Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ borrhÃ¥l nära varandra, olika kollektordimension. Installation pÃ¥gÃ¥r.  (läst 3031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Just installerar vi en Nibe 1245 - 8 i mitt hus - en villa byggd 1930 och tillbyggd på 50-talet. Totalt ca 190 kvm. Vi hade tidigare en liten IVT Greenline 4 kwh dockad till vår panna. Borrhål 63 m, 28 mm-kollektor. Installerades 1996. Pannan rasade och vi bestämde oss för att satsa på en större bergvärmeanläggning. Installatören menade att vi kunde använda det gamla borrhålet.
Nytt hål ca 4 m från det gamla med en lutning av ca 10 grader. 120 m borrhål var det tänkt, men borrkronan gick sönder vid 111 m (sent en fredagskväll) så då kom man fram till att 111m gott och väl räckte. (40-mm-kollektor).
Imorgon ska de sätta igÃ¥ng bergvärmen och koppla in kollektorerna. När jag härom dagen frÃ¥gade installatören om att man borde väl ha en flödesmätare pÃ¥ resp hÃ¥l sÃ¥ kommenterade de att "ja, det  var en bra ide, det kan vi sätta in - men de kostar ett par tusen styck och du mÃ¥ste ha tvÃ¥". IgÃ¥r frÃ¥gade jag om de har inbyggda tempmätare, "nej det har de inte, men det var en bra ide, dÃ¥ behöver du inte flödesmätare, bara mäta temperaturen". Vet inte hur de hade tänkt att fÃ¥ detta att fungera i sin ursprungliga offert? Nu verkar de bara försöka rätta situationen, dessutom att jag ska stÃ¥ för det tillkommande lösningarna ....

Hjälp mig - det känns inte helt bra detta! (Pump inkl installation 150 tkr).

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Just installerar vi en Nibe 1245 - 8 i mitt hus - en villa byggd 1930 och tillbyggd på 50-talet. Totalt ca 190 kvm. Vi hade tidigare en liten IVT Greenline 4 kwh dockad till vår panna. Borrhål 63 m, 28 mm-kollektor. Installerades 1996. Pannan rasade och vi bestämde oss för att satsa på en större bergvärmeanläggning. Installatören menade att vi kunde använda det gamla borrhålet.
Nytt hål ca 4 m från det gamla med en lutning av ca 10 grader. 120 m borrhål var det tänkt, men borrkronan gick sönder vid 111 m (sent en fredagskväll) så då kom man fram till att 111m gott och väl räckte. (40-mm-kollektor).
Imorgon ska de sätta igÃ¥ng bergvärmen och koppla in kollektorerna. När jag härom dagen frÃ¥gade installatören om att man borde väl ha en flödesmätare pÃ¥ resp hÃ¥l sÃ¥ kommenterade de att "ja, det  var en bra ide, det kan vi sätta in - men de kostar ett par tusen styck och du mÃ¥ste ha tvÃ¥". IgÃ¥r frÃ¥gade jag om de har inbyggda tempmätare, "nej det har de inte, men det var en bra ide, dÃ¥ behöver du inte flödesmätare, bara mäta temperaturen". Vet inte hur de hade tänkt att fÃ¥ detta att fungera i sin ursprungliga offert? Nu verkar de bara försöka rätta situationen, dessutom att jag ska stÃ¥ för det tillkommande lösningarna ....

Hjälp mig - det känns inte helt bra detta! (Pump inkl installation 150 tkr).

Kommer det inte att fungera, med den utrustning som din installatör monterar?

Utloggad MathB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Det kanske kommer att fungera, men jag känner mig lite osäker på lösningen:
Fråga1: Två hål 63 + 111 m, 28mm resp 40 mm-kollektor, borde ge fullständigt olika flöden och hastighet. Om man kopplar parallellt finns ju risk att flöde finns i endast ett av hålen. Om man kopplar i serie finns risk att det första hålet kyler nummer två. Eller?
Fråga 2: om de ligger 4 m från varandra i början, därefter går det längre ifrån 63m-hålet med 10 graders lutning, är det OK?
Fråga 3: Kollektorerna har olika dimension och olika längd, hur säkerställa rätt energiuttag ur resp hål?
Fråga 4: Installatören har varit hemma och tittat på förutsättningarna innan offert. När det gäller justeringsmöjligheter mellan hålen, borde de inte ha tänkt på det? Nu är det ju jag, en lekman, som har föreslagit lösningarna utifrån mina enkla tankar.

