Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fritt utrymme över innedelen?  (läst 6593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Fritt utrymme över innedelen?
« skrivet: 28 november 2007, 17:45:18 »
En försäljare har varit hos mig idag och tittat var bästa placeringen av innedelen är för att få maximal spridning. Den plats han föreslog var över en dörr. Avstånd dörr-tak är 31 cm och höjden på innedelen enligt broschyr är 29,5 cm. Räcker 31 cm för att montera innedelen? Vad tycker ni?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2007, 18:10:18 »
Hej Hansgu!  Lite märklig försäljare du har haft pÃ¥ besök, eller ocksÃ¥ kanske det bara var just en riktig försäljare, för du behöver minst 5 cm fritt spel frÃ¥n övre delen pÃ¥ innerdelen och upp till taket, absolut inte mindre än 5 cm, hellre dÃ¥ gärna nÃ¥gra cm extra om det är möjligt. En del pumpfabrikat rekommenderar minst 10 cm till tak, och om du inte fÃ¥r till minst 5 cm upp till taket, välj en annan placering isf.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2007, 19:12:44 »
Intressant trÃ¥d... JAg planerar att nsätta min inomhusdel, ca 10 frÃ¥n taket, men o andra sidan i ett hörn, med en diagonal,ja montera en OSB-skiva bakom frÃ¥n vägg till andra väggen, i 45graders vinkel, dÃ¥ bör det väl räcka med  10 cm frÃ¥n taket (Luften kan ju passera bakom och upp).....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2007, 14:07:24 »
Hej Milkshaken!  10 cm frÃ¥n taket är helt ok och ett bra tilltaget mÃ¥tt frÃ¥n taket ned till innerdelen, oftast räcker det med minmÃ¥tt 5 cm (vilket inte fÃ¥r underskridas) men 10 cm är ju ännu bättre naturligtvis.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2007, 18:47:05 »
10 cm är inte alltid tillräckligt.

För att veta exakt måste man veta vilken modell det gäller.

Det finns två faktorer att tänka på.

1)Att luften skall kunna cirkulera fritt. Har huset tex takbjälkar, bör man avväga lämplig höjd och likväl försöka komma under tvärgående bjälkar. Det är alltså inte bara den fria höjden som är viktig för funktionen utan även det fria luftflödet.
Tillverkaren brukar ange vad de anser är lagom, då ofta med hänsyn till punkten nedan.

2)Du skall komma åt att rengöra, var 14 dag. På flera modeller så får du inte upp luckor, filter, eller kommer åt mer dammsugaremunstycket om inte höjden är anpassad till detta.

Så mitt bud är välj modell, och utgå från en verklig situation, så blir det lättare.
Själv vill jag ha ca 15 cm på flertalet modeller jag har sett.

En Panasonic med exakt 10cm (uppmätt) gav samma svordommar var gång den skulle städas, medan en Midea/Appliance utan problem kunde sitta 12cm från taket.

Jag antar dock att hus med stor takhöjd skulle må bra av 230cm över golv, även om det var 1 meter kvar till taket.
230 över golv är ofta baserat på hur spridarna kan riktas i utblåset. För låg höjd och du värmer framförallt golvet i närområdet. Ju högre upp, ju mer kan du kontrollera luftflödet på längre avstånd.

Placering över dörr är ofta något man avråder från. Du riskerar att skapa ett extra luftflöde som nu vp skall hantera. Hur utfallet blir beror på om det är en ytterdörr/innedörr - tät/otät.
Du kan få skiktade luftmassor, med tempdiff, olika hastigheter och virvlar, som gör att Vp inte uppträder optimalt. Komforten liksom partikelrörelser är andra faktorer som kan påverkas.
I extremfallet så blåser det varmluft i huvudet på den som passerar under, liksom risken uppstår för skada på person eller vp, när dörren passeras.

