Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska installera värmepump, jord eller luft?  (läst 9814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #30 skrivet: 08 december 2016, 18:16:46 »
DÃ¥ skulle jag tveklöst välja Daikin  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #31 skrivet: 08 december 2016, 19:37:35 »
DÃ¥ skulle jag tveklöst välja Daikin  tummenupp

Varför Daikin före IVT?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #32 skrivet: 08 december 2016, 19:44:43 »
Varför är inverter bättre med golvvärme ?

Liten vattenvolym, oftast ganska begränsat effektbehov, bådadera kan en inverter hantera bättre än en on/off.
Sen varieras flödet över värmepumpen på en inverter, så det kan vara bra att ha en shuntgrupp kopplad mot värmepumpen för att kunna ha ett annat (högre) flöde över golvvärmen.
Det sistnämnda går ju iofs att ordna om man har radiatorer med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #33 skrivet: 08 december 2016, 21:20:53 »
För att som tidigare nämnts blir IVT 11 lite för stor hela Ã¥ret, medans Daikins inverter med sin varvtalsstyrning  kan anpassa effekten efter det behov du har under stor del av Ã¥ret.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #34 skrivet: 08 december 2016, 22:23:00 »
Liten vattenvolym, oftast ganska begränsat effektbehov, bådadera kan en inverter hantera bättre än en on/off.
Sen varieras flödet över värmepumpen på en inverter, så det kan vara bra att ha en shuntgrupp kopplad mot värmepumpen för att kunna ha ett annat (högre) flöde över golvvärmen.
Det sistnämnda går ju iofs att ordna om man har radiatorer med.
Har man lÃ¥gt effektbehöv köper man väl en on/off vp av lämlig storlek och shunt vill man väl inte ha om man har golv värme överallt möjligtvis en bypass  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #35 skrivet: 09 december 2016, 09:12:39 »
För att som tidigare nämnts blir IVT 11 lite för stor hela Ã¥ret, medans Daikins inverter med sin varvtalsstyrning  kan anpassa effekten efter det behov du har under stor del av Ã¥ret.
fast i mitt senaste inlägg med priser  var det en IVT geo 312 som var frÃ¥n IVT när man räknar om och sänker IVT offerten till samma borrdjup och minskad kostnad för foderrör till samma antal m som dom andra sÃ¥ blev det typ samma kost för daikin och ivt geo 312.


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #36 skrivet: 09 december 2016, 09:53:14 »
Det missade jag
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #37 skrivet: 09 december 2016, 15:26:04 »
Idag har jag fått ytterligare en offert från ett annat IVT bolag som kändes riktigt seriösa och bra.

Geo 312 med 800m markslang eller 220m borra.
Samma prisklass som dom andra.

Då känns det mer som att Thermia räknat fel på sin 500m slang.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #38 skrivet: 12 december 2016, 15:36:55 »
Har idag varit i kontakt medThermia säljaren igen som skrattar åt konkurrenternas energikalkyler med 800m slinga (med så lång slinga kan vi värma 2st likadana hus som du har). Han tar fullt ansvar för att en on/off på 8kw med 500m slang räcker till utan att behöva lägga till el-patron.

Han menar på att det kan bero på att Thermias vp är mycket bättre då som inte behöver så överdimensionerade slingor. Kan det vara så?

Att golvvärmen skulle gå mycket bättre med invertermaskin höll han inte med om alls heller. Det är väl om man inte kan ställa in systemet sa han.

Vad tror ni om det han säger, har han rätt i att dom andra överdimensionerar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #39 skrivet: 12 december 2016, 15:43:07 »
Han kanske har rätt i att de andra överdimensionerar men en bättre vp behöver längre slinga för den tar mera energi ur marken än vad en sämre vp gör som tar mera energi ur elnätet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #40 skrivet: 12 december 2016, 15:54:32 »
 Ã–verdimensionera är ingen mening, man ska ha rätt dimensionerat anpassat efter det behov man har. Jag har ett behov av ca 25 000 kWh av det ger FTX 2 - 3 000 resten ger min 6kW pump. Mitt tillskott är över ca 11 Ã¥r är i snitt ca 250 kWh/Ã¥r och jag värmer ca 220 m2 till ca 20,5 grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #41 skrivet: 12 december 2016, 15:59:56 »
Har idag varit i kontakt medThermia säljaren igen som skrattar åt konkurrenternas energikalkyler med 800m slinga (med så lång slinga kan vi värma 2st likadana hus som du har). Han tar fullt ansvar för att en on/off på 8kw med 500m slang räcker till utan att behöva lägga till el-patron.

Han menar på att det kan bero på att Thermias vp är mycket bättre då som inte behöver så överdimensionerade slingor. Kan det vara så?

Att golvvärmen skulle gå mycket bättre med invertermaskin höll han inte med om alls heller. Det är väl om man inte kan ställa in systemet sa han.

Vad tror ni om det han säger, har han rätt i att dom andra överdimensionerar?
Du har angett ditt energibehov till 25000kWh/Ã¥r.
Mitt hus behöver inkl hushållsel för 2 personer 23000/kWh. Jag har en on/off VP på 8kW och ett borrhål på 140m.
Det räcker för det behovet. När VP går så hämtar den 6kW ur borrhålet. Slangen är 2x140, så hålet ger ifrån sig 6000/280=21W/meter.

 Termiamannen anger att 500m slang i backen räcker för en 8kW VP dvs det gÃ¥r att hämta 6000/500=12W/meter. Jag tror han är seriös.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #42 skrivet: 12 december 2016, 16:01:40 »
Nu vet jag inte var trådstartaren bor, men räknar jag på 24 000 kW för värme och tappvarmvatten så blir effektbehovet ca 7.7 kW som mest. (Stockholm)
151 meter aktivt borrhål ger inkommande KB-medel 0 grader.
Jordvärme 0 grader inkommande KB-medel blir 303 meter slinga.

SÃ¥ ja, en 8 kW on/off skulle fungera bra med 500 meter slinga, kanske t.o.m 400 meter.

Däremot så kanske du skulle fundera på arbetstank om du väljer en on/off-värmepump.
Är du intresserad av en on/off välj en med så låg lägsta uteffekt som möjligt, Thermias mellanmodell (inverter) är jag i dagsläget skeptisk till, deras värmepump verkar ha problem att hantera låga varvtal, så mineffekten verkar i praktiken ligga betydligt högre än den "teoretiska" lägsta uteffekt som de anger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #43 skrivet: 12 december 2016, 16:11:06 »
trådstartaren bor i Örebro.
24000 är nåt som energideklarationen sa när jag köpte huset för 1år sen.

240kvm hus från 2009

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #44 skrivet: 12 december 2016, 16:18:08 »
Örebro ger ungefär samma beräkning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!