till detta fenomen ?
Att de fungerar i första fallet, och inte i det andra!? Det finns ju bevisligen mer energi i första fallet som kanske räcker till att avfrosta även med lågt flöde utan att temperaturen sjunker för lågt.



« Senast ändrad: 30 december 2023, 20:44:41 av pa66 »

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #42 skrivet: 31 december 2023, 08:33:17 »
En sista uppdatering innan året är slut;

Nu känns det som jag fångat felsymptomen i alla fall;
Bifogar en bild hur värmepumpen arbetat ca 20 timmar på raken under senaste dygnet utan problem (med ovan inställningar, "medel fläkt, 24 grader på kontrollen" men stoppar till slut vid 7 tiden i morse.
Temperaturen proben sitter på det grövre röret alldeles vid anslutningen på utomhus enheten. Vid "fastfrysningen" visar den ca -12 grader.

Samma symptom som tidigare: 4vägs-ventilen fryser fast, inte själva ventilen utan styrningen av den. Ute temperaturen har gått från -0.7 till -2.7 under natten.

Det man kan notera på kurvorna är temperturen i ledningen sjunker sakta, det antar jag bero på att värmen inomhus kommer upp i målvärdet och kompressorn behöver inte leverera lika mycket värme.
Jag ser också att effekten går ned så den jobbar långsammare.
Men det som är noterbart är i slutet på avfrostningsekvenserna att temperaturen sjunker ordentligt och sedan fryser ventilen fast och då stängde jag av pumpen. I de avfrostningar det går bra ligger kallaste värde på max -5 men oftast runt 0. När det fryser så går den ned till -12 ca på denna inställning. Sedan efter en viss väntetid startade jag och då har ventilen släppt och det fungerar igen.

Så ur det här så sluter jag mig till att; Elektroniken som styr 4-vägs ventilen fungerar som den skall, det verkar vara temperaturen som blir för låg på innerdelssidan vid avfrostning. Avfrostnings sekvenserna i sig verkar också normala.
Frågan är varför temperaturen sjunker så lågt.

* Köldmedelsbrist?  som Thompa71 indikerar

Ser också att det sitter en PMV ventil som reglerar kylmedia mängden - kan det vara något knas där?, enligt manualen skall den ställas in vid avfrostning med rätt värde och den tar väl sin data ifrån någon av sensorerna ... så här finns ventil/spole/sensorer som skulle kunna vara felkällor antar jag.


Finns det några mer mätningar jag kan göra för att tex verifiera köldmedelsbrist eller inte ?
Vad är nästa bästa steg tro - än har jag inte gett upp - verkar ändå finnas någon form av liv där inne  a:gl





« Senast ändrad: 31 december 2023, 08:46:06 av pa66 »

Inloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #43 skrivet: 31 december 2023, 09:56:53 »
Vid avfrostning bör innerdelen inkommande rör aldrig bli under +3. Grader (risk för påfrostning i innerdel)  om det är lite lågt med köldmedia får den för lågt tryck vilket resulterar i för kall ”gas”. Att 4vägaren skulle frysa fast kan den bara göra OM det finns fukt i systemet. Ett normalt system innehåller ingen fukt eller annat som kan frysa fast ventilen. Och magnetismen som styr spolenmår också helt oberoende av temperatur.

Kan vara temperatur givare som spökar men då borde den göra det oftare än din maskin påvisar. 

Läste lite mer i tråden och har du +73 grader på innerdelen så är detta också ett tecken  nu på brist (för hög helgas). Så mycket pekar på att en tömning/läcksöknkng och återfyllas är det som behövs.

Gott nytt år 🥳

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #44 skrivet: 31 december 2023, 11:00:22 »
Tack för din analys, verkar bara som det är att hitta någon kylmänniska som vill åta sig ett sådant uppdrag.
Gott Nytt år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!