Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Adjö ComfortZone  (läst 182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Adjö ComfortZone
« skrivet: 08 maj 2024, 12:50:03 »
Så har min 18 gamla CE50 gått i graven och ersatts av Nibe S735-7. CE50 hade säkert kunna gå något år till men jag tröttnade på att rensa kondensor och cirkulationspump årligen. I samband med nyinstallation spolade jag ren golvvärmekretsarna och kunde konstatera att även där fanns mycket rost inklusiva stora flagor upp till 10mm (se bild). Har någon nån ide var denna rost uppstår? Accumulatortanken för varmvatten? De vävomspunna gummislangarna? När jag detaljstuderar en flaga ser man faktiskt att dess krökning väl följer 22mm kopparrör så det kan kanske vara beläggningar i fram/retur-rör (som är delvis kopparrör och delvis vävomspunna gummislangar).
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Adjö ComfortZone
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2024, 13:02:28 »
Så har min 18 gamla CE50 gått i graven och ersatts av Nibe S735-7. CE50 hade säkert kunna gå något år till men jag tröttnade på att rensa kondensor och cirkulationspump årligen. I samband med nyinstallation spolade jag ren golvvärmekretsarna och kunde konstatera att även där fanns mycket rost inklusiva stora flagor upp till 10mm (se bild). Har någon nån ide var denna rost uppstår? Accumulatortanken för varmvatten? De vävomspunna gummislangarna? När jag detaljstuderar en flaga ser man faktiskt att dess krökning väl följer 22mm kopparrör så det kan kanske vara beläggningar i fram/retur-rör (som är delvis kopparrör och delvis vävomspunna gummislangar).

Hej!

Hur ser fördelarskåpet/n ut? Fota gärna och bifoga! :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Adjö ComfortZone
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2024, 13:30:00 »
Kolla om beläggningen är magnetiskt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Adjö ComfortZone
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2024, 16:22:09 »
SKa bli spännande och intressant att fortsätta följa ditt fortsatta umgänge och liv med S735, snälla håll oss löpande uppdaterade!!

18 år är i sig inte så tokigt. Har du haft några andra reparationer genom åren? Vet att det är kritiskt att välja rätt sorts flexslangar men det där ser ju inte direkt ut som gummirester? Avlagringar genom åren? Tufft vatten?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!