Måste du vara vid dörren, varför inte ta bort översta foderlisten och placera vp vid sidan om denna. Ersätt då foder upptill med en vp kanal (alltså om du drar rören sidledes, annars kvittar det ju) Då kan du även välja en annan höjd.
« Senast ändrad: 20 december 2007, 19:00:10 av ElVikingo »
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2007, 19:30:36 »
Hej ElVikingo!  Att man ofta avrÃ¥der ifrÃ¥n placering över dörr var nog nÃ¥got nytt mÃ¥ste jag säga, om det inte blir ett för litet utrymme kvar upp till taket, eller en alltför lÃ¥ng och riktigt smal hallgÃ¥ng framför dörren ifrÃ¥ga förstÃ¥s, annars är väl en placerng ovanför t.ex en ytterdörr en alldeles utmärkt bra placering för innerdelen, och dessutom väldigt vanligt förekommande.
De flesta pumptillverkare rekommenderar iof ett minsta utrymme på 10 cm kvar upp till taket, men det är min uppfattning att det räcker alldeles utmärkt med 5 cm kvar upp till taket, men man bör absolut inte underskrida dessa 5 cm. När det gäller rengöring av t.ex filter så är ju därför de flesta pumpar utrustade med losstagbar framlucka så den är ju bara till att fälla upp en liten bit samt lyfta bort helt, så detta bör inte vara några problem.
Övriga fördelar med en placering över ytterdörr i en hall är ju att där uppehåller man sig ju normalt inga längre stunder så då störs man heller inte av fläktljudet på samma sätt som vid ev andra placeringar, och om det kommer in kalluft vid öppning och stängning av dörren så är det väl lämpligast att pumpen därmed reagerar snabbt och kompenserar den ev temporära nedkylning som blir då. Detta tillsammans med att ingång och hall ofta ligger relativt centralt placerade på hus vilket gör att värmespridningen till övriga bostadsvåningen då oftast kan ske på bästa möliga sätt.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2007, 21:25:09 »
Raffen;

Om jag bara hade ett whiteboard, en vindtunnel, en cigarr, och en ventilationsingenjör...  Sc:,h

Kylan är där nere, och intaget där uppe på vp.
Se installationen från sidan, föreställ dig kall luft 1 meter upp som flyter in som en våg.
Rikta nu spridarna som blåser värme normalt. De pekar ca 4-6 meter fram som mest.
Dra på fläkten och säg mig nu hur kall luft passerar denna ridå och går förbi utblåset upp till taket och sugs in och värms för att blåsas ut uppvärmd.

Jag förmodar att man först skapar en stillastående kall framåtroterande vall som om den rör sig inte separeras utan pga rotationen hålls samman som en kallrasliknande volym.

Den förvärms av utblåset men blandas först längre fram i rörelsen. I första stegen skapas rotationen av att utblåset bara rör ovansidan av kall-luften. en sorts ejektorverkan.

Kall luft är vid golvet och vill vara där, så den kommer inte in i den normala vp cirkulationen, med en gång.
---
Jag har nu läst en hel del installationsmaualer, det är inte ovanligt att man avråder från ovandörrplacering.

Nu finns det så klart undantag. Är höjden stor så kvittar det kanske. Då uppstår inte det fenomen som jag försöker tänka fram och förklara.

Inte heller om dörren är en innedörr.
---
Nu ser jag en bild framför mig och den är svår att förmedla. Men jag ser det i tre dimensioner, fryser liksom varje steg.
---
Rätt cirkulation skulle ovan en dörr vara att man gör som affärer gör, med ett utblås som en spärr mera, rakt ned.
---
Med vp så är det bättre att skapa en naturlig rörelse som tar hänsyn till hur modellen är utformad. Då fungerar det bäst med ett free flow utan hinder som ett långt band som i en ändlös rörelse drar genom alla rum från ut blås. tillbaka till insug. (I teorin alltså)
Om hastigheten ökas skall samma kurs hållas, och inte tvärstopp uppkomma, med rekyler, som stör flödet. Det skall inte heller skapas virvlar eller döda zoner. Alla tvärstopp innebär en rekyl som kan upplevas som obehaglig pga lufthastigheten.

