Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump kontra fjärrvärme i vinterkyla: hur kombinera?  (läst 14110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad airam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vi bor i ett hus med fjärrvärme. Utöver det har förra ägaren installerat en luftvärmepump.

På sommaren har vi fjärrvärmen helt avstängd och har då behaglig temperatur inne, endast tack vare värmepumpen (och sommarvärmen, såklart). Förra ägaren sade sig köra på endast pumpen hela året utom de kallaste dagarna, då han drog igång fjärrvärmen. Vi har haft såväl luftvärmepump som fjärrvärme påslaget nu i dryga två månader (de askalla månaderna), pumpen är satt till 20 graders innetemperatur och fjärrvärmen är nerdragen på miniminivå för "vanlig" uppvärmning.

Nu tycker jag dock att det blir för jäkla dyrt, helt enkelt. Och jag kan inte komma förbi känslan av att vi brassar på dubbla värmekällor i onödan. Därför hoppas jag nu få lite input från er:

a) har jag rätt när jag tror att vi kör dubbelt i onödan?
b) om JA; vad är bäst? Att stänga av fjärrvärmen och dra på lite extra med luftvärmepumpen eller att stänga av pumpen ett tag och köra på fjärrvärmen?

Tack på förhand.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Kör dubbelt i onödan kan man inte säga att ni gör. Huset kräver helt enkelt väldigt mycket energi denna extremt kalla vinter. Men ni ska nog värdera när ni går över till fjärrvärme, för värmepumpen går billigare, speciellt när det inte är så väldigt kallt. Det står inget om vilken värmepump ni har (storlek) och ytan i huset och byggår ?

Jag skulle börja med att försöka klara mej ner till -5 med enbart värmepumpen och sedan stödja med fjärrvärmen. Man behöver inte stänga av luftvärmepumpen utan låt den gå.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad airam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej Gano!

Vi bor i ett hus från 1963, 105 kvm. Pumpen är en Panasonic nånting, det står även Sverigepumpen på ytterdelen. Där pumpen sitter har den fritt inblås i kök och vardagsrum. Sovrummen ligger in ifrån köket och vardagsrummet, så att säga.

Det jag tycker är lurigt är att veta hur vi ska ställa in det. Ska man ställa in pumpen på den temp man vill ha inne (som t ex 19-20 grader, då) eller behöver man ställa tempen högre när det är såhär kallt ute (nu -7 ºC) ? Och hur vet man att det är värmepumpen som sköter majoriteten av uppvärmningen och inte fjärrvärmen? (Eller det kanske man inte vet?)

Hoppas du har lust att svara igen, om du kan.  :)

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Hej airam
Är det vanliga element med termostat som är anslutna till fjärrvärmen? I så fall har jag ungefär samma förutsättningar. Jag har en elpanna som egentlig huvudvärme, men har nu haft värmepump i snart två år. Visserligen en Toshiba menförutsättningarna blir nog ganska lika.
Jag har ställt in tempen på pumpen på 23 grader och får då förståss lite för varmt i hallen där den sitter, men jag får ca 20 grader i sovrummet som ligger längst bort. Termostaterna på elementen har jag ställt så att dom normalt inte släpper fram någon värme, utan dom bara stödvärmer när det inte räcker till från värmepumpen. För att det ska funka måste man ha dörrarna öppna så mycket som möjligt och även köra på fläkten lite rejält. Toalettdörrarna vill man ju stänga förståss och där blir det ju radiatorerna som står för värmen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Man får vara lite aktiv med inställningen på fjärrkontrollen. Det beror på att tempgivaren (som mäter rumstempen) sitter i innerdelen. Man får köra högre temp ju kallare det blir. Viktigt att köra så hög fläkthastighet som möjligt för att få ut värmen i huset.

Sedan, precis som Fader Jan skriver, är det bra att ha det vattenburna systemet lågt ställt. I värmepumpens omedelbara närhet kan man i princip "stänga av" genom att vrida igen termostaten helt.

Värempumpen ska stå i värmeläge (absolut inte auto) och manuellt fläktläge.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur regleras värmen från fjärrvärmecentralen? Är det termostater och/eller innegivare, eller är det bara värmekurva och utegivare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad airam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej airam
Är det vanliga element med termostat som är anslutna till fjärrvärmen?

