Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!  (läst 8899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2007, 08:19:33 »
Ja jag hade nog hellre köpt en Argo Inverter, typ 2000:- mer än Chunlanpumpen och då har man i stort sett en Sanyopump.

Helst hade jag köpt en Panasonic XE men nu ska den vara billig.
Och ON/OFF eller inverter spelar ingen roll i verkstan.
Risken är ändå att man sliter ut pumpens innedel snabbt i denna miljö, och då är det bra om den inte kostat så mkt i inköp.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2007, 23:37:17 »

Hej
å har du en perfekt pump i chunlan maskinen..i garaget kvittar det ju om det är en onoff
pump...
btw alla kylskåp e onoff å hur länge håller inte ett sånt skåp 15-25 år,det har gått hysteri i inverter tjollret....
visst betalar jag 20 000 för pumpen,ska ha den inne mitt vardags rum  mm mm dÃ¥ ska
det givet va en inverter pump ...

sitter den i mitt garage eller i nått utrymme där jag sällan å alldrig är ...tex tvättstugan..
kvittar det..då handlar det ju om att spara pengar å få så liten utgift som möjligt
för att det ska bli billigt ....

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2007, 00:02:01 »
Har förstått att du gillar din Chunlan, men inte är du väl så fäst vid den att du har utedelen monterad inomhus? För där har jag mitt kylskåp i alla fall.

Annars är nog en on/off bra där den får arbeta hela tiden. Ett litet garage är nog inte modellen, ett större oisolerat funkar nog bäst för en on/off. Å andra sidan så är 4000:- inte så mycket pengar heller om den nu inte skulle hålla så länge. Med rätt förutsättningar så borde den investeringen vara hemma inom ett år.

Eftersom de här Chunlanpumparna verka bli en följetång här på forumet så kanske Rikard kan ordna så att stavningskontrollen inte hakar upp sig på dem?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2007, 00:22:42 »
Har förstått att du gillar din Chunlan, men inte är du väl så fäst vid den att du har utedelen monterad inomhus? För där har jag mitt kylskåp i alla fall.

Annars är nog en on/off bra där den får arbeta hela tiden. Ett litet garage är nog inte modellen, ett större oisolerat funkar nog bäst för en on/off. Å andra sidan så är 4000:- inte så mycket pengar heller om den nu inte skulle hålla så länge. Med rätt förutsättningar så borde den investeringen vara hemma inom ett år.

Eftersom de här Chunlanpumparna verka bli en följetång här på forumet så kanske Rikard kan ordna så att stavningskontrollen inte hakar upp sig på dem?


hej '
det e ju det som e lite dumt med en onoff maskin  att den kan fÃ¥ Ã¥ lite onödigt mycke on off dÃ¥ det blir varmare...
det är lite bättre att ta en maskin som är lite för vek än ett muskelberg,felet som blir då är ju att maskinen inte orkar att hålla uppe tempen riktigt då det blir svin kallt

men jag tror problemet är över reklamerat,visst då det är 5-10 minus går min pump av å på med ca15- 20 min cyckler
då det är kallare än 10 går umpen i princip konstant,enda avbrottet är frostningarna

i min enfalld tror jag att pumparna är byggda för att hålla av å på slag...den e ju liksom konstruerad på det sättet...det man nog måste göra är att stänga av den lite tidigare på våren än en normal inverter

joo tänkte jag med 4000kr ..en vinter = pay off ..2 vintrar = 4000kr i vinst
fixar pumpen 5 vintrar så har den gjort ett bra jobb å sparat in en utgift på ca 16000kr






Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2007, 16:19:07 »
kylskÃ¥p kör ju igÃ¥ng  rätt sÃ¥ ofta  vad jag har hört...

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP! (Chunlan...krångel??)
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2007, 01:11:12 »
Igår monterade jag upp maskinen. Vaccumsög i 45 minuter men var tvungen att åka hem sedan.
Jag lämnade dock kvar manometerstället under natten och på morgonen stog visaren på exakt samma ställe.
Vaccumsög i ca 30 min till innan jag släppte på gasen.
MEN...
Den ger ganska dålig värme måste jag säga....knappt så man känner att det är varmt ju...
Kan det blivit något fel vid installationen?
En annan sak är att när man står vid utedelen, och känner mitt framför fläkten, ja då blåser det knappt där!
Från början gick det ju inte alls att stå där för det blåste så jäkligt.
Har den isat igen eller vad??
Kondensorn är kritvit över hela ytan så någon brist på kylmedel verkar det inte heller vara?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2007, 08:17:25 »
slå den i kallt läge nån minut å kör ,,,växla sen om till värme läge
kör fläkten på 1 eller 2
sen hur stort e huset den sitter i + hur varmt har du i kåken ....

det kommer att ta lite tid att värma upp lokaken om det är kallt i den,,,,
men lungn ...värmen kommer det tar en dag eller 2 till du värmt upp allt
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 08:22:14 av R407 »

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2007, 09:39:49 »
Pumpen sitter i min verkstad, och den är på ca 190-200m2.
Temperaturen inne var ca 16c när jag började...ligger på ungefär samma nu.
Grejen är ju att man inte känner att luften blir speciellt varm.
Satte även upp min Panasonic XE9 igår, och den blåser varmt som f.n!

