Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?  (läst 8338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kenneth G

  • Gäst
Kenneth G
Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« skrivet: 17 oktober 2016, 16:03:07 »
Hej
Är man en “försökskanin” om man köper en LLVP med R32 ?
Har talat med ett antal installatörer av LLVP och flertalet är skeptiska till detta köldmedium i en LLVP.  De ser gärna att man satsar på en med R410A. Uttryck som att de vill inte att deras kunder skall vara försökskaniner. Därför blir man mycket osäker på om man törs gå på en LLVP med R32.

Vilka fördelarna är det med R32 förutom miljömässiga i en LLVP i jämförelse med R410A
Finns det några nackdelar med detta köldmedium i jämförelse med R410A?
Hur lång erfarenhet har man med R32 i LLVP?
Kan man, generellt, lita på att de är lika driftsäkra och funktionella som de med R410A eller får framtiden utvisa?
Om man satsar på en pump med R410A, får man fylla på detta köldmedium i framtiden om det skulle behövas?
/Kenneth

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2016, 20:31:53 »
Pumpar med R32 verkar inte riktigt kunna prestera lika mycket värme vid - 10 och nedåt. Istället har fokus blivit att prestera bra i intervallet 10-(-5).

Kan ha fel men det är min uppfattning.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2016, 20:52:15 »
Har själv funderat i samma banor en hel del under dagen.

I mitt pumpval mellan Daikin Siesta C50-R och Daikin Caldo X35 där Siestan är med R32 och X35 är med R410A.

Siestan är kraftfullare men mitt intresse ligger i att kapa topparna på fjärrvärmen när det är som kallast. Har ett stort luftflöde men klarar inte prestera så bra vid kallare utomhustemp som jag förstår det.

Caldo X35 klarar däremot kallare utetemperaturer och kanske rent av ett likvärdigt eller rent av bättre alternativ.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2016, 21:04:06 »
Daikin har sålt mer än 4 miljoner luftvärmepumpar med R32, jag anser att försökskaninerna kan räknas in i den första miljonen maskiner. R32 kan prestera lika bra eller bättre än R32 vad gäller effekt och COP. Bland våra maskiner så har vi Caldo R samt Emura R som båda är optimerade för effektivitet. Ururu R däremot är ett effektmonster med hög verkningsgrad. Jag anser att R32 hör framtiden till.
Mvh
Daikin

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2016, 21:18:03 »
Tack för ditt svar Daikin.
Nå väl det vore väl lite småtjurigt att inte hålla med dig i ditt påstående :-)

-Jag har en fråga men lägger den i en egenstartad tråd för att inte kapa eller vinkla denna tråd ytterligare.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2016, 21:56:53 »
En egenskap som inte nämst: R32 är tyvärr brand farligt och bildar giftig vätefluorid vid förbränning. Men det är hanterbart med en vettig användning, dock inte så kul egenskap!

Kenneth G

  • Gäst
Kenneth G
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2016, 23:18:23 »
Daikin har sålt mer än 4 miljoner luftvärmepumpar med R32, jag anser att försökskaninerna kan räknas in i den första miljonen maskiner. R32 kan prestera lika bra eller bättre än R32 vad gäller effekt och COP. Bland våra maskiner så har vi Caldo R samt Emura R som båda är optimerade för effektivitet. Ururu R däremot är ett effektmonster med hög verkningsgrad. Jag anser att R32 hör framtiden till.
Mvh
Daikin
Hur många år har dessa 4 milj LLVP funnits på marknaden?
I jämförelse med en R410A pump hur påverkas verkningsgraden och slitaget i sträng kyla? Vi bor i Västerbotten.
De 4 milj pumpar du refererar till går de i ett likvärdigt klimat som hos oss ? Föreställer mig att en pumps slitage/livslängd är relaterat till hur hårt den måste jobba? Ju kallare ju hårdare måste den jobba?
Caldo x35 som nämndes i tråden har jag haft som referens när jag har jämfört olika pumpar. Vilken Daikin R32 pump motsvarar Caldo x35 i prestanda?
Har ni någon enklare modell av Ururu pump på gång som inte är i klimatutförande? Borde bli billigare samt med mindre djup innerdel. Gillar dess prestanda. Tror att många med mig skulle vara intresserad av en sådan LLVP.
Håller helt med dig om att R32 eller likvärdigt köldmedium är framtiden för miljön och klimatet men..... försökskanin det tål att tänkas på.

