Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör jag för att byta nuvarande uppvärmning med NIBE 310P till (bergvärmepump)?  (läst 4809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Jag har en 1 ½ plans villa på 163 m2 byggd år 2000. Villan ligger i Mälardalen.
Den har torpargrund.

Den värms upp med en NIBE 310P frånluftsvärmepump. Kompressorn byttes ut ganska tidigt av NIBE på grund av nytt köldmedia. Det är vattenburen uppvärmning med radiatorer. Årlig elförbrukning ligger på 14500 kWh. Det finns en braskamin som vi eldar en del i också.
Ett garage på 45 m2 som värms upp av en Panasonic luft/luft värmepump som håller 16°C.

Det jag funderar på är hur jag ska ha uppvärmningssystemet framöver. Jag antar att NIBE 310P kan säga upp sig inom en snar framtid även om den fungerar bra nu. För tillfället har jag låst elavtal med 36 öre/kWh till slutet av februari men sedan vet jag inte var man hamnar bortsett från att jag kan räkna med att det blir betydligt dyrare.

Jag har funderat på att byta till bergvärme. Har närmare 2000 m2 bergstomt, men har inte fått klart för mig hur jag gör för att ersätta ventilationen av huset och frånluftsåtervinningen som nuvarande system sköter.

Utrymmesmässigt så finns det max motsvarande fyra 60 cm garderober tillgängligt. I dagsläget tar NIBE:n 1 ½ plats om man inkluderar rördragningen bredvid.
Luft/vatten skulle kanske vara ett alternativ men helst vill jag ha bergvärme.

Jag har inte några uppmätta siffror på hur stor del är hushållsel / uppvärmning / belysning.
Vi är två personer i hushållet.
Är det någon som har några idéer om hur jag kan lösa uppvärmningen så är jag tacksam för förslag.
Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
Du behöver en ganska standard bergvärmeinstallation. Ventilationen ersätts med kanalfläkt utan återvinning, så brukar det se ut hos många som är nöjda med sin årsförbrukning. Du kan även montera en frånluftsmodul som ger återvinning genom att värma upp inkommande köldbärare. Förr var det inte lönt att installera, idag är det lönt. Även genomförbart om totalkostnaden inte känns för hög vid samma tillfälle.

Jag rekommenderar bergvärmepump utan inbyggd beredare. Går beredaren sönder så behöver inte även bergvärmepumpen med okänt antal år kvar också slängas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tänk också på garaget om det ska få vatten, avlopp och bergvärme? Då behövs det en kulvert mellan huset och garaget och det kostar en slant men blir en snygg lösning i längden. Förtjänsten jämfört med en bra LLVP är dock inte särskilt stor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Tack för svaren.

Så om jag borrade för bergvärme och installerade:
T.ex. (Behöver inte vara NIBEs produkter)
NIBE F1145 eller F1155
NIBE FLM
NIBE VPB 200 eller VPB 300
så skulle det lösa uppvärmningen?

Hur effektiv är NIBE FLM jämfört med frånluftsvärmpumpen i nuvarande NIBE 310P?

Finns det några rekommendationer när det gäller vilket märke som man ska välja. Som driftsäkerhet, kvalité, service, support, pris mm.

Tittade på NIBE i det här fallet eftersom det var enklast att hitta runt på deras hemsida. IVTs web var inte lika lättnavigerad.

Jag kollade på Panasonics app och kan se att garaget drar någonstans mellan 1000 – 1500 kWh, det högre värdet var när jag jobbade mycket där och hade ökat temperaturen.
Det finns inte VA. Det jag ska göra är att lägga på mer isolering i taket.

Jag funderade på om jag ska värma garaget med bergvärme också men då behöver jag gräva en 25 meter kulvert till garaget. Rätt stenigt på tomten.
Får fundera om det är värt jobbet.
Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja precis, men FLM är som sagt inte nödvändig. Ventilationen kan vara en enkel kanalfläkt istället. FLM återvinner värme ur frånluften som motsvarar att borra ca 30 m djupare borrhål, dvs återvinner drygt 1 kW motsvarande 310P. FLM är framförallt smart om man redan har en borrhål som är något underdimensionerat för en ny värmepump man tänkt skaffa. Kända större svenska tillverkare är NIBE, CTC, IVT och Thermia. För dessa ska det vara någorlunda enkelt att hitta återförsäljare och service-firma på rimligt avstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag kollat lite med installatörer och blivit avrådd från att installera bergvärme, igen. Har kollat tidigare för flera år sedan.
De säger fortfarande att jag inte kan räkna hem investeringen nu heller.