Känns inte riktigt som om installatören har koll .... Eller är jag bara "överkänslig"?

Utloggad Mickep

  • Borrare
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Det kanske kommer att fungera, men jag känner mig lite osäker på lösningen:
Fråga1: Två hål 63 + 111 m, 28mm resp 40 mm-kollektor, borde ge fullständigt olika flöden och hastighet. Om man kopplar parallellt finns ju risk att flöde finns i endast ett av hålen. Om man kopplar i serie finns risk att det första hålet kyler nummer två. Eller?
Fråga 2: om de ligger 4 m från varandra i början, därefter går det längre ifrån 63m-hålet med 10 graders lutning, är det OK?
Fråga 3: Kollektorerna har olika dimension och olika längd, hur säkerställa rätt energiuttag ur resp hål?
Fråga 4: Installatören har varit hemma och tittat på förutsättningarna innan offert. När det gäller justeringsmöjligheter mellan hålen, borde de inte ha tänkt på det? Nu är det ju jag, en lekman, som har föreslagit lösningarna utifrån mina enkla tankar.

Känns inte riktigt som om installatören har koll .... Eller är jag bara "överkänslig"?
1 Dessa bör kopplas parallellt, kopplas dom i serie så kommer den smala kollektorn att bromsa flödet i den större. Någon typ av styrning hur flödet går skall monteras.
2 4 meter med 10 graders lutning låter klent. Nu hinner jag inte räkna men borrhålen bör ligga minst 15 meter isär. Gradar man så skall man ligga 15 meter isär på halva djupet vilket blir 31,5 meter annars finns det stor risk att det nya hålet stjäl värmen från det gamla.
3 se punkt 1
4 klart han skall förutse det. Men du har väl fått en kalkyl? Har du det så är han skyldig att se till att den håller, du skall få den besparing som är angiven.

Utloggad turbosaab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Håller med föregående, koppla parallellt - ej seriellt, annars stryps flödet.
Pysslar själv fn med en betydligt större anläggning, till mina 25-30 Kw jordvärme med 1200 meters slinga, skall jag nu addera en 60Kw pump med 5 brunnar ca 200 meter djupa..
Har hittat vad jag tror är flödesmätare med bra kvalitet, måste ha 5 stk av dessa. Även om det är en utgift är det ändå försumbart i det stora sammanhanget och kostar din anläggning 150 000 tycker jag du inte bör tveka för några tusen extra.
Men gör lite beräkningar först så de flödesmätare du köper är anpassade för de flöden du har just i din anläggning och därmed ger dig optimala regleringsmöjligheter, du vill väl inte bara mäta - men även kunna reglera in genomströmningen maximalt.
Det borde ju kunna gå att räkna ut vilka flöden som ger ung samma belastning på de två olika brunnanrna, dvs du tar i princip ur mer på den längre och tjockare än på den gamla som "tål mindre"
Jag förmodar att båda är ansluten till en och samma cirkulationspump och för sådana finns det väl tabeller med avseende på slanglängd och diameter att titta på.
Principen borde vara den samma som för de golvvärmeslinger som jag justerade in i olika rum hemma ( med väldigt varierande storlek.)

Angående liten yta och avstånd mellan brunnarna har jag ingen aaaning om hur man beräknar borrhålsavstånd och vinkel, tänkte starta en annan tråd om detta för ett annat hus jag har.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Viktigast är att du kan strypa flödet räcker med den kortaste. Rätt strypning är när båda ger samma temp in till VP.
Dom ska va paralella anser jag!
Tempen kan mätas med IR temometer, men kan "syftas ganska exakt genom att kolla ismängden på returen vid svinkyla.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1125.0
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
Borrhålen diskuterades i en annan tråd och då tyckte jag det kunde räcka till en pump på 8 kW men jag visste inte då (eller tänkte inte på) att det var 28 mm slang i det korta borrhålet. Det gör att det korta borrhålet per meter inte är riktigt lika effektivt som om det hade varit 40 mm slang.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!