Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fritt utrymme över innedelen?  (läst 6610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #15 skrivet: 21 december 2007, 17:46:08 »
Många gånger är placering ovanför entre den bästa placeringen ur värmespridnings och bullersynpunkt, därom råder inga som helst tvivel - jag har själv konsulterats tiotals gånger av bekanta som avsett installera och väldigt ofta så är platsen ovanför entredörren den bästa sett ur ovanstående perspektiv.

Att sedan värme/kyla läcker ut när man öppnar dörren är självklart, men med vetskap om hur lite energi 1 m3 luft innehåller så anser jag att värmeförlusten är minimal de få minuter/dygn en "svensk" entredörr normalt står öppen.

Som jag tidigare framfört så anser jag att de vibrationer som uppstår när man/nån smäller igen dörren är de enda påtagliga riskerna med en placering ovan entredörr, kanske, kanske är det detta tillverkarna vill varna för när de skriver att det är en olämplig placering, men jag tvivlar.

Att manualerna är skrivna för de som huvudsakligen kör maskinerna i kyldrift anser jag är ställt utom varje rimligt tvivel, även om det kan finnas undantag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #16 skrivet: 21 december 2007, 18:21:48 »
Precis som Rikard skriver är manualerna skrivna för Aircindition i första hand  dÃ¥ dom är tillverkade för kylfunktion frÃ¥n början.
Sen har maskinerna modifierats i olika steg av tillverkare och leverantörer för att även fungera som värmepumpar hos oss.
Det är inget som är taget ur rockärmen, ursprungliga manualerna är sen översatta till en massa språk där det även kan förekomma skillnader i manualerna beroende på hur duktig översätteren är.
Vart innedelen hamnar beror helt och hÃ¥llet pÃ¥ vart det blir bäst ur spridningsynpunkt och  ljudsynpunkt i dom olika planlösningar som finns pÃ¥ marknaden
Jag har själv min innerdel monterad ovanför en ytterdörr och det fungerar klockrent hos mig i både värme och kyldrift.
Jag skriver inte ett dugg för att imponera på dig om du har fått för dig det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Fritt utrymme över innedelen?
« Svar #17 skrivet: 26 december 2007, 20:55:26 »
nåväl. Hur ska jag tolka detta..???
Jag har endast 2 meter i takhöjd, och lite svårt att placera pumpen på andra ställen.... mellan dörr och fönster är den bästa placeringen rent praktiskt. Men som sagt, det blir nära till tak, men luften kan ju strömma bakom OSB-skivan, vilket det annars inte blir någon genomströmning vid vanlig väggmontering.... Jag funderar på att ta ett kort och lägga upp....

Pumpen är en billigare variant... Invest heter den, stor utomlands, men inte så stor i Sverige än....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!