Med vänlig hälsning
Kenneth

Utloggad M3smeden

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2016, 01:06:41 »
R32 verkar vara något effektivare än R410 +10 till -10. Är ännu inte övertygad om att det är ett bättre köldmedium i sträng kyla. Men hoppas på det, hade varit fint med typ 5kw effekt och cop 3 i -15 om sisådär 10 år när det är dags att byta ut maskinerna :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2016, 05:51:41 »
En egenskap som inte nämst: R32 är tyvärr brand farligt och bildar giftig vätefluorid vid förbränning. Men det är hanterbart med en vettig användning, dock inte så kul egenskap!
Jag håller med dig i denna fråga. Men om jag tittar på detta lite pragmatiskt så är det ju att våra hus är fulla med saker som gärna brinner: papper, möbler, gardiner, husstommar om det är byggt i trä, o.s.v.
Skillnaden är väl bara att om du tar bort brandkällan (elden) så slocknar R32  varpå de andra fortsätter att brinna.
Dessutom är det mycket svårt att få eld på R32 p.g.a blandningen. Är rummet större än ca: 4 m2 så kan du inte få det att brinna.
Giftigheten vid brand skiljer sig inte så mycket från mången plast som vi har i husen. Om jag inte minns det helt fel så brukar teflonpannor vara annat än miljövänliga vid brand.
Generellt så skulle i alla fall jag ta ut familjen ur huset vid brand.

Sen har vi andra roliga saker i vårt hus fyllda med propan som frånluftsvärmepumpar samt kylskåp.

Förstå mig rätt här, jag vill absolut inte skyffla undan problemet men jag måste vara konsekvent. Antingen accepterar vi att husen är fulla med brandfarliga saker eller ej, jag gör ingen skillnad på om köldmediet eller soffan brinner.

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2016, 06:04:33 »
Hur många år har dessa 4 milj LLVP funnits på marknaden?
I jämförelse med en R410A pump hur påverkas verkningsgraden och slitaget i sträng kyla? Vi bor i Västerbotten.
De 4 milj pumpar du refererar till går de i ett likvärdigt klimat som hos oss ? Föreställer mig att en pumps slitage/livslängd är relaterat till hur hårt den måste jobba? Ju kallare ju hårdare måste den jobba?
Caldo x35 som nämndes i tråden har jag haft som referens när jag har jämfört olika pumpar. Vilken Daikin R32 pump motsvarar Caldo x35 i prestanda?
Har ni någon enklare modell av Ururu pump på gång som inte är i klimatutförande? Borde bli billigare samt med mindre djup innerdel. Gillar dess prestanda. Tror att många med mig skulle vara intresserad av en sådan LLVP.
Håller helt med dig om att R32 eller likvärdigt köldmedium är framtiden för miljön och klimatet men..... försökskanin det tål att tänkas på.

Med vänlig hälsning
Kenneth
Hej Kenneth,

Daikin är ledande inom R32  i dessa applikationer. Vi har haft maskinerna ute i över 5år och klimatet i vissa delar av japan är kallt, neråt -20 °C.
Självklart påverkas slitaget på kompressorn med tryckförhållandet och det gäller alla köldmedium. Därför har vi lagt ner enorma mängder resurser på forskning och utveckling kring detta. Resultatet är att vi sitter med flera hundra patent kring R32 kompressorer. 92 av dessa patent har vi släppt fria så andra tillverkare kan ta del av dem kostnadsfritt så vi får en snabbare övergång till låg GWP medium, klimatet kräver det.
Vad gäller prestandamätningar så är de extremt kostsamma och vi kan inte göra dem på alla modeller p.g.a. kapacitetsbrist i testriggarna. Med en Ururu R i storlek 35 spöar en Caldo X vid -15 °C med ca:20% i effekt samtidigt som den har en högre verkningsgrad.

