Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Okunnig reparatör?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Okunnig reparatör? (läst 1321 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Apex63
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Apex63
Okunnig reparatör?
«
skrivet:
02 juli 2023, 12:25:46 »
Citera
Hej, jag hade krångel med min Nibe 750 2014 efter åska, slog förmodligen i luftledning för granne fick också trasiga grejor.
Tv gick i sönder plus några laddare. Vi skulle iväg så jag kollade VP snabbt men den lyste grönt, så trodde den var ok.
Kom hem 2 dagar senare och då lyste den rött och misslyckad avfrostning felkod 83.
Märkte också att fläkten inte gick, kunde inte heller påminna mig att jag hade hört fläkten innan åskan.
Ringde Aukt Nibe reparatör, kom efter en vecka (Elpatron funkade så det var ingen fara).
Reparatör bytte fläkt, hjälpte inte, bytte också grundkort.
Han sa att nu funkade den. Samma dag lyste den rött och felkod 360, omstart kom nya felkoder maxtemp ut överskriden 333 hög kondensor in temp 163. Ringde rep, sa att jag skulle lufta, ingen luft. Ringde rep igen , bad mig kolla VB fram BT63, låg konstant på 78-80 grader, förmodligen tempsensor. Rep kom tillbaka 2 dagar senare och jag var hemmma. Han bytte en tempsensor, sa att det inte hjälpte, ringde sen Nibe supporten och såg att han höll på med grundkortet, vad han gjorde vet jag inte för jag ville inte hänga över han när han jobbade.
Han sa den funkade nu, frågade vad felet var , tempsensor sa han, ställde ingen följdfråga för det ringde precis och han hade bråttom iväg. Jag upplevde Rep var lite stressad och osäker.
Jag läste sen serviceinstruktion byte grundkort, det passar tydligen till 17 olika VP, en skillnad är man bryggkopplar det beronde på modell.
Frågan är, kan man få dom felkoderna om han har bryggkopplat det fel eller inte alls?
Det känns så där att han inte körde pumpen första gången ordentligt och upptäckte felen som gjorde att han fick komma tillbaka. Fick räkningen på första besöket 14370 varav delar ca 9000kr arb 5h*920kr och bil 112kr/mil.
Ringde hans kontor om jag skulle betala för återbesöket, och det skulle jag för att det är svårt att upptäcka alla fel p g a åskan. Jag kan ju tycka om det är svårt så kanske man inte har riktig koll och är van med kunder som bara betalar. Just denna VP är ju i stort sett samma som för 10 år sen och måste ha tillverkats i 10000 tals ex så det måste ju finnas en enorm kunskapsbank för fel.
Är det rimligt att jag betalar för den andra repen, förmodligen 4-5 tusen till.
Tacksam för kunniga svar. Ulf
«
Senast ändrad: 02 juli 2023, 12:27:30 av Apex63
»
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #1 skrivet:
02 juli 2023, 12:44:27 »
Citera
Har du anmält skadan till ditt försäkringsbolag....och Arctic?
Jag tvivlar på att du ska behöva betala något själv...
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #2 skrivet:
02 juli 2023, 16:25:50 »
Citera
Tycker det låter som en dålig reparatör. Varför skall du byta fläkt. Uppenbart startar inte elektroniken fläkten, eftersom fläkten inte funkar efter byte. Då är ju den gamla fläkten högst troligt felfri och behövde ej bytas och skall ej betalas.
Temperatursensor sönder, byter den, hjälper ej. Då var ju den gamla temperatursensorn felfri, för det hjälpte ju inte att byta sensor. En sådan sensor är lätt att kontrollera före byte. Fram med universalinstrumentet och kolla resistans i förhållande till temperatur. Reparatören har tillgång till dessa värden. Alltså är det ingångskortet för sensor som är skadat, för det kan ej läsa sensorns värde på ett korrekt sätt.
Din reparatör spelar poker= han kastar in nya kort tills det fungerar, ej seriöst.
Efter åskskada kom min reparatör. Då hade han kollat att en ingång för sensor var skadad och beställde nytt kort. Tidsåtgång för felsökning, 10 minuter.
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #3 skrivet:
02 juli 2023, 17:31:42 »
Citera
Jag arbetade med att utbilda servicetekniker på våra produkter. Varje tekniker åkte iväg årligen på minst 1-2 veckors utbildning på varje produktmodell, för att förstå, serva och känna till hur produkten felsöks. Detta är det normala, se exempelvis på märkesverkstäder för bilar. Du utgår väl ifrån att han vet hur man felsöker och lagar bilen enligt lillverkarens instruktioner?
Det är ju det du betalar för när det kostar 920 kr i timmen. Jag utgår ifrån att även Nibe har kontinuerligt pågående utbildningar, annars kan man ju inte påstå att en reparatör är auktoriserad på en produkt. Så länge produkten inte fungerar skall man inte behöva betala för felaktigt utbytta delar.
