Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air  (läst 1137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spongebob68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« skrivet: 18 februari 2023, 12:27:17 »
Mitt i stormen igår så blev elementen iskalla, typ 5 grader på en väldigt kort tid.
Med lite felsökning så inser jag att fläkten inte går i utedelen. Kompressorn och filtret var väldigt frostiga. Pannans ovandel är 55 grader medan nederdelen endast 5 grader. Elpatron fanns tillgänglig men kopplades inte in. Ändrade då på en fördröjningsparameter och pannan gick igång i eldrift.

Nu när vädret lugnat sig så har jag testat att köra de olika komponenterna via testäget och fläkten startar inte, varken hög eller lågfart.
Men ser att fläkten kostar en del och kanske bäst att vara helt säker på att det är fläkten och inte något annat elektrisk som spökar innan byte.
Borde inte något larm gått när fläkten står stilla och kompressorn jobbar, typ någon lågtryckspressostat ?
Hur kan jag felsöka denna bäst, har en voltmätare tillgänglig ? Brukar det vara fläkten som ger upp eller något relä/styrkort ?
Var kan jag hitta årsmodell på utedelen, ser att det finns lite olika fläktvarianter till min modell, ECO-Air 109 Polaredition.

Är detta en bra VP med hög verkningsgrad eller kan det vara lönt att byta ut till något modernt. Känns som att verkningsgraden minskar märkbart under 5 grader utetemp.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2023, 12:42:11 »
Kanske är motorkondensatorn till fläkten som är paj? Om den sitter på ett kretskort kan den plötsligt lossna då det är en relativt tung komponent och vibrationerna i utedelen kan ge utmattningsbrott i komponentbenen. Polar edition bör ha hyfsat bra prestanda för nordiska förhållanden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2023, 12:49:15 »
Kolla att fläkten kan snurra fritt?
Det vanligaste felet är att kondensatorn går sönder, en sån kostar inte så mycket, men kan vara svårt att hitta utbyte annat än på nätet.
Det krävs en multimeter och elvana för att felsöka, anlita en elektriker om du är ovan med el.

Sen ska den ha en skylt med serienummer på baksidan vid rören, kolla detta?
De fyra siffrorna i mitten anger årtal/vecka, typ -0630- = 2006 v 30.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Spongebob68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2023, 15:28:36 »
Kolla att fläkten kan snurra fritt?
Det vanligaste felet är att kondensatorn går sönder, en sån kostar inte så mycket, men kan vara svårt att hitta utbyte annat än på nätet.
Det krävs en multimeter och elvana för att felsöka, anlita en elektriker om du är ovan med el.

Sen ska den ha en skylt med serienummer på baksidan vid rören, kolla detta?
De fyra siffrorna i mitten anger årtal/vecka, typ -0630- = 2006 v 30.


Kan nog mäta en del men förstår inte riktigt principen för matningen till fläkten
Kabel 12 och 13 torde väl vara hög/låg fart men vad gör 103 som är ansluten till en del udda saker i elschemat, bulb, 1h etc

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2023, 16:14:25 »
Det med ev fel på kondensatorn för fäkten kan kollas, genom att snurra till på den med handen, startar den upp då så brukar det vara en utgången konding. Kostar inte många kronor att köpa, läs värdena på den, sitter den på ett kort så måste det lödas, försök då att få långa ben kvar för den gammla. lättare arr få dit en ny genom att löda benen till varandra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2023, 16:41:44 »
Det är en till fläkt i landet av samma generation som också pajade av stormen. (Nibe F2010 med samma fläktmotor fast bakvänd). Jag har distansfelsökt och vi är rätt säkra på att själva fläkten blev skrot. Den går på högfart men åter som lindningen är körd, oljud som inte är lagerljud. Provkörd med annan matning - samma.
Tyvärr fanns ingen kondensator att skifta med ännu. Det får bli nästa steg, sen skickas fläkten till mig som nästa steg för att kontrollera den.

---

CTC har fläkten kopplad via avfrostningsuret, som avfrostar 1 gång i timmen om den går på högfart, vilket den gör om det är kallt nog ute.