Ja, det är det. Nu ska vi prova som du har ställt in det, med öppna dörrar förutom till toan. Öppet har vi iofs haft, men vi ökar på blåset från fläkten.

Hej

Man får vara lite aktiv med inställningen på fjärrkontrollen. Det beror på att tempgivaren (som mäter rumstempen) sitter i innerdelen. Man får köra högre temp ju kallare det blir. Viktigt att köra så hög fläkthastighet som möjligt för att få ut värmen i huset.

Sedan, precis som Fader Jan skriver, är det bra att ha det vattenburna systemet lågt ställt. I värmepumpens omedelbara närhet kan man i princip "stänga av" genom att vrida igen termostaten helt.

Värempumpen ska stå i värmeläge (absolut inte auto) och manuellt fläktläge.

MVH/Gano

Det här lÃ¥ter ju inte klokt, men det hade inte slagit mig att fläkten mÃ¥ste gÃ¥ pÃ¥ hög hastighet. Vi har haft den pÃ¥ auto hela tiden  :-[ . Nu har jag ställt den pÃ¥ snäppet under maxblÃ¥s, pÃ¥ manuellt läge.

Nu gör vi sÃ¥här (ifall ni undrar  ;)) : vi ställer ner radiatorerna pÃ¥ snäppet över minimiläge. Och sÃ¥ ökar vi den önskade tempen pÃ¥ värmepumpen med ett par grader, och blÃ¥ser pÃ¥ lite mer. SÃ¥ fÃ¥r vi se hur det blir!
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 18:28:39 av airam »

Utloggad airam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hur regleras värmen från fjärrvärmecentralen? Är det termostater och/eller innegivare, eller är det bara värmekurva och utegivare?

Nu skäms jag lite igen, men det här har jag ingen aning om...  :-[

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Lycka till. Om du nu har termostater på elementen (som jag) så får du nog räkna med att behöva finlira i några dagar innan du har fått tempen i alla rum att bli lagom.
Jag har en central givare i huset också, men den har jag kopplat ur, så nu är det bara utegivaren som styr uttempen från pannan efter den kurva som jag har ställt in, men det är ju termostaterna på elementen som är viktigast. I alla fall med mitt system. Kanske Purjo vet mer om det är ungefär samma system för fjärrvärmen?

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du är säker på att du har den i värmeläge(Heat), som Gano skrev förut, så att den inte står på auto även här.
Det kan ju vara svårt att veta dess funktioner om man "ärvt" pumpen.

/ Lyckan

Utloggad masten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +1/-0
Har haft samma utredning under nov-dec... pannan igång, men alla element utom 3st avstängda... och min Ras-13 fixade resterade.
Resultat = dyrt.
Nu i januari har jag bara RAS-13 igång, pannan fixar bara varmvattnet, och ett el-element i källaren är på. Resultat= Billigt, så här långt


Vi bor i ett hus med fjärrvärme. Utöver det har förra ägaren installerat en luftvärmepump.

På sommaren har vi fjärrvärmen helt avstängd och har då behaglig temperatur inne, endast tack vare värmepumpen (och sommarvärmen, såklart). Förra ägaren sade sig köra på endast pumpen hela året utom de kallaste dagarna, då han drog igång fjärrvärmen. Vi har haft såväl luftvärmepump som fjärrvärme påslaget nu i dryga två månader (de askalla månaderna), pumpen är satt till 20 graders innetemperatur och fjärrvärmen är nerdragen på miniminivå för "vanlig" uppvärmning.

Nu tycker jag dock att det blir för jäkla dyrt, helt enkelt. Och jag kan inte komma förbi känslan av att vi brassar på dubbla värmekällor i onödan. Därför hoppas jag nu få lite input från er:

a) har jag rätt när jag tror att vi kör dubbelt i onödan?
b) om JA; vad är bäst? Att stänga av fjärrvärmen och dra på lite extra med luftvärmepumpen eller att stänga av pumpen ett tag och köra på fjärrvärmen?

Tack på förhand.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Hej masten
Intressant.  Du har mätt upp förbrukning dÃ¥ förstÃ¥r jag. Mitt första Ã¥r med värmepump var i fjol med den rekordkyla som vi hade dÃ¥, men jag minskade ändÃ¥ min förbrukning med 6000 kwh, vilket innebären sänkning av värmekostnaden med 40 %.
Har du några uppgifter innan pumpen att jämföra med? Och även skillnaden som blev när du kör enligt ditt senaste alternativ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!