Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥liga värden pÃ¥ luftflöde fÃ¥rÃ¥ngare avluft  (läst 599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
Hej
Jag har en F750 som är ca 5 år gammal. Vårt hus är i två plan och radiatorer i båda plan. Jag har precis optimerat och bytt filter samt avluftat. Jag har sett att pumpen avfrostar väldigt ofta. Jag har inte ändrat några värden som installatören ställde in 2017.
Fläkt 80%
Luftflöde 160
Förångare - 16,6
Avluft - 6,5
Framledningstemp 30c
Någon som kan ha någon ide om vad det kan vara för fel
Tacksam för hjälp
Ulf

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #1 skrivet: 28 december 2023, 17:22:35 »
Luftflödet är ganska lågt men det beror ju på hur stort huset är? Luftfilter rengjort? Avluftstemperaturen ligger högt i förhållande till förångningstemperaturen som man kan fundera på hur kylkretsen egentligen mår
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #2 skrivet: 28 december 2023, 17:29:36 »
har du fläkt på 80% och luftflöde på 160 så är något fel! har du en slang mellan pump och anslutning i tak? är den lång ? om inte det är problemet, så har du antingen stopp någonstans, eller stängda ventiler i frånluftsdon..

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #3 skrivet: 28 december 2023, 18:27:30 »
Sitter slang från pump till ett hål i källargrunden ca 1.5 m.
Frånluftsdonen är öppna.
Filtret är nytt. Huset är 100 m2 i varje plan. Tog bort filtret och då gick luftflöde upp till 280 och 90 ht men avluft och Förångare var det samma. VP avfrostar ungefär 2ggr/timma

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #4 skrivet: 28 december 2023, 18:31:20 »
Är det alltså ett gammalt hus med källare?? Med 200 kvm borde luftflödet vara 252 kbm/tim enligt normen. Frånluftskanalerna kanske är helt otillräckliga(?) Vad är "90 ht"?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #5 skrivet: 28 december 2023, 18:41:33 »
ja slangen ut ur huset går genom källarväggen och ut? men mellan pumpen och huset på den sidan som suger, har du rör direkt in, eller har du en slang emellan? mjuk sladdrig slang typ

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #6 skrivet: 28 december 2023, 18:54:28 »
Det ska vara. 90hz ja huset är byggt 1987 från början satt det en vedpanna i källaren och mekanisk ventilation med aggregat på vinden.
Vid installation drogs det en kanal till en toalett i källaren, på ovanplan fanns de avluftare i köket och i badrummet jag tror att kanalerna är 100 mm spirorör
Rättelse det går ett isolerat spirorör ut genom källarväggen och på sugsidan är det också spirorör

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #7 skrivet: 28 december 2023, 18:57:21 »
En samlingskanal för ventilationen på bara 100 mm är alldeles för lite för det stora huset. Förstår om det går trögt för fläkten i värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #8 skrivet: 28 december 2023, 19:15:57 »
Vilken dim rekommenderar du?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #9 skrivet: 28 december 2023, 20:20:56 »
Till 200 kvm hus bör samlingskanalen för ventilationen vara 160 mm diameter för att rymma det stora luftflödet. Anslutningen på värmepumpen kan möjligen vara 125 mm så man får ha en övergång där men det ger bara ett litet tryckfall.

Med tanke på att huset har källare och är stort så skulle bergvärme eller en luftvattenvärmepump passat betydligt bättre än en frånluftsvärmepump. Frånluftsvärmepumpar är ganska klena i jämförelse.
« Senast ändrad: 28 december 2023, 20:23:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #10 skrivet: 28 december 2023, 21:44:05 »
Ok det var detta alternativ installatören föreslog vid inköpstillfället, tydligen ett dåligt förslag. Men för att göra det bästa av situationen kan man få ut något vettigt ur pumpen om man går upp i rördomension?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #11 skrivet: 28 december 2023, 21:50:34 »
Med större kanal så ska ventilationen kunna fungera som tänkt enligt norm men det verkar också vara något fel på kylkretsen i värmepumpen som bör kollas av NIBE service eller annan kyltekniker. Max effekt på F750 ligger kring 5 kW med tillräckligt stort luftflöde. Sedan hur långt det räcker för ditt hus är jag mycket osäker på. Källare kan dra mycket energi i uppvärmning beroende på hur det är isolerat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #12 skrivet: 28 december 2023, 21:56:30 »
Ok, ska boka en tekniker i morgon så får vi se vart det leder. Mången tack för hjälpen.

Ulf

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #13 skrivet: 28 december 2023, 22:07:56 »
En fundering, värför får jag så stort luftflöde 280 lnär jag tar bort filterkasseten

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Dåliga värden på luftflöde fårångare avluft
« Svar #14 skrivet: 28 december 2023, 23:18:09 »
En fundering, värför får jag så stort luftflöde 280 lnär jag tar bort filterkasseten

Luftfiltret utgör ett visst luftmotstånd, därav skillnaden.
Min pump når i taket på 400 m³/h och larmar om jag tar bort filterkassetten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!