Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?  (läst 31758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #15 skrivet: 02 juni 2016, 07:11:26 »
En 3 kW enhet för 30 m² .... det är mycket.

Ett kyleffektbehov på 100 W/m² är mycket, men det kan vara så i en privat bostad utan solskydd osv.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
1 m2 fönster kan väl ge upp till 1 kW värme...
Så allt beror ju på fönsterytan, i Svenska hem är det ju överlag så välisolerat så kan man skärma av solvärmen så krävs inte mycket kyleffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #17 skrivet: 02 juni 2016, 09:51:21 »
1 m2 fönster kan väl ge upp till 1 kW värme...
Så allt beror ju på fönsterytan, i Svenska hem är det ju överlag så välisolerat så kan man skärma av solvärmen så krävs inte mycket kyleffekt.

Det är mer komplext.

Det kan bli stora problem med glasfasader mot öster/ väster där solen kommer in på morgonen/ eftermiddagen/kväll.

Glasets g-värde är som sagt viktigt, men även skuggningen.

Det man dock vill veta om man dimensionerar ett system för komfortkyla är: Hur stor är max. effektbehovet och när uppträder den .... vid vilken tid uppträder den ... och det vill man veta för varje rum. För att dimensionera hela kylanläggningen räknar man sen in en såkallad "samtidighet" osv..

Vissa rum har sitt max. effektbehov på förmiddagen, vissa på eftermiddagen ....

Det är som sagt många faktorer som spelar in här. Vill man veta det exakt ska man räkna på det.

Handlar det sig om en vanlig villa kommer man väl alltid att gissa.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #18 skrivet: 02 juni 2016, 10:01:56 »
1 m2 fönster kan väl ge upp till 1 kW värme...
Så allt beror ju på fönsterytan, i Svenska hem är det ju överlag så välisolerat så kan man skärma av solvärmen så krävs inte mycket kyleffekt.

I norra Sverige kan man t.ex. komma fram att det väl finns ett kyleffektbehov, men att man kan kyla bort den med "frikyla" osv. .... man ska alltid göra en analys.

I vissa delar av världen kan det till och med vara nackdelaktigt om husen är välisolerade mht. kylbehovet! Sådana hus har delvis svårare att "kyla ut".
Som sagt spelar även stommen .... massan ... en stor roll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har oerhört svårt att se hur den kan bli dyrare att kyla ett välisolerat hus än ett dåligt isolerat hus.
Det är ungefär som att påstå att det är billigare att värma ett dåligt isolerat hus.

Men visst, har man ett hus där man tillför 20 kW värme från spisar och sånt samtidigt som det är -20 grader ute så är det ju bättre med ett dåligt isolerat hus, men det är ju extrema situationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #20 skrivet: 02 juni 2016, 18:48:16 »
Har oerhört svårt att se hur den kan bli dyrare att kyla ett välisolerat hus än ett dåligt isolerat hus.
Det är ungefär som att påstå att det är billigare att värma ett dåligt isolerat hus.


Det är så i t.ex. syd-öst Asien. Där byggs "lätta" och öppna hus.

I Afrika t.ex. kan det bli ganska kallt på nätterna. Där har man tunga byggnader med små öppningar/ fönster.

Grejen är den att tunga bättre isolerade byggnader har det svårare att kyla ut. Det Finns böcker kring detta. Tror arkitektur böcker behandlar detta ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #21 skrivet: 02 juni 2016, 19:10:38 »
Så i vissa områden isolerar man bara taket. Väggarna ska vara lätta och det är viktigt att byggnaden kan ventileras, fram för allt när det är kallare ute. Det är viktigt med skuggning och ytor som reflekterar solljus.

Tunga väggar är nackdelaktiga.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #22 skrivet: 02 juni 2016, 19:32:27 »
Har oerhört svårt att se hur den kan bli dyrare att kyla ett välisolerat hus än ett dåligt isolerat hus.

Isolera taket är viktigt.

