Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 126215 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #90 skrivet: 15 januari 2010, 00:05:09 »
Tjena Freeze ber att få återkomma med lite värden.
Har själv höjt vv till 56 ºC ständigt då jag oxå upplevde att vv inte riktigt räckte till. Funkar klockrent.
Tur att man är välbyggd "ölmage" så att det inte går åt så mkt vatten !

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #91 skrivet: 19 januari 2010, 21:06:58 »
Tjena

Sänkte gradminut kurvan då värmeproduktion skall påbörjas
till -90 (istf -60) vet inte om det spelar ngn roll.

vi har nu ca -5 gr och huset drar nu ca 65 kwh inkl hushålls el. Det skall ju bli runt 20 minus snart igen enligt vädergudarna..

sänkte även värmekurvan till 7 hade kurva 8 tidigare med förskjutning -1. är det samma sak? dvs skjuter man hela kurvan -1?

den verkar stå en hel del still nu på grund av det milda vädret.

Mvh / D

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #92 skrivet: 19 januari 2010, 22:37:26 »
 b00k Hej freeze den kurvan räknar gradminuter om jag minns rätt hade emil en ganska bra förklaring på gradminuter om jag minns rätt låt se om börvärdet är 50 grader och du matar fram 45 grader blir gradminuterna 5 varje minut så det du har ändrat är hur mycket tempen skall sjunka innan värmen startar
 b00k mvh Ronnie

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #93 skrivet: 19 januari 2010, 22:54:19 »
Tjena

Sänkte gradminut kurvan då värmeproduktion skall påbörjas
till -90 (istf -60) vet inte om det spelar ngn roll.

vi har nu ca -5 gr och huset drar nu ca 65 kwh inkl hushålls el. Det skall ju bli runt 20 minus snart igen enligt vädergudarna..

sänkte även värmekurvan till 7 hade kurva 8 tidigare med förskjutning -1. är det samma sak? dvs skjuter man hela kurvan -1?

den verkar stå en hel del still nu på grund av det milda vädret.

Mvh / D
Hej Freeze, nej det är inte samma sak. Kurvlutningen är som det låter - lutningen på kurvan, medans förskjutningen
just förskjuter hela kurvan. Dvs. Har du för hög kurvlutning blir det varmare inne när det är kallt ute än när det är
varmare ute. Ökar dued parrallellförskjutningen ökar du innetemperaturen i princip oberoende av utetemperaturen.
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #94 skrivet: 21 januari 2010, 21:20:37 »
Ok!

Är värmekurvan (0-9) lutningen och förskjutningen parallellförflyttningen?


Som exempel vad händer om jag går från kurva 8 till 7 ?

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #95 skrivet: 21 januari 2010, 22:00:46 »
Jepp, värmekurvan är lutningen och förskjutningen är parallelförflytning.
Kurvans värde (tror jag) definieras såsom dervatan vid o graders utetemp,
dvs. 8 betyder att en förändring av utetempen från +0,5 till -0,5 så ökar
framtempen 0,8 grader, vid kurva 9 ändras framtemp 0,9 grader. Kurvan
är inte helt linjär utan svagt logaritmisk vilket innebär att vid kallare utetemp
tex -10 så är lutningen lägre än vid 0an, detta beror på ökad radiatorkonvektion
vid högre framtemp.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #96 skrivet: 25 januari 2010, 22:01:02 »
Hej!

Jag lade in en extra varm vatten höjning kl1800-19:30 för vissa dagar. smidig programmering.

Får se vad det ger..i ökad komfort och ökad elkostnad..

Ska bli intressant nu med denna lite kallare period som är på väg in igen..
Verkar som förbrukningen skiljer markant mellan -5 och -15..kanske naturligt..

