Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 12 juli 2023, 06:50:00 »

Det finns en bygel som skall monteras på kretskortet (grundkortet), bommar man den, så funkar det inte som det skall. Bommat det själv, men kom på mig innan jag åkte från kund. Detta borde reparatör veta! Lätt att missa originalbygeln, då den är i samma färg som plinten, grå.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 09 juli 2023, 09:21:52 »

Att felsöka efter åska bör alltid utgå ifrån elektronik. De trancienter som uppstår skadar i första hand ESD-känslig utrustning, exempelvis i det här fallet elektronikkort, som man inte ens får hålla i handen utan jordning via ESD-band.
Även den Nibegodkända reparatören borde veta att en Nibe-panna saknar yttre trancientskydd, och därför är elektroniken sårbar.

Sanoliheten att exempelvis en (fläkt)-motor eller givare går sönder är betydligt lägre, och dessutom inför byte lätta att felsöka. Motor, finns matningspänning, ja eller nej. Om nej, behåll motor. Givare, finns en rimlig resistans, ja eller nej, om svar ja, behåll givare.

Min uppfattning är att reparatören borde gått på nytt kretskort inom en timme, före något annat jobb. Kollat upp via undermenyer om kortet satt utgång för fläktstart, kollat hur ingångskort uppfattar signaler från givare enligt ren rutin m.m. Och kommer han inte åt sådana menyer är redan det ett tecken på kretskortsfel, många knepiga oförklarliga felkoder detsamma.  Speciellt efter tydliga information om åskskador i omgivningen, typ TV-apparater, laddare m.m.
Skrivet av: Henrikthom
« skrivet: 09 juli 2023, 07:46:35 »

Att felsöka efter att åskan har förstört elektronik är inte lätt då många saker kan gå sönder samtidigt. Dessutom går saker sönder som normalt aldrig går sönder vid normaldrift.

Så att felsöka efter åska är inte så bara i många fall.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 juli 2023, 20:18:25 »

Jag hoppas han testade fläktmotorn innan bytet, den kan ju varit trasig + att grundkortet också fått en smäll av åskan.
Men sen missade han troligen bygligen av grundkortet och andra besöket vart nog bara att fixa detta.
Så jag skulle nog bestrida kostnaden för besök nr 2.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 03 juli 2023, 09:16:45 »

Läste åter igen ditt initiala inlägg. Du skrev: Han bytte en tempsensor, sa att det inte hjälpte, ringde sen Nibe supporten och såg att han höll på med grundkortet, vad han gjorde vet jag inte för jag ville inte hänga över han när han jobbade.
Han sa den funkade nu, frågade vad felet var , tempsensor sa han, ställde ingen följdfråga för det ringde precis och han hade bråttom iväg. Jag upplevde Rep var lite stressad och osäker.

Det är ju uppenbart att när han ringde Nibe support efter att tempsensorbyte ej fungerade, fick han säkerligen frågan om han utfört de nödvändiga byglingar på kortet. Detta vill han ej erkänna, så han kör med den där tempsensorn, så han får betalt. I stället för att börja med byte av elektronik på ett korrekt sätt bytes fläktar och givare helt i onödan.
När det gäller byglingar på kretskort så är det ju anpassningar till kringutrustning, som förändrar funktionen på kortet. Att anpassa kortet är nödvändigt. Funktionen för kortet förändras genom byglingar så att det passar din F750.
Allt utom byte av huvudkort utfördes troligtvis i onödan. Reparatören var tydligen ej utbildad och ej heller läskunnig på att huvudkortet behöver anpassas genom överflyttning av byglar. Jag anser att återbesöket ej skall betalas. Tycker även att få en räkning på första besöket är tveksamt: uppdraget var ju att laga värmepumpen, vilket ej har uppfyllts.
Jag hade bestridit fakturan skriftligen att du ej tänker betala för en initialt misslyckad reparation. Meddela att du kommer kontakta konsumentombudsmannen.
Rocas skrev och undrade om du kontaktat försäkringsbolaget. I mitt fall med min hemförsäkring skrivs värdet för reparationen ned mot noll efter 6 år. Vet ej villkoren för Arctic
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 02 juli 2023, 17:31:42 »

