Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd  (läst 15571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« skrivet: 20 mars 2007, 19:50:34 »
Hej !

Har hört och läst en hel del om 310P n och b.l.a dess kompressorlivslängd , vore roligt att höra om det finns någon som har en sådan , och som har hållit länge (typ 10 år eller så , eller går alla sönder inom några få år ??
 vÃ¥r 310p är nu drygt 3Ã¥r och surrar pÃ¥ ännu , inga problem ännu , men man har i bakhuvudet attdet kanske händer nÃ¥got  snart ??
 man borde ju inte vara pessimist men ....
 Det vore ochsÃ¥ roligt att fÃ¥ veta vad andra har för strömförbrukning isina hus med denna apparat !???!       :) :) :)   studs
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2007, 12:28:31 »
Hej !  det verkar ju at vara en jättehÃ¥llbar pump den här NIBE 310P ändÃ¥ ,  eftersom ingen skriver nÃ¥got här pÃ¥ detta ämne.
Kanske alla kompressorer är ena rikttiga evighetsmaskiner ,  "de en evighetsmaskin" ;D ;D ;D ;D :D :D :D :D *vinkar*
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2007, 13:13:32 »
Vår kompressor höll i 12 år utan problem. Sedan gav förångaren upp och vi valde att inte reparera flvp eftersom det då "automatiskt" skulle vara byte av kompressor, expansionsventil osv. Kostnaden kunde inte försvaras jämfört med den potentiella besparingen (i vårt fal iaf).
/Peter

---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2007, 23:50:02 »
Vad köpte ni då , efter de 12åren ? :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2007, 09:11:29 »
Redan i fjol kände vi att de 2kW som man får från Fightern inte räckte till. Så vi hade redan införskaffat en IVT Optima 700 och deras paket för att docka till existerande panna. Idag så hade jag nog fortfarande köpt en luft-vatten pump (eftersom jag inte kan lägga markslingor på tomten) men antagligen inte IVT utan en av uppstickarna som ger mer effekt vid lägre temperatur. Alternativt en frånluftsvärmepump som ger större effekt.
Tyvärr kan man nog generalisera och påstå att man nog inte vet något om tillförlitligheten för en viss modell förrän den är föråldrad och ointressant att köpa in.
/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2007, 10:43:24 »
Redan i fjol kände vi att de 2kW som man får från Fightern inte räckte till. Så vi hade redan införskaffat en IVT Optima 700 och deras paket för att docka till existerande panna. Idag så hade jag nog fortfarande köpt en luft-vatten pump (eftersom jag inte kan lägga markslingor på tomten) men antagligen inte IVT utan en av uppstickarna som ger mer effekt vid lägre temperatur. Alternativt en frånluftsvärmepump som ger större effekt.
Tyvärr kan man nog generalisera och påstå att man nog inte vet något om tillförlitligheten för en viss modell förrän den är föråldrad och ointressant att köpa in.
/Peter

Jag tycker att det är helt rätt tänkt och gjort. Thumbsup En flvp av de kraftigare modellerna fungerar i princip likadant so en L-V . Att sen luften passerar genom huset är en annan sak. Såvida man inte har ett stort behov av luftflöde som när man har ett ganska stort hus, då kan den vara befogad. ::)
Fördelen med att docka en L-V pump kontra ha en stor flvp, ser jag skulle vara att man kan bibehålla ventilationens luftflöde samt att man tider då enegibehovet inte är så stort kan välja att köra enbart med flvp. Jag har ärligt talat aldrig fattat vittsen med en flvp mod större, i en normalvilla, så länge som prisskilnaden på en sådan och en standardpump är lika stor som vad en L-V kostar med vilken man dessutom får en ännu större effekt om så behöves samtidigt ökar driftsäkerheten, båda går troligen inte sönder samtidigt.
« Senast ändrad: 28 mars 2007, 11:21:39 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #6 skrivet: 11 april 2007, 12:03:03 »
Vår kompressor pajjade efter fem år. Bytet gick till stor del på villaförsäkringen så det blev inte jättedyrt. Jag kan ju säga som så att när jag ringde försäkringsbolaget och sa att min NIBE gått sönder svarade de direkt "En Fighter 310p va?". Vi var alltså inte de första som haft ras på kompressorn i just den modellen...