Jag kanske behöver byta tråd för fortsättningen av texten???

Nu tittar jag på att byta ut min NIBE Fighter 310P mot en NIBE F370. Det skulle lösa risken att den plötsligt lägger av efter 22 år.
Jag får en effektivare frånluftspanna men den ger inte något extra energitillskott annat än elpatronerna när det blir kallt ute och de vill jag om möjligt undvika att använda.
Därför funderar jag på att installera en luft-luftvärmepump förslagsvis Panasonic HZ25XKE Flagship Inverter+.

Jag har en skapligt öppen planlösning på undervåningen så det borde fungera.
Jag får nackdelen med reglering av två separata system.
Fördelen blir att det är förhållandevis låg investering och jag kommer att ha tre separata uppvärmningssytem om något slutar att fungera.

Är det någon som idéer, input eller synpunkter så är jag intresserad att höra.

Med vänliga hälsningar
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag tycker det fungerar bra att kombinera FLVP med LLVP i huset. Blir aningen ojämn värme som beror pÃ¥ hur öppen planlösningen är och pÃ¥ placeringen av innerdelen. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen frÃ¥n LLVP nÃ¥r och lÃ¥ter FLVP sköta varmvatten och rum med stängda dörrar. Fördelarna är bl.a. lÃ¥g investeringskostnad och möjligheten till kyla pÃ¥  sommaren (väldigt skönt att ha om man t.ex. ska sitta hemma och arbeta mycket).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svaret.
Det var bra att höra att den lösningen fungerar.
Vet du om du behöver använda elpatronerna mycket eller klarar LLVP det mesta av nödvändigt tillskott?

Jag får börja läsa på frånluftsvärmeforum eftersom ämnet inte riktigt passar här.

MVh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9710
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hur lång ner det klarar sig utan el-patron beror på flera saker. Toppmodellerna bland dagens LLVP ger betydligt bättre effekt vid stark kyla än de äldre gjorde så med öppen planlösning och sparsamt med varmvattnet borde det klara sig neråt -15° tror jag om man har optimala inställningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
de uppgifter jag har nu är att jag kan hamna på en investeringskostnad på ca 70 000 kr (NIBE F370) + 25 000 kr (Panasonic HZ25XKE).
Helst skulle jag vilja ha en lösning med en FLVP (dockad??) för att inte behöva reglera två separata uppvärmningssystem så att de samverkar.
Jag ser nu att när jag sänkt inställningen på radiatorerna och eldar en del med braskaminen så blåser FLVP ut 20C luft direkt ut utan att skicka den värmen till radiatorerna.
Går säkert att få någon sorts balans men det verkar krävas en hel del micklade.

Går det att docka T.ex. Nibe F370 eller annat märke med en billig LVVP som då ger energitillskott utan att man behöver använda elpatronerna?
I så fall borde det bli lättare att ställa in värmen i huset, ungefär som tidigare.

När jag tittar på NIBEs LVVP så är den ganska dyra och antagligen överdimensionerade för mitt behov?

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
Nja, till 163 kvm är du en "vanlig kund" för Nibe luft/vatten-system. Allt i ett, förutom återvinningen som man kan köpa till. Men lite dyrare totalt även utan återvinning än det du fått pris på med luft/luft som besparande komplement.

Nibe F370 ger en besparing som är försumbart bättre än den du redan har. Så själva vinsten hamnar i luft/luft. Stor vinst, men lite tillkommande ljud, utseende och dålig värmespridning.

När F310 mullrar, då tar den energi ur frånluften före den blir avluft. Det kan bli lite från och till om det inte är jättekallt ute.
Under eventuell avfrostning tar kompressorn ras även när det är kallt ute för att bli av med is.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Anledningen till att jag funderar på att byta ut 310P mot något nyare är att den har gått i 22 år och jag misstänker att den kan kan sluta fungera när som helst även om den har gått problemfritt hittills.

LLVP är en idé jag har för att tillföra värme, men som sagt helst vill jag slippa ha två separata system.

310P behöver använda elpatronerna när det bli kallare.