Jag arbetade med att utbilda servicetekniker på våra produkter. Varje tekniker åkte iväg årligen på minst 1-2 veckors utbildning på varje produktmodell, för att förstå, serva och känna till hur produkten felsöks. Detta är det normala, se exempelvis på märkesverkstäder för bilar. Du utgår väl ifrån att han vet hur man felsöker och lagar bilen enligt lillverkarens instruktioner?
Det är ju det du betalar för när det kostar 920 kr i timmen. Jag utgår ifrån att även Nibe har kontinuerligt pågående utbildningar, annars kan man ju inte påstå att en reparatör är auktoriserad på en produkt. Så länge produkten inte fungerar skall man inte behöva betala för felaktigt utbytta delar.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 02 juli 2023, 16:25:50 »

Tycker det låter som en dålig reparatör. Varför skall du byta fläkt. Uppenbart startar inte elektroniken fläkten, eftersom fläkten inte funkar efter byte. Då är ju den gamla fläkten högst troligt felfri och behövde ej bytas och skall ej betalas.
Temperatursensor sönder, byter den, hjälper ej. Då var ju den gamla temperatursensorn felfri, för det hjälpte ju inte att byta sensor. En sådan sensor är lätt att kontrollera före byte. Fram med universalinstrumentet och kolla resistans i förhållande  till temperatur. Reparatören har tillgång till dessa värden. Alltså är det ingångskortet för sensor som är skadat, för det kan ej läsa sensorns värde på ett korrekt sätt.
Din reparatör spelar poker= han kastar in nya kort tills det fungerar, ej seriöst.
Efter åskskada kom min reparatör. Då hade han kollat att en ingång för sensor var skadad och beställde nytt kort. Tidsåtgång för felsökning, 10 minuter.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 02 juli 2023, 12:44:27 »

Har du anmält skadan till ditt försäkringsbolag....och Arctic?

Jag tvivlar på att du ska behöva betala något själv...
Skrivet av: Apex63
« skrivet: 02 juli 2023, 12:25:46 »

Hej, jag hade krångel med min Nibe 750 2014 efter åska, slog förmodligen i luftledning för granne fick också trasiga grejor.
Tv gick i sönder plus några laddare. Vi skulle iväg så jag kollade VP snabbt men den lyste grönt, så trodde den var ok.
Kom hem 2 dagar senare och då lyste den rött och misslyckad avfrostning felkod 83.
Märkte också att fläkten inte gick, kunde inte heller påminna mig att jag hade hört fläkten innan åskan.
Ringde Aukt Nibe reparatör, kom efter en vecka (Elpatron funkade så det var ingen fara).
Reparatör bytte fläkt, hjälpte inte, bytte också grundkort.
Han sa att nu funkade den. Samma dag lyste den rött och felkod 360, omstart kom nya felkoder maxtemp ut överskriden 333 hög kondensor in temp 163. Ringde rep, sa att jag skulle lufta, ingen luft. Ringde rep igen , bad mig kolla VB fram BT63, låg konstant  på 78-80 grader, förmodligen tempsensor. Rep kom tillbaka 2 dagar senare och jag var hemmma. Han bytte en tempsensor, sa att det inte hjälpte, ringde sen Nibe supporten och såg att han höll på med grundkortet, vad han gjorde vet jag inte för jag ville inte hänga över han när han jobbade.
Han sa den funkade nu, frågade vad felet var , tempsensor sa han, ställde ingen följdfråga för det ringde precis och han hade bråttom iväg. Jag upplevde Rep var lite stressad och osäker.
Jag läste sen serviceinstruktion byte grundkort, det passar tydligen till 17 olika VP, en skillnad är man bryggkopplar det beronde på modell.

Frågan är, kan man få dom felkoderna om han har bryggkopplat det fel eller inte alls?
Det känns så där att han inte körde pumpen första gången ordentligt och upptäckte felen som gjorde att han fick komma tillbaka. Fick räkningen på första besöket 14370 varav delar ca 9000kr arb 5h*920kr och bil 112kr/mil.
Ringde hans kontor om jag skulle betala för återbesöket, och det skulle jag för att det är svårt att upptäcka alla fel p g a åskan. Jag kan ju tycka om det är svårt så kanske man inte har riktig koll och är van med kunder som bara betalar. Just denna VP är ju i stort sett samma som för 10 år sen och måste ha tillverkats i 10000 tals ex så det måste ju finnas en enorm kunskapsbank för fel.
Är det rimligt att jag betalar för den andra repen, förmodligen 4-5 tusen till.

Tacksam för kunniga svar.  Ulf

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!