Ska testa att köra den i kyldrift en stund och se om det fungerar.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2007, 09:44:36 »
hej..
du ska ställa ner fläkten på första läget...1
du har pÃ¥ tok för liten pump ...200m2   skulle tro att d mÃ¥ste upp pÃ¥ minst en
8-9kw pump 
fast du kan köpa en till chunlan då får du ju ca 11kw å värma med det bör räcka...

vad tror du att du köpt..ett kärnkraft verk  ;D



hur högt har du i tak i verkstan ? 
hur kallt har du ute ?
har du panasonicen i samma lokal ??

« Senast ändrad: 18 februari 2007, 09:48:29 av R407 »

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2007, 12:01:03 »
Idag verkar den lite bättre...blåser lite varmare och är inte helt igenisad.

Ang pumpstorlek så tror jag denna blir bra, eftersom det är helt öppen planlösning.
Alltså ett enda stort rum.
Innan pumpen kom på plats så körde jag 2 st kupevärmare, och dom räckte till för att hålla mina önskade 16-17c.
Och det är ca 4000W med dom...
Grejen är ju den att jag tycker att om man känner framför utblåset på pumpen, då är det inte speciellt varmt. Knappt så man känner att det e varmt på handen typ.
Panasonicen jag monterade upp i mitt hus blåser mkt varmare, och den är ju på ungefär samma effekt.
Hur varm ska utblåsluften vara på ett ungefär?


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2007, 12:31:58 »
hej
hur varm luften är i utblÃ¥set  har  göra med vad pumpen drar i sig ...tar den 15 gradig luft sÃ¥ kommer det inte ut 60 ur maskinen  den höjer tempen nÃ¥n grad  typ till 25 grader
kör du fläkten på lägsta läget eller auto så kommer du att få lite varmare luft ur maskinen

lägg handen ovan på inner delen å den andra handen framför utblåset så känner du skillnaden
i in å ut temp på luften


jag vidhåller fortfarande att diu har minst 100m2 för stort garage ...du skriver inte hur högt i tak det är det är en jädra skillnad på 2.40 eller 3,40 i takhöjd ...
hadde du ett garage på 90-100m2 å 2,40 i tak höjd lovar jag att pumpen skulle fixa att värma garaget ...den drar ju trots allt inte mer ström än 15-1700w

Nordkigens Pappa har ett 80m2 stort garage med ca 3,20 eller nått sånt i takhöjd
det är MAX vad pumpen fixar i det garaget får pumpen gå på max i princip hela tiden

jag ska dra en liknelse du köper knappast en nissan micra för å dra en husvangn som väger 1800kg ...det går knappast,det finns inte många som ens testar en sån grej

Hur stort är huset som din Panasonic värmer ????
350m2  *roflmao*

du har säkert ochså ca 20-22+ inne i huset då du startade upp panasonicen,det är en jädra skillnad i värma 16 eller 20 gradig luft ....






Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2007, 15:38:30 »
Jag har jättehögt i tak faktiskt! Runt 5 meter typ.
Jag förstår också att jag inte kan vänta mig att pumpen ska värma upp allt själv.
Det jag reagerade på var att jag inte kände att luften var så väldans varm vid utblåset.
Idag med ca -4 så håller den hyffsat varmt därinne. Har inte varit upp på loftet och känt hur varmt det är där ännu, men det är ju såklart varmare uppe vid taket.
Och klarar den av att hålla liknande temp som mina kupevärmare, ja då har jag ju ändå sparat 2400W i timman, och det är ju inte fy skam det heller.
Visar det sig inte funka nog bra får jag väl köpa en till. ;)


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2007, 15:46:48 »
Testa att ställa fläkten i autoläget..... blev MKT bättre när jag gjorde det på Pappas Chunlan.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2007, 19:27:07 »
Jag har jättehögt i tak faktiskt! Runt 5 meter typ.
Jag förstår också att jag inte kan vänta mig att pumpen ska värma upp allt själv.
Det jag reagerade på var att jag inte kände att luften var så väldans varm vid utblåset.
Idag med ca -4 så håller den hyffsat varmt därinne. Har inte varit upp på loftet och känt hur varmt det är där ännu, men det är ju såklart varmare uppe vid taket.
Och klarar den av att hålla liknande temp som mina kupevärmare, ja då har jag ju ändå sparat 2400W i timman, och det är ju inte fy skam det heller.
Visar det sig inte funka nog bra får jag väl köpa en till. ;)



hej..
fy f-n  fixar chunlan pumpen den biffen dÃ¥ e dom värda guld ... ;D
200m2 med 5,0 i takhöd det motsvarar ju 400m2 md 2,5m tak i princip
du måste ha bra isolerat det som en tok om du fixar att hålla +15 med 4000w


du kan med gott samvete köpa en till pump .. jaaa nästan 2 till utan att förta dig

nää lycka till
skriv gärna hur det går jag ska med spänning följa din pump..

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Hjälp att hitta BILLIG LLVP!
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2007, 01:03:14 »
3 Chunlan de e väl typ 15000:- det. Nu är vi snart uppe i vad en kvalitetspump kostar  *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!