Vad finns för alternativ att docka med?
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
Det är helt rätt att planera pension för 310P.

S2125-8 och passade innedel kanske vore lämpligt spår att gå?
S135 om du vill ha frånluftsåtervinning.

Bergvärmespåret S1255-6. Nibe FLM S45 om du vill ha återvinning på luften.
« Senast ändrad: 08 november 2022, 12:25:42 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tjänar du in ditt nya kök, din nya bil, eller resan till utlandet?
Fördelen med bergvärme är ju tryggheten i att veta att du kommer att ha en rimlig uppvärmningskostnad även på årets kallaste (och dyraste) dag.
Man brukar kunna räkna med runt 60000 kWh/år för värme och varmvatten.
Kostar elen 4-5 kr/kWh vintertid de närmaste 4-5 åren så kommer payofftiden att bli avsevärt mycket kortare än vad man normalt räknar med i kalkylerna.
I mina ögon skall det till en rätt stor kostnadsbesparing för att man skall acceptera nackdelarna med flera olika system, som rätt säkert kommer att ge sämre komfort, mer buller, och troligen kortare livslängd.
Visst, det är en tråkig investering, men en investering som kan skänka lite lugn och ro i vardagen, och det kan vara värt en del också.

Jag skulle nog gå på en ren installation av bergvärme eller luft/vatten för att få till ett väl fungerande system.
Det som talar för bergvärmen jämfört med alla andra alternativ, även budgetmässigt, är den förväntat längre livslängden.

En sak som man bör ta i beaktande idag är också att en modern värmepump med lite överkapacitet kan styras smart, så du styr produktionen av värme till timmar när elen INTE är som dyrast.
En annan sak som kanske kommer allt mer är effekttariffer som gör att alternativ som gör att man förbrukar höga toppeffekter under kort tid kan innebära högre elpriser hela den månaden.
Att ha värmekällor som kräver eltillskott kan bli dyrt i ett sådant scenario.

Frånluftvärmepump och luft/luft kan också fungera bra i vissa planlösningar, och du får ju AC på köpet, så jag utesluter inte en sådan lösning, men räkna med kostnaden för 2 luftvärmepumpar under samma livslängd som en bergvärmepump får att få kalkylen mer rättvis de två alternativen emellan, jag tror inte att en luftvärmepump har samma livslängd som en bergvärmepump.
Inte luft/vatten heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, tack för svaren.

Rickard, jag hoppas att det blev en nolla för mycket för värme och varmvatten.
Tror inte ens att jag kom upp i 60 000 kWh/år när båda tjejerna bodde hemma. :)

Det börjar klarna lite nu och om jag ska försöka sammanfatta olika alternativ så kan jag kanske få återkoppling på om jag är på rätt spår eller har kört ur helt.

1. Byta FLVP mot ny t.ex NIBE F370. Ger troligen lägsta investeringskostnad men tillför egentligen inte något mer än vad jag har idag. Ok, nyare panna med fler funktioner men jag är ändå hänvisad till elpatronerna när det blir kallt. Elförbrukningen skulle bli ganska lika med vad jag har idag.

2. Samma som 1 men lägga till en LLVP t.ex. Panasonic HZ25XKE. Skulle ge värmetillskott och antagligen lägre elförbrukning. Regleringen av inneklimat blir svårare och uppvärmningen av framledningsvatten och varmvatten blir beroende av det som LLVP och FLVP kan ge om jag inte använder elpatronerna i FLVP. Har jag elpatronerna inkopplade så kommer de att gå in i högre grad än vad jag kan få ut av frånluften när det blir kallt??

3. Installera en LVVP med innedel och frånluftsmodul/FLVP för att behålla ventilation enligt gällande regler. Ger väl ett enkelt system motsvarande det jag har idag med avseende på reglering av inneklimat. Kommer att tillföra mer energi och minska elförbrukningen.

4. Borra för bergvärme och installera bergvärmepump och frånluftsmodul/FLVP för att behålla ventilation enligt gällande regler. Ger väl ett enkelt system motsvarande det jag har idag med avseende på reglering av inneklimat. Kommer att tillföra mer energi och minska elförbrukningen oberoende av utetemperatur.

Det som skiljer kommer att vara prislappen och avskrivningstiden. Jag behöver ta in offerter och se var min smärtgräns går.

Är det någonting annat som jag har missat???

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!