Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge  (läst 1293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge
« skrivet: 30 november 2021, 10:39:04 »
Nu då temperaturen sjunkit under nollan så verkar inte avfrostningen på min Ecoair 107 funka som den ska. Mitt i natten, eller tidig morgon, så byter värmepumpens fram respektive returledning temperatur. Så istället för att värma pannan så kyls den istället. Se bifogad loggning från i natt vid 4:20. Öppnar jag pumpen så ser jag att kretsen där filter och synglas sitter är alldeles nerisade. Inga felmeddelanden ges på min Ecoel som pumpen är kopplad till. Hetgasen ligger på ca 60-80C. Nedre pannan blir direkt kallare då temperaturerna byter men övre pannan verkar gå ett tag på patronen men lägger sedan av (?) efter ca 30 min. Både fläkt och kompressor snurrar hela tiden. Om jag gör en "norsk reset" (stänger av och på hela systemet) med huvudbrytaren återgår allt till det normala (kl 07:45 i loggningen). Har även provat att spärra kompressorn i menyn för att efter några minuter åter koppla in den. Den manövern gav ingen ändring.
Jag har misstanke (och läst här i forumet) om att avfrostningsuret kan bråka. Men varför går fläkten då om uret låst sig? I vanliga avfrostningar stannar väl fläkten? Hur styrs avfrostningen? Att avfrostningen startas av uret verkar jag förstå, men styrs avslutningen av avfrostningen också av uret eller känner en tempgivare av att det är dags att köra värme igen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
SV: Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge
« Svar #1 skrivet: 30 november 2021, 11:27:45 »
Det ska inte vara ett mekaniskt avfrostningsur på den, utan elektronisk avfrostning via temperaturgivare.
Läs av alla givare och visa vad du har för temperaturer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 12:32:24 »
Tror nog det är mekaniskt ur. I en skärmdump från manualen är uret på position 10. Kollar noggrannare då jag kommer hem.
Min pump är nog lite äldre så jag saknar möjlighet att läsa alla värden.
Loggningen är gjord men https://www.home-assistant.io/ installerat på en RaspberryPi och ett gäng tempgivare kopplade till en wifi-modul.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
SV: Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 12:56:28 »
Ser inte riktigt ut som manualen på 105 och 107 jag kikade i. Du kanske se om klockan håller tiden. Se om det finns mekaniska inspektionsmöjligheter etc.

Edit:

Kikar man på denna artikeln så verkar inte pålitligheten riktigt hög på de uren?
https://jsenergi.com/ctc-reservdelar/ctc-reservdelar-per-pump/ctc-ecoair-107-v2/elektronisk-avfrostning-ctc-ecoair-v1-v2.html

Kanske lika bra att bygga om till något annat? Du kanske har produktval som du själv känner dig trygg med. 45 minuter gångtid med spärr vid hög utomhustemperatur som den slutar räkna då. Eller smart avfrostning baserad på givare.

Liten fingervisning om vad det handlar om:
https://cdn.jseducation.se/files/pages/16240155-1-is-utbyte-avfrostningsur-ecoair-v2-sv-4.pdf
« Senast ändrad: 30 november 2021, 13:08:25 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge
« Svar #4 skrivet: 01 december 2021, 10:50:12 »
Tack HBerggren!
Eftersom jag jobbar som automationsprogrammerare så har jag börjat snegla på en liknande DIY-lösning. Så instruktionen du länkar till kommer väl till hands.

I natt hade den stannat igen och tyvärr verkar det vara fyrvägsventilen som låser sig i reverseringsläget efter avfrostningen. Jag knackade lätt på den och VPn började funka som den ska. Ute-tempen här på Åland låg då på ca -1 och jag fick ca 6C i ΔT ut från VPn.
Men min ringa, och nyligen googlade, kunskap om den ventilen så verkar gastrycket vara en faktor som kan inverkar på dess rörelseförmåga. Kollar jag noga i synglaset direkt efter avfrostning så bubblar det i ca 10 minuter efter återstart, vilket jag uppfattar som längre än normalt. I vilket fall som helst så är det väl inget som man kan beskylla uret för? Den uppgraderingen blir mer för att undvika onödiga avfrostningar vid torrt klimat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3622
  • Karma +3/-0
SV: Ecoair 107 som stannar i avfrostningsläge
« Svar #5 skrivet: 01 december 2021, 11:10:06 »
Ja du har nog ett lättare läckage som behöver åtgärdas i så fall, för det är som du säger att 4-vägaren kan sluta fungera. Se om du kan få det åtgärdat så snart som möjligt. Så länge uret funkar så är det ingen idé att göra något åt det då tycker jag också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!