Hade jag vatit litet mer medveten när vi köpte vårt hus och inte allt måst bestämmas snabbt hade jag aldrig valt en 310p utan gladeligen lagt ett par tusingar extra och fått en 360p. Största problemet (utöver kompressorn) med 310p är att den är "dum i huvudet". Man har ungefär AV/PÅ att välja mellan i inställningarna. Inga finesser alls och vi har aldrig fått den att ge speciellt jämn temperatur.

Strömförbrukningen för pumpen vet jag inte riktigt. Vi drar rätt mycket hushållsel och jag har inte installerat de extra elmätarna på pump och spabad än så det är svårt att gissa vad som drar vad.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #7 skrivet: 11 april 2007, 12:38:24 »
HEJ OFRANZEN !

Ja ha ! Er kompressor höll  alltsÃ¥ i 5Ã¥r , Vore intressant Ã¥ veta hur stort hus ni har , er totala elförbrukning .
 Ja menar vore roligt Ã¥ bilda sig en uppfattning om hur mycket er kompressor har fÃ¥tt jobba under de 5 Ã¥ren den gÃ¥tt ?
JO jag håller med dig om att de är inga "extra" funktioner på den , bara det mest nödvändiga , hittils har vi ju inte haft problem men man är ju lite rädd....
Jag tycker den knäpper onödigt hÃ¥rt när elpatron slÃ¥r pÃ¥/av , dessutom i flera steg verkar det som , är det nÃ¥gon som känner till elstyrningen av den fÃ¥r de gärna berätta mera , just om det är flera  "effektsteg" ??
Jag har ochsÃ¥ byggt in den sÃ¥ att säga , för det var öppet pÃ¥ ena sidan när huset levererades , sÃ¥ nuär där en skÃ¥pdörr , och ovanför den en "täckskiva"     Snyggt tycker jag det blev ochsÃ¥ , dessutom isolerat övre frontpanelen med självhäfftande isolerskiva , sÃ¥ nu knäpper den "mjukare" !!

 :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #8 skrivet: 11 april 2007, 12:49:19 »
Elpatronen kan ställas till (åtminstone) 6/8/9kW (levereras som 8) men det finns bara av/på på regleringen.
Personligen skulle jag inte investera så mycket pengar i något som bara ger ~1.3kW (700W är ju tillfärd el).
/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #9 skrivet: 11 april 2007, 15:11:20 »
Hur mycket kompressorn fått jobba kan jag inte ens gissa. T.ex. så kan elpatronen gå utan att kompressorn jobbar. Fiffigt... Nyare modeller av 310p kan tydligen byglas om så att elpatronen bara får ge tillskott när kompressorn går men på vår finns inte ens den möjligheten.

Vi förbrukar ungefär 20,000 kWh per år och lyckas du räkna ut vad FLVP drar så får du gärna säga till:
1½-plansvilla med byggyta på 90m2 i stockholmsområdet.
Innetemperatur runt 23 grader.
Vattenburet på nedervåningen, byggfläkt som tillskottsvärme på oinredd men isolerad övervåning
Gasspis och elugn
Spabad ute
Många datorer som ofta står dygnet runt
Duktiga på att glömma lyset på ofta.

Så, vad drar FLVP och hur mycket har kompressorn jobbat? :) Jag ska installera elmätare på FLVP och även se om jag kan få till temp- och kompressorloggning men det är inte på plats än.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #10 skrivet: 11 april 2007, 15:13:11 »
Personligen skulle jag inte investera så mycket pengar i något som bara ger ~1.3kW (700W är ju tillfärd el).
Word!