«
Senast ändrad: 02 juli 2023, 18:08:26 av Valiant
»
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #4 skrivet:
03 juli 2023, 09:16:45 »
Citera
Läste åter igen ditt initiala inlägg. Du skrev:
Han bytte en tempsensor, sa att det inte hjälpte, ringde sen Nibe supporten och såg att han höll på med grundkortet, vad han gjorde vet jag inte för jag ville inte hänga över han när han jobbade.
Han sa den funkade nu, frågade vad felet var , tempsensor sa han, ställde ingen följdfråga för det ringde precis och han hade bråttom iväg. Jag upplevde Rep var lite stressad och osäker.
Det är ju uppenbart att när han ringde Nibe support efter att tempsensorbyte ej fungerade, fick han säkerligen frågan om han utfört de nödvändiga byglingar på kortet. Detta vill han ej erkänna, så han kör med den där tempsensorn, så han får betalt. I stället för att börja med byte av elektronik på ett korrekt sätt bytes fläktar och givare helt i onödan.
När det gäller byglingar på kretskort så är det ju anpassningar till kringutrustning, som förändrar funktionen på kortet. Att anpassa kortet är nödvändigt. Funktionen för kortet förändras genom byglingar så att det passar din F750.
Allt utom byte av huvudkort utfördes troligtvis i onödan. Reparatören var tydligen ej utbildad och ej heller läskunnig på att huvudkortet behöver anpassas genom överflyttning av byglar. Jag anser att återbesöket ej skall betalas. Tycker även att få en räkning på första besöket är tveksamt: uppdraget var ju att laga värmepumpen, vilket ej har uppfyllts.
Jag hade bestridit fakturan skriftligen att du ej tänker betala för en initialt misslyckad reparation. Meddela att du kommer kontakta konsumentombudsmannen.
Rocas skrev och undrade om du kontaktat försäkringsbolaget. I mitt fall med min hemförsäkring skrivs värdet för reparationen ned mot noll efter 6 år. Vet ej villkoren för Arctic
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29879
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #5 skrivet:
03 juli 2023, 20:18:25 »
Citera
Jag hoppas han testade fläktmotorn innan bytet, den kan ju varit trasig + att grundkortet också fått en smäll av åskan.
Men sen missade han troligen bygligen av grundkortet och andra besöket vart nog bara att fixa detta.
Så jag skulle nog bestrida kostnaden för besök nr 2.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Henrikthom
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 163
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrikthom
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #6 skrivet:
09 juli 2023, 07:46:35 »
Citera
Att felsöka efter att åskan har förstört elektronik är inte lätt då många saker kan gå sönder samtidigt. Dessutom går saker sönder som normalt aldrig går sönder vid normaldrift.
Så att felsöka efter åska är inte så bara i många fall.
Loggat
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #7 skrivet:
09 juli 2023, 09:21:52 »
Citera
Att felsöka efter åska bör alltid utgå ifrån elektronik. De trancienter som uppstår skadar i första hand ESD-känslig utrustning, exempelvis i det här fallet elektronikkort, som man inte ens får hålla i handen utan jordning via ESD-band.
Även den Nibegodkända reparatören borde veta att en Nibe-panna saknar yttre trancientskydd, och därför är elektroniken sårbar.
Sanoliheten att exempelvis en (fläkt)-motor eller givare går sönder är betydligt lägre, och dessutom inför byte lätta att felsöka. Motor, finns matningspänning, ja eller nej. Om nej, behåll motor. Givare, finns en rimlig resistans, ja eller nej, om svar ja, behåll givare.
Min uppfattning är att reparatören borde gått på nytt kretskort inom en timme, före något annat jobb. Kollat upp via undermenyer om kortet satt utgång för fläktstart, kollat hur ingångskort uppfattar signaler från givare enligt ren rutin m.m. Och kommer han inte åt sådana menyer är redan det ett tecken på kretskortsfel, många knepiga oförklarliga felkoder detsamma. Speciellt efter tydliga information om åskskador i omgivningen, typ TV-apparater, laddare m.m.
«
Senast ändrad: 09 juli 2023, 09:36:29 av Valiant
»
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2616
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
SV: Okunnig reparatör?
«
Svar #8 skrivet:
12 juli 2023, 06:50:00 »
Citera
Det finns en bygel som skall monteras på kretskortet (grundkortet), bommar man den, så funkar det inte som det skall. Bommat det själv, men kom på mig innan jag åkte från kund. Detta borde reparatör veta! Lätt att missa originalbygeln, då den är i samma färg som plinten, grå.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Okunnig reparatör?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1183
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
purjo__
Josth
Lokföraren
ThomasK85
sigge01
lars
SkaneErik
uecjs
alvinpalv
Rdx
BORNER
tyke
R.nord
Johnlennonx
zyberzero
Zyberdude
Nickmac
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info