Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder  (läst 52271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Ja, så kan det vara.

Mitt dilemma just nu är om jag ska satsa pengar på att byta kretskort och hoppas på att det fungerar eller om risken är stor att det är något annat, t.ex. trasig fyrvägare så att jag ändå står där med en utedel som måste bytas och då bara slängt pengar på onödiga reparatoner i sjön. Frågan är om det är värt att ta risken och gå vidare eller om man bara ska byta ut den.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Jo, kan du inte felsöka längre själv så borde man kalla in ett proffs för och avgöra vart felet är. Borde inte ta lång stund om du plockat bort kåpor så servicekillen kommer åt komponenterna.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Problemet är att jag haft en kylkille här från välrenommerad firma, men han har över huvud taget inte öppnat kåpan på maskinen utan läst av felkoder, bytt innesensor som inte hjälpte och sen konstaterat byte av utdel för 18000kr och gått härifrån.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
18000?!?! ouch! det var lite lam felsökning! Fast är det igentjorkad fyrvägsventil så är det ju ett rätt stort jobb och byta.
Men.. 18000?!?!! det är ju ett par ggr mer än vad en ny pump kostar!? määäärkligt... vad är det för pump då? det är en E9 / E12 DKE vi pratar om?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Sorry, 15000kr ska det vara. Det är det priset jag fått för att byta utedel på en Panasonic E9DKE.

Han mätte ju trycket också och konstaterade att det inte var normalt. Men om det beror på faktiskt köldmedelbrist eller en kärvande fyrvägsventil det vet jag inte. Kan en felaktig fyrvägare ge symptom av köldmedelbrist, t.ex. för lågt tryck och igenisad innedel?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rocky_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sorry, 15000kr ska det vara. Det är det priset jag fått för att byta utedel på en Panasonic E9DKE.

Han mätte ju trycket också och konstaterade att det inte var normalt. Men om det beror på faktiskt köldmedelbrist eller en kärvande fyrvägsventil det vet jag inte. Kan en felaktig fyrvägare ge symptom av köldmedelbrist, t.ex. för lågt tryck och igenisad innedel?
15000 för att byta utedel...Galet dyrt!

Pakko

  • Gäst
Pakko
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #36 skrivet: 09 november 2011, 19:45:51 »
Hejsan!
Jag har testat att löda enl beskrivning pga att jag har fått felkod F11 och samma brända märke på kretskortet. Men det funkar inte, och jag har testat med ett annat kretskort och då funkar pumpen. Så det är utan tvekan kretskortet som är trasigt. Men jag kanske har missuppfattat lödnings beskrivningen. Har tagit ett kort på hur jag har lött
http://www.ladda-upp.com/bilder/59624/kretskort

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
På kortet ser det ut som om åtminstone 2 kretskorts banor som har avbrott, löd ihop dessa.
sen ser det ut som om trådskaparen har lött kabeln till den brända anslutningen sedan vidare,inte som du nu dragit kabeln, men det är svårt att avgöra på kortet hurvida det röda sträcket är ett skakigt "paint" sträck eller vad?..

Dogge
« Senast ändrad: 09 november 2011, 20:26:58 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Det ser ut som om den brända delen är ett komponentben som är en av kopplingspunkterna?



Uploaded with ImageShack.us
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Pakko

  • Gäst
Pakko
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #39 skrivet: 09 november 2011, 20:53:09 »
jo jag var lur om att det skulle lödas fast där också... men iom att det inte var "prickat" där så trodde ja att de var skakigt ritat.. Men jag får testa att löda så då

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
jo jag var lur om att det skulle lödas fast där också... men iom att det inte var "prickat" där så trodde ja att de var skakigt ritat.. Men jag får testa att löda så då

Sen verkar kretskorts banorna vara av på följande ställen, du måste skrapa bort lacken och förtenna kopparbanan.



Uploaded with ImageShack.us

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
...*borttagen bild på diod med + och - tecken i*...
Bilden med diodsymbolen samt + och - tecken är klart förvirrande, normalt kallar man diodens katod(vertikala strecket i symbolen) för negativ eller - ...och... "pil-sidan" för anod eller +. Du har ritat tvärt om, men + och - kanske avses den pålagda spänningen i drift?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Bilden med diodsymbolen samt + och - tecken är klart förvirrande, normalt kallar man diodens katod(vertikala strecket i symbolen) för negativ eller - ...och... "pil-sidan" för anod eller +. Du har ritat tvärt om, men + och - kanske avses den pålagda spänningen i drift?

Det är inte jag som gjort bilden utan den tog jag från trådskaparen för att illustrera en kopplingspunkt som jag tror trådskaparen använde. :)
jag vet inte heller varför han använt denna märkning?
det skulle ha sett ut såhär.


Uploaded with ImageShack.us
« Senast ändrad: 09 november 2011, 21:54:49 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Aaaah! fasen va seg jag är, jag har ju följt trÃ¥den sen början men reagerar först nu!!  :(
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Pakko

  • Gäst
Pakko
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #44 skrivet: 10 november 2011, 16:06:30 »
Sådärja nu försvann F11, men nu kom istället H23... och den felkoden fanns även med det andra kretskortet som jag lånade. Jag mätte tempgivarna ute och dom verkade ha rätt resistans. Så nu ska jag mäta innertemgivarna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!