Synd att man inte kunde mer om FLVP när det var dags och att säljaren inte ens nämnde alternativ utan det var en 310p som levererades och så var det inte mer med det.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #11 skrivet: 11 april 2007, 15:21:14 »
Ja, inte mycket att göra åt den saken..
Komplettera med en luft-luft som bara går nätter och långt ifrån sovrum så får du dessutom möjlighet till AC sommartid. De är dock fula som stryk men det får man svälja.
Om du fortfarande kan påverka husbyggnaden så skulle jag alla gånger se till att ha dragit till-luft. När du sedan inte vill ha frånluft utan ftx så är mycket förberett. Hade själv önskat mig det just nu iaf!
/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #12 skrivet: 11 april 2007, 16:09:48 »
20000kwh per lÃ¥ter ju mycket , men om du har spabad ute sÃ¥ dÃ¥ tar det ju nog förstÃ¥s en hel del, här gick det ca9500kwh Ã¥r 2006 ,men dÃ¥ eldar vi ochsÃ¥ varje dag i spisen ,  angÃ¥ende hushÃ¥lselen sÃ¥ är det ju individuellt endel sägs klara sig pÃ¥ 2500kwh andra nöter upp 10000kwh , vi har ej heller ngn separat elmätare pÃ¥ nibe 310p sÃ¥ jag vet ej vad den drar , men jag tror hushÃ¥llselen är ca 3-4000kwh / Ã¥r  ( 4 pers ) 

VÃ¥r nibe är nog sÃ¥ att elpatron startar ej före kompressor , däremot om det är jättekallt och / eller om man skruvar upp värmekurvan jättehögt sÃ¥ dÃ¥ kan de hända att elpatron gÃ¥r ensam , men de beror väl pÃ¥ att framledningstemperatur blir högre än vad kompressorn förmÃ¥r prestera !!?!!  , och dÃ¥ är den sannerligen ingen värmepump , snarare en ELpump/ ELslukare !
Har ni andra nÃ¥gon Ratt för hastighetsreglering av fläkten , de har inte jag , men jag känner de som har en ratt där med 4 hastigheter  .
ELmontören som vi anlitat är ochså auktoriserad för NIBE och han säljer /monterar brytare åt den som vill ha , 4 hastigheter .
1.  används t.e.x vintertid   ( har hört att endel uppskattar 1:an pÃ¥ vintern för att minska dragkänslan frÃ¥n friskluftsventilerna )
2.  används vid normaldrift  ( det sägs att det är 2ans läge som är i drift pÃ¥ maskinen som standard " )
3-4 används t.e.x  vid intensivt bastubad , eller sommartid när det är varmt . ( men dÃ¥ föredrar jag sjelv luft-luft med A/C funktion i drift !! )
 :) :) :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #13 skrivet: 11 april 2007, 16:19:04 »
Vår fläkt måste man koppla om manuellt för att ändra lägen på. Tror den var inställd på max när den levererades?

När vi installerat radiatorer och tilluftsdon på övervåningen också så ska vi ta hit något proffs som får mäta litet på flöden och se om allt står rätt till. Egentligen skulle vi vilja byta FLVP till något vettigare än denna "elpannan" men nu när kompressorn är nybytt så känns det litet onödigt dyrt.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: NIBE fighter 310P kompressorlivslängd
« Svar #14 skrivet: 11 april 2007, 16:33:06 »
Jo  , jag tror de , att man kan ändra det "manuellt men de har jag ej prövat ( kanske bäst ja lÃ¥ter bli ?? )
Har ni 90kwm i nedre plan ? det är lite större än vårt hus isåfall , vi monterade in vattenburet systen på vindsvåningen , men det tror jag inte blev totalekonomiskt försvarbart , för den summan som radiatorsystemet med rör å allt kostade hade vi fått elradiatorer med elektroniskt termostat och en luftvärmepump , vilket vi ochså skulle vilja köpa till vindsvåningen snart .
Fördelen med vattenburet är väl ifall man byter ut flvp mot en berg/jord värmepump , vilket kanske blir aktuellt för er nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden ? det kanske det blir här ochsÃ¥ efter sisÃ¥där 5-10 Ã¥r vem vet  -----  Den som lever fÃ¥r se !!   ;) :D :D :D :D *vinkar*
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 564
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!