Du kan provköra fläkten manuellt. Förmodligen är gul och grön kondensator. Blå nolla, röd lågfart L1 och brun högfart L1. Försäkra dig om att det ser ut att stämma före förstås. Du kan låna kondensator ur en cirkulationspump som test.

Jag misstänker att fläktarna blir som ett synkronkopplad vindkraftverk och genererar mer än vad motorlindningen tål när det blåste.

Edit: Poängen med manuell provkörning är att du slipper sätta dig in i hur avfrostningsuret fungerar och slipper kontrollera om det har pajat i avfrostningsläge.
Hög och lågfart misstänker jag du testat via provkörningsmenyn under avancerat.
« Senast ändrad: 18 februari 2023, 16:49:31 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Spongebob68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2023, 18:14:58 »
Det är en till fläkt i landet av samma generation som också pajade av stormen. (Nibe F2010 med samma fläktmotor fast bakvänd). Jag har distansfelsökt och vi är rätt säkra på att själva fläkten blev skrot. Den går på högfart men åter som lindningen är körd, oljud som inte är lagerljud. Provkörd med annan matning - samma.
Tyvärr fanns ingen kondensator att skifta med ännu. Det får bli nästa steg, sen skickas fläkten till mig som nästa steg för att kontrollera den.

---

CTC har fläkten kopplad via avfrostningsuret, som avfrostar 1 gång i timmen om den går på högfart, vilket den gör om det är kallt nog ute.

Du kan provköra fläkten manuellt. Förmodligen är gul och grön kondensator. Blå nolla, röd lågfart L1 och brun högfart L1. Försäkra dig om att det ser ut att stämma före förstås. Du kan låna kondensator ur en cirkulationspump som test.

Jag misstänker att fläktarna blir som ett synkronkopplad vindkraftverk och genererar mer än vad motorlindningen tål när det blåste.

Edit: Poängen med manuell provkörning är att du slipper sätta dig in i hur avfrostningsuret fungerar och slipper kontrollera om det har pajat i avfrostningsläge.
Hög och lågfart misstänker jag du testat via provkörningsmenyn under avancerat.
Intressant teori med vinden som driver fläkten, kanske den snurrade på fel håll i hög hastighet när den fick matning för att starta. Kan ju ha bränt av något, Kondingen är hel tror jag då den verkar laddas upp vid ohm-mätning
Är det en 220v motor  ? NÃ¥gon aning om vad motstÃ¥ndet skall vara i lindningarna ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2023, 18:51:17 »
220-240V.

Kan mäta fläkten på en 107 ej polar på måndag eller tisdag. Kan mäta min Nibe som styrs på samma vis, men annat fabrikat.
Bra att ha sånna värden ändå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2023, 20:38:40 »
162 ohm högfart och 201,5 ohm lågfart på F2025-10 (10kW). Ingen skillnad med eller utan kondensator vid mätning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Spongebob68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av fläkten i utedel ECO-Air
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2023, 12:47:51 »
Tack för den fina supporten tummenupp.
Efter en hel del felsökning och mätning blev det en norsk reset samt knackade runt på reläer och kretskort.
Resultat :Just nu snurrar allt som det skall.
Innan jag stängde strömmen sÃ¥ testade jag att köra fläkten via testläget, inget hände, men efter att ha brutit matning  till pannan och Ã¥terstartat  sÃ¥ funkar det.
Då är frågan om detta håller över tiden och vad det var som hände, pumpen står i sommarhuset så lite otäckt att lämna utan att veta status på prylarna.

Men skall verkligen elementen/panntemperaturen gå ner till ett fåtal grader , typ 5 utan att något larmar eller stänger av circpumpen
Att inte elpatron startade beror iofs på den standardfördröjning som är programmerad på 180 minuter ( shuntfördröjning)
Skall kompressorn gå utan att fläkten snurrar som den gjorde igår ?
Nu ser jag att kompressorn startar, sen startar fläkten ca 30 sekunder senare.
Kan det vara relaterat till växelventilen ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 480
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!