Mvh / D


Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #97 skrivet: 03 februari 2010, 14:53:57 »
Jag har löst problemet med massa ologisk tjuv-el ;D Helt utan Nibes hjälp, de har snarare själpt. huvuddunk
Problemet som jag tidigare beskrivit har varit att kompressorregleringen inte nämnvärt tar hänsyn
till vilket gradminutunderskott man har utan reglerar nästan endast på framledning. Detta får till följd att
maskinen vandrar upp och ner i GM underskott oavsett om den har tillräcklig kapacitet eller ej. Det var
ej ovanligt att man hade -700 GM, emedan kompressorfrekvensen endast var 45 Hz och framtemp 2 grader över.
Utan avisningar eller vv produktion tar det 5 timmar att komma ikapp, i praktiken kommer man inte ikapp förens
elen slår till, och även då går kompressorn me3r eller mindre på tomgång.
Nåväl, genom att labba med reglerdynamiken kan man få till detta, jag har tittat på denna parameter
tidigare, normalt betyder högre dynamik större skillnad mellan max och min, men inte på NIBE huvuddunk.
Genom att ställa ner 9.6.8 från 126 till ca 122 samt 9.6.7 från 4 till 6 kommer maskinen att med alla medel
(dvs max frekvens om så behövs) att försöka hålla vb 6 grader över bör tills dess att man kommer till ca -150 GM,
då den börjar varvar ner för att uppnå balans runt -70 GM, dvs den stänger inte av.
På detta sätt slipper man eltillskott när det faktiskt inte behövs, så var fallet inte förut, nu verkar den funka
precis som jag vill ;D, men det är absolut inte NIBEs förtjänst, dom har inte kunnat ge mig det minsta lilla tips fiR:
Jag föreslår även att öka  9.6.3 från 3 till 10 för att få pumpen mer responsiv.
Återkommer med hela min inställning när jag har trimmat lite till!

/Jonas
 
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #98 skrivet: 03 februari 2010, 16:35:25 »
Bra gjort! Men det får bara inte vara så krångligt med justeringarna.
J-la idiot till programmerare ev. också konstruktörerna. Återvänd till golvet där medel Svensson håller till.... fiR:

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #99 skrivet: 13 februari 2010, 00:29:02 »
Mina föräldrar har precis installerat en Nide Split dockad mot en fliseldning.
Spliten är i driftläge "Endast tillsats" eftersom inte utedelen är inkopplad ännu.
Skulle försöka köra shuntregleringen i Spliten med varmvatten från fliseldningen men den spetsade med el trots att tempen i tanken var 50 ºC och börvärdet på framledning låg på 40 ºC.

Har försökt att blockera interna elpatronen genom att välja "Ext. 1 steg" i 9.2.8 och även "Tillsats tillåten - från" i 8.2.1 men utan resultat.

Kanske det inte går att köra på det här sättet? Sc:,h

Driftläge "Endast tillsats"  kanske egentligen betyder "Endast intern eltillsats"?
Men samtidigt står det i manualen på sidan 7 att "Kompressor blockeras"

Provade även andra driftlägen men då kommer larm (ingen utedel)
Det slutade i alla fall med att elpatronens kablar kopplades bort!
220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #100 skrivet: 13 februari 2010, 00:49:48 »
Mina föräldrar har precis installerat en Nide Split dockad mot en fliseldning.
Spliten är i driftläge "Endast tillsats" eftersom inte utedelen är inkopplad ännu.
Skulle försöka köra shuntregleringen i Spliten med varmvatten från fliseldningen men den spetsade med el trots att tempen i tanken var 50 ºC och börvärdet på framledning låg på 40 ºC.

Har försökt att blockera interna elpatronen genom att välja "Ext. 1 steg" i 9.2.8 och även "Tillsats tillåten - från" i 8.2.1 men utan resultat.

Kanske det inte går att köra på det här sättet? Sc:,h

Driftläge "Endast tillsats"  kanske egentligen betyder "Endast intern eltillsats"?
Men samtidigt står det i manualen på sidan 7 att "Kompressor blockeras"

Provade även andra driftlägen men då kommer larm (ingen utedel)
Det slutade i alla fall med att elpatronens kablar kopplades bort!
Vilken vv stop temperatur har du inställt?
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #101 skrivet: 13 februari 2010, 10:58:28 »

Hur går det Jonas? Har du trimmat mer?
Själv så har jag en högst enkel metod - När det är kallt och jag är hemma, innan jag går och lägger mig eller går till jobbet.... Justerar jag gradminuterna själv... dvs ställer ner dem ca -150....