Men om man räknar på hela året är det delvis inte lönsamt att isolera väggar. I januari har man t.ex. 27 °C på dagarna och 15 °C på nätterna.

Här skriver de t.ex. att isolering inte ger någon nytta att isolera taket. Men de skriver här om byggnader utan aktiv kyla.

http://de.slideshare.net/AsmitaRawool/architecture-for-hot-and-humid-climate

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #23 skrivet: 02 juni 2016, 19:37:56 »
Jag fattar ingenting......

Jag har hus i olika klimat...

De välisolerade och tunga husen är billigare att både värma och kyla.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #24 skrivet: 02 juni 2016, 19:46:43 »
Jag fattar ingenting......

Jag har hus i olika klimat...

De välisolerade och tunga husen är billigare att både värma och kyla.

I Sverige är det så.

Men här krävs det ofta inte mycket komfortkyla i vanliga hus .... och om det krävs så är det en kort tid.

I vissa andra klimat är det inte lika lönsamt att isolera väggar. Skuggning och ytor som reflekterar solljus är mycekt viktigare!

Men läs här:

http://de.slideshare.net/AsmitaRawool/architecture-for-hot-and-humid-climate
« Senast ändrad: 02 juni 2016, 20:05:16 av Ewald »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2447
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kan ju oxå bero på att det är högre luftfuktighet söder ut och det krävs mycket effekt(energi) för att avfukta innan man kan kyla luften

så det är nog ett korrekt iakttagande av TS.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #26 skrivet: 03 juni 2016, 06:58:26 »
Länken beskriver klimatet i Mumbai/Bombay i Indien. 
För att kyla ned bostäderna ska man se till att det blåser/ventileras genom fönster tvärsigenom alla rum....så att den fuktiga/kvalmiga luften ej står still.

Skillnaden mellan lägenheter i måmgmiljonstaden i Indien.....och villor i Sverige....är nog stor.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fantastisk argumentation Ewald.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Olika sätt att räkna hur mycket kw kyla man behöver?
« Svar #28 skrivet: 04 juni 2016, 07:49:05 »
Fantastisk argumentation Ewald.  ;)

Allt beror som sagt på ...

Vilken inomhustemperatur vill du ha respektive räkna med? Jag brukade räkna med 25 °C i simulationer som jag gjorde och att man har/ hÃ¥ller 25 °C  konstant - Ã¥ret runt!

Sen måste man t.ex. titta på klimatfilen respektive få klimatdata som är representativa för att simulera ett genomsnittsår.
Ibland har du då temperatur långt under 25 °C utomhus. T.ex. kan det bli kallare än 14 °C under den kalla årsperioden i vissa tropiska områden på nättea respektive morgnarna.

På dagarna blir det då t.ex. kring 26 °C ... 27°C.

Då har du Ingen nytta av isoleringen i t.ex. en vägg. Är det kallare ute än du vill ha det inne är isoleringen nackdelaktig!

Visst är det varmt ute under den varma årstiden. Där brukar man ha t.ex. 23 °C på nätterna och upp till 35 °C ... 36°C på dagarna.

Viktigt är dock hur det ser ut över året ....

Du måste också tänka på nattutkylning osv. ... emissionstal på ytorna ... mycket mer ...

I en simulation som jag gjorde kom jag i alla fall fram att isolering av väggar (med typ ngt som mineralull eller cellulosa)  inte kunde sänka energianvändningen betydligt.

Däremot är det viktigt att skydda väggarna mot solinstrålning och simulera detta. Skuggning är mycket viktigt!! Ytor som reflekterar solljus!!!

Nöjd med min förklaring/ argumentation? :-)

Men som sagt, det beror alltid på. Om du t.ex. vill kyla ner till 20 °C respektive hålla en temperatur på konstant 20 °C inomhus kan resultatet bli helt annorlunda!
« Senast ändrad: 04 juni 2016, 08:12:48 av Ewald »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Just det, att argumentera för mindre isolering med hänvisning till tropiska länder är en fantastisk argumentationsteknik som totalt saknar verklighetsanknytning i det vi diskuterar i detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!