Allt det där kan du se framför dig om du tänker dig en 3D modell i en vindtunnel med rök.
---
Det finns en massa att säga om detta, och säkert finns det ventilationsfolk som vet exakt hur det är i teorin.
---
I dörrfallet;

Drar det inte så är så klart problemet borta. Liksom om det är en innerdörr vi pratar om.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2007, 23:52:01 »
Raffen;
Om jag bara hade ett whiteboard, en vindtunnel, en cigarr, och en ventilationsingenjör...  Sc:,h

Hej ElVikingo!  Med all respekt för din uppfattning och dina teorier ang bl.a kall och varm lufts cirkulation till och frÃ¥n innerdelen mm, sÃ¥ tror jag inte att vi skall krÃ¥ngla till det allt för mkt Sc:,h för dÃ¥ kan det ju bli en hel vetenskap om detta, utan det kanske blir enklast om vi hÃ¥ller en lite mer normal nivÃ¥ pÃ¥ det här med placeringar av innerdelar. Personligen tror jag nämligen att dessa teorier har en ganska försumbar betydelse i sammanhanget, och samma sak vad gäller inställningen av vingen om den stÃ¥r vinklad nedÃ¥t eller rakt ut för att fÃ¥ iväg varmluften sÃ¥ lÃ¥ngt som möjligt. DÃ¥ skulle man ju tro att det blir klart varmare golv med vinge vinklad nedÃ¥t mot golvet t.ex gentemot om man har den vinklad rakt ut längs taket (vilket jag själv har), men där har jag aldrig märkt nÃ¥gon spec skillnad underligt nog, även om det blir nÃ¥gra grader varmare vid taket just nÃ¥gra meter framför innerdelen (efter utblÃ¥set) sÃ¥ blir det ändÃ¥ ungefär samma temperatur vid golv och tak längre frÃ¥n innerdelen.
Så i princip så skulle det betyda att det spelar mindre roll om innerdelen ovanför t.ex en ytterdörr blåser varmluften ned mot golvet eller rakt ut, det kommer att bli varmt både vid golvet och taket ändå efter en liten stund även om det kommer in en rejäl kalluftsrunda.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2007, 01:20:08 »
Vinklingen verkar för mig handla om hur långt blåset når.
Jag har märkt hos vissa att man nästan som i en dålig polisfilm, med lasersiktet pekande på sig, kan märka strålen av värme, för vart steg man tar.
Detta är förmodligen där det är kallt men luftstrålen på max temp.

Det är inte precis rocket science att luften tas in där uppe tex på en E12DKE. På nägot sätt skall denna luft komma dit.

Mitt exempel ovan är ett worst case scenario, för att förklara varför jag tror att man avråder från dörrplacering.

Som jag sa om det inte drar så är det inget problem. Om det är högt till taken är det inget problem.---
Hur mycket teori detta än är, så är det ingenjörer som sysslar med detta.

I flera inlägg tycker jag mig märka att det är ett problem som man inte tänkte på, när man valde placering.

Drag och kallras är obehagligt och kan vara svårt att komma till rätta med, speciellt då hus sällan är byggda för att optimera vpanvändning. Möblernas placering kan på samma sätt bli som flyttbara väggar.

En soffa vid ett stort fönster tex. är ingen höjdare med enbart vp, då de flesta glasrutor kyler ned en person som sitter med kroppen nära ytan. Du kan själv känna efter med baksidan av handen. Håll den nära rutan i ett rum du normalt upplever som varmt. Visst märker man skillnad.

Det krävs bra värden på fönstret för att undvika detta.

Med värmeelment som sitter under fönstret skapas en värmebarriär, där det upplevs helt annorlunda.
(Därför är mitt tips att ha en låg värme på element så upplevs det varmare i detta exempel. Alternativt att möblera med sittgrupperna mer centralt placerade.)

Problemet är speciellt vanligt med de där jättefönstren man satte in som modernisering av vanliga 100*100 modeller. Två glas och gigantiska, bra på sommaren, med massor av ljus, men ack så värdelösa på vintern som köldbarriärer.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2007, 06:28:44 »

---Jag har nu läst en hel del installationsmaualer, det är inte ovanligt att man avråder från ovandörrplacering.---


Jag blir nyfiken på vilka fabrikat det handlar om,...?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2007, 11:12:35 »
Det var ju........ fiR:

Tja dÃ¥ tar vi en  i högen;
Panasonic servicemanual No. MAC0412064C2
Sidan 52 kapitel "Select the best location" angående "Indoor unit"

"*Do not install the unit near the doorway"

Vad gäller Panasonic; återkommer samma text i ett stort antal av servicemanualerna.
---
Samma sak står i ett antal av de övriga manualerna, tex;

Midea servicemanual "den må icke istalleres i närheden af en döråbning."