Jag har löst problemet med massa ologisk tjuv-el ;D Helt utan Nibes hjälp, de har snarare själpt. huvuddunk
Problemet som jag tidigare beskrivit har varit att kompressorregleringen inte nämnvärt tar hänsyn
till vilket gradminutunderskott man har utan reglerar nästan endast på framledning. Detta får till följd att
maskinen vandrar upp och ner i GM underskott oavsett om den har tillräcklig kapacitet eller ej. Det var
ej ovanligt att man hade -700 GM, emedan kompressorfrekvensen endast var 45 Hz och framtemp 2 grader över.
Utan avisningar eller vv produktion tar det 5 timmar att komma ikapp, i praktiken kommer man inte ikapp förens
elen slår till, och även då går kompressorn me3r eller mindre på tomgång.
Nåväl, genom att labba med reglerdynamiken kan man få till detta, jag har tittat på denna parameter
tidigare, normalt betyder högre dynamik större skillnad mellan max och min, men inte på NIBE huvuddunk.
Genom att ställa ner 9.6.8 från 126 till ca 122 samt 9.6.7 från 4 till 6 kommer maskinen att med alla medel
(dvs max frekvens om så behövs) att försöka hålla vb 6 grader över bör tills dess att man kommer till ca -150 GM,
då den börjar varvar ner för att uppnå balans runt -70 GM, dvs den stänger inte av.
På detta sätt slipper man eltillskott när det faktiskt inte behövs, så var fallet inte förut, nu verkar den funka
precis som jag vill ;D, men det är absolut inte NIBEs förtjänst, dom har inte kunnat ge mig det minsta lilla tips fiR:
Jag föreslår även att öka  9.6.3 från 3 till 10 för att få pumpen mer responsiv.
Återkommer med hela min inställning när jag har trimmat lite till!

/Jonas
 
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Bushlake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Guldklimpen
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #102 skrivet: 14 februari 2010, 20:46:44 »
Vilken vv stop temperatur har du inställt?
MVH/Jonas
Jag fick lite ordning på regleringen idag, ställde i driftläge "Auto" och satte "9.3.15 Sänkning vid larm" till "Nej" så funkar framledningsregleringen trots att larmet  för utedelen ligger kvar.
VV stopp är ställd på 45 ºC,  ligger på 54 ºC nu från fliseldningen.
Och nu går inte elpatronen in.  Thumbsup
Får kanske ingen legionellahöjning nu, eller?
220m2 tvåplans trähus i Piteå med spånisolering byggt 1947
renoverat 1997 80m2 källare, 3-glas, LK golvvärme på båda planen.
Markvärmepump NIBE 1115-10 i garaget (100m2 golvvärme) med 50m PEX-kulvert till huset.
Startade VP'n 2006-12-29 :-)
Före: 40MWh/år Efter:25MWh/år

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #103 skrivet: 15 februari 2010, 09:49:52 »
Ser reklamen: Kom in och se Nibe:s intelligenta styrning....Provtryck på displayen....
Sedan läser man här......Intelligent?? Nej som vanligt oerhört krångligt och vilka egnahems ägare klarar av att få till det som ni gör här...Inte många inte....
Det FÅR INTE vara så krångligt! knUp

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #104 skrivet: 17 februari 2010, 20:17:46 »
Har sedan en dag fått upp ett nytt meddelande på spliten den talar om frysskydd ? Texten syns på 1.0 å växlar omväxlande mellan frysskydd å varmvattentemperatur. Tror inte att jag har sett detta förut har endast sett texten strömbegränsning tidigare. Larmkod 73 enligt skötselanv. Någon som känner igen detta?

Det verkar dock inte påverka förbrukningen landade på 60 kwh idag har annars haft runt 80 kwh när temp har legat runt -10 ºC senaste dygnet endast -5 ºC.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!