Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 1115 fryslarm  (läst 1859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jerkish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe fighter 1115 fryslarm
« skrivet: 25 september 2019, 22:45:13 »
Hej väldigt nyinsatt inom dessa värmepumpar och såklart noll kompetens inom ämnet men efter mycket läsande googlande och läsande på forumet kan jag inte konstatera mitt problem!

Hursom när höstkylan kryper sin inpå så har pumpen börjat larma för fryslarm.
Jag har haft vvsare tidigare som försökte åtgärda mitt hp/ms larm vilket uppstod av hög retur hursom..
Nu bemöttes jag av ett fryslarm.

Jag har en nibe fighter 1115 med sjövärme.

Nivån till köldbärarvätska var slut. Fyllt på fullt med koncentrerad vätska.
Ytterligare vvsare har avluftat hela slingan vilket hade oroväckande mycket luft i sig. Den spolades friskt och upptäckte även att expansionkärlet var tomt. Vi fyllde på strax över 1bars tryck.
Jag misstänkte kb pumpen eftersom den inte hade en kontinuerlig drift men det skulle den visst inte ha då pumpen var vilande såklart help
Efter tvångskörning så fungerade både pumparna och ställdes upp från läge 1 till läge 3.
Frid och fröjd i 24timmar istället för 12timmar.
När detta fryslarm uppstår står fortfarande kb f 14 och kb r på 14 dvs detsamma med - 9 som inställt för fryslarm.

Några idéer eller tips för en okunnig?
Tack på förhand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #1 skrivet: 26 september 2019, 07:52:04 »
Hej!
Låter som du har ett rött tryckkärl på kall sidan, jag skulle nog rekommendera ett plastkärl (nivåkärl) istället.
Då ser man tydligt om det är nån läcka på köldbäraren, men du kan kolla efter ev läckor inne i din värmepump.
Lyft av fronten och kolla runt käldbärarpumpen, detta är vanligaste stället, man ser tydligt spåren efter ev läckor där.

Sen kan det bli glapp i givarna till köldbäraren, om båda byts ut till nya så kanske ditt fryslarmsproblem försvinner?

HP/MS är antingen högtryckspressostaten eller motorskyddet, om du ställer in motorskyddet (det kan vara inställt så redan) för manuell återställning så är det enklare att skilja dem åt.
HP återställs genom att värmepumpen återstartas.
Vanligaste orsaken till HP är att flödet är dåligt, typ aktiva radiatortermostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jerkish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #2 skrivet: 26 september 2019, 19:40:12 »
Okej ja det tåls att fundera på plastkärlet och mycket riktigt är det ett rött jag har nu.
Hittade däremot inget läckage men funderar på om det lyckats bli en ispropp i brinet el ja slingan då det var oroväckande mycket luft i den.
Givarna borde väl visa om jag tar lös dem under drift ifall kompressorn tvärnitar el dyl?

Utloggad Jerkish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #3 skrivet: 27 september 2019, 19:31:46 »
Ytterligare fryslarm kb f och kb r var båda på 27grader?? Sc:,h

Utloggad Jerkish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #4 skrivet: 27 september 2019, 20:04:20 »
Fibblade lite i installations menyerna och upptäcka kb pump samp ep drift var satta på 0? Solklart då kb pumpen inte snurrade när kompressorn gick. Öppnade skruven och skickade in skruvmejseln. Inga konstigheter CP snurrar på nu kb. Återkommer med svar efter helgen om det löst sig.

Är det normalt att behöva tvångsköra kb?
« Senast ändrad: 27 september 2019, 20:18:11 av Jerkish »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #5 skrivet: 28 september 2019, 19:08:14 »
KB-pumpen ska gå med kompressorn om den står på 0 i denna meny.
Men om du nu dragit igång den med en mejsel så är det klokt att låta den gå kontinuerligt ett tag.
Jag har aldrig haft detta problemet ännu.....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jerkish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2019, 08:14:47 »
När kompressorn går visar den kb f 7grader och kb r 4.
Ibland hoppar returen till 2 som värst har den visat - 4 (vad jag sett) förmodar att samma problem utlöser fryslarmet vid - 9.
Vad kan problemet vara med hoppande kb r?
Givare? CP?
BÃ¥da delar?
Passande problem nu inför kylan  :o

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2019, 10:56:03 »
Fel på givaren, jag skulle byta dessa, åtminstone KB-r
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jerkish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1115 fryslarm
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2019, 20:19:57 »
Ska beställa nya givare men nu har den knallat  i 4 dagar och förhoppningsvis knallar den pÃ¥ längre.
Såg att köldbärarvätskan sjukt en bit och funderar på om den gått till sig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 528
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!