Appliance 11000A-ptc "do not install the unit near the doorway..."
---

Givetvis gäller dessa råd för väggmonterade modeller.

---
Och nej jag tänker inte ta fram en lista på alla modeller som inte har detta råd i sina instruktioner.
Det är inte ens lönt då många OEM faktiskt verkar kopiera från Panasonics texter rakt av.
(OEM= Other Equipment Manufactory. dvs företag typ Midea som låter dig välja klistermärke själv, så som appliance. Den kunde lika gärna hetat Swedish Special Super Duper 123-Xczvs)

Vad just ditt märke föreslår, står säkert i servicemanualen.

Om inte utgå från att alla modeller av splitwall typ, fungerar likartat.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #11 skrivet: 21 december 2007, 12:04:08 »
Tänk på att den texten gäller för kyldrift.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #12 skrivet: 21 december 2007, 15:25:36 »
Tänk på att den texten gäller för kyldrift.

Hej Thomas!  Stort tack för den infon. Tur att vi har kunnigt folk här pÃ¥ forumet som kan reda ut begreppen. När det gäller kyldrift sÃ¥ kan jag mkt väl förstÃ¥ att det kan vara en olämplig placering vid ytterdörr, men när det gäller värme sÃ¥ har jag själv aldrig nÃ¥gonsin hört talas om att det skulle vara till nackdel med placering av innerdelen över en ytterdörr, det är ju dessutom en oerhört vanlig placering numera.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 21 december 2007, 19:22:04 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2007, 15:42:27 »
Enda nackdelen som jag kan se med placering ovan ytterdörr är de vibrationer som uppstår när man stänger dörren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2007, 17:37:55 »
ts-f;

Tog du fram detta ur rockärmen?

Om du hade servicehandböckerna framför dig skulle du märka att denna text stod i kapitlet som avhandlar installation.
Det står inte ett ord om några undantag, eller att det gäller kyldrift.

Just den texten kom bla från sm för E9/12-DKE

Innan jag deltar i bugandet, undrar jag om du menar att vp'n skall vara portabel.

Så låt oss anta att du hade rätt. Skall den inte sitta över dörren vid kyldrift, men kan sitta där vid värmedrift???????

Jag tror att en klyftig installatör säger, "eftersom din vp gör båda delarna, så gäller servicemanualen."

Är inte autoläget både ett cool och heatläge och avfrostningen enbart ett coolläge?

Hur gör man då. Kör bara heat, och aldrig avfrostning. Men detta sköter ju IC'n.

Jag förmodar utifrån dina inlägg att du är i branchen. Då borde du hålla dig till att kommentera det som du kan läsa innantill, och inte sprida dina egna tolkningar. De flesta sitter ju inte med en stack handböcker och kan kolla vem som tolkar fritt och vem som läser innantill.

Det finns förstås alla former av undantag, där erfarenheten ger nya lösningar.

(Panasonic verkar vara korkade som inte kommit fram till detta i de manualer, som jag har framför mig. De rättar annars texterna regelbundet.)

Men en sådan inledning hade låtit, "det är möjligt att detta står i servicemanualer från Panasonic, men jag har kommit fram till....."

Sedan hade du gärna för min del fått förklara logiken med att sätta en vp över en dörr, om detta begränsar funktionaliteten.

Om köparen lovar att inte använda cool? Eller Auto?

En seriös installatör hade följt installationsvägledningen.

Jag läser innantill, du ifrågasätter Panasonics servicemanual.

Inte imponerar det ett skvatt på mig.

Om min tanke om varför vp'n bör sättas där service manualen anger är fel, så inte blir det bättre av att man följer ditt spår. Du ger ännu en orsak för varför sm ger rätt vägledning.

Jag tror faktiskt att sanningen är att vi båda har rätt i så mån att funktionerna störs.
Beroende på vald funktion på olika sätt.
Beroende på miljö, med större eller mindre betydelse.

Så den säkraste placeringen, det säkraste generella rådet måste vara "do not install the unit near the doorway..."
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 425
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!