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2016, 06:09:32 »
R32 verkar vara något effektivare än R410 +10 till -10. Är ännu inte övertygad om att det är ett bättre köldmedium i sträng kyla. Men hoppas på det, hade varit fint med typ 5kw effekt och cop 3 i -15 om sisådär 10 år när det är dags att byta ut maskinerna :)
Tror inte du behöver vänta 10år på detta. Vid dellast så mätte vi Ururu 35 till 4,6 kW och COP 2,7 vid denna temperatur om jag inte missminner mig helt.
R32 är effektivare än R410 i ett mycket bredare temperaturspann än så. Glöm ej bort att det är R32komponenten som gör jobbet i R410.

Mvh
Daikin

Kenneth G

  • Gäst
Kenneth G
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2016, 11:41:38 »
Hej Kenneth,

Daikin är ledande inom R32  i dessa applikationer. Vi har haft maskinerna ute i över 5år och klimatet i vissa delar av japan är kallt, neråt -20 °C.
Självklart påverkas slitaget på kompressorn med tryckförhållandet och det gäller alla köldmedium. Därför har vi lagt ner enorma mängder resurser på forskning och utveckling kring detta. Resultatet är att vi sitter med flera hundra patent kring R32 kompressorer. 92 av dessa patent har vi släppt fria så andra tillverkare kan ta del av dem kostnadsfritt så vi får en snabbare övergång till låg GWP medium, klimatet kräver det.
Vad gäller prestandamätningar så är de extremt kostsamma och vi kan inte göra dem på alla modeller p.g.a. kapacitetsbrist i testriggarna. Med en Ururu R i storlek 35 spöar en Caldo X vid -15 °C med ca:20% i effekt samtidigt som den har en högre verkningsgrad.

Mvh
Daikin

Tack Daikin för ditt engagemang. Du och några till dignitärer här på forumet medför att mitt val av LLVP avgränsas till några få märken.

Synd att Ururu R inte finns i ett enklare utförande. Är ej i behov av befuktning och avfuktning. Dess inre skönhet är väl dokumenterad men dess yttre är inget att yvas över med avseende på inomhusdelen och i jämförelse med Emura. Storleken, djupet på inomhus delen verkar ha blivet större på alla LLVP som kör med R32. Ururu R har ett djup på nästan 40 cm (37cm). Kan Upplevas som ett skärmtak när den skall sättas ovan för ytterdörren. Man blir väl hemmablind efter ett tag.

Känns någorlunda tryggt att era R32 pumpar har funnits på marknaden i >5år. Tar för givet att klagomålen inte har ökat på dessa pumpar?

Med vänlig hälsning
Kenneth

 

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Törs man köpa en LLVP med R32 eller ska man vänta och se?
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2016, 13:09:49 »
Tack Daikin för ditt engagemang. Du och några till dignitärer här på forumet medför att mitt val av LLVP avgränsas till några få märken.

Synd att Ururu R inte finns i ett enklare utförande. Är ej i behov av befuktning och avfuktning. Dess inre skönhet är väl dokumenterad men dess yttre är inget att yvas över med avseende på inomhusdelen och i jämförelse med Emura. Storleken, djupet på inomhus delen verkar ha blivet större på alla LLVP som kör med R32. Ururu R har ett djup på nästan 40 cm (37cm). Kan Upplevas som ett skärmtak när den skall sättas ovan för ytterdörren. Man blir väl hemmablind efter ett tag.

Känns någorlunda tryggt att era R32 pumpar har funnits på marknaden i >5år. Tar för givet att klagomålen inte har ökat på dessa pumpar?

Med vänlig hälsning
Kenneth

 
Dilemmat med Ururu´s dimensioner (som är snarlika VZ) är att du måste ha så pass mycket "luft" framför växlaren (samt helt öppet uppåt) för att kunna få till denna effect och verkningsgradskombination. Tittar du in under skalet på Ururu samt VZ så är det manga centimeter med luft som inte har så pass mycket mer för sig än att garantera ett bra luftflöde.
Hatthylledesignen kom faktiskt med Nocrian för ett antal år sedan ( en av mina favoritmaskiner, lite korta rör bara...) Gick utmärkt att montera ovan dörren I en hall. Monterades den I v-rummet på långväggen så var skilsmässan ett faktum.
Ururu har samma fantastiska proportioner, men den är bra...
Fram tills idag ser jag inga  kompressor reklamationer på Ururu R32 over hela världen (vi har en global database där alla reklamationer läggs in)

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!