Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avstick vv legionella  (läst 2052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Avstick vv legionella
« skrivet: 12 september 2010, 19:23:27 »
Kommer att installera en Nibe 1245 bara hålet är klart. Kommer att ha kvar den gamla vedpannan för att kunna elda vid behov (strömlöst eller så) om jag sätter en kran efter T-stycket som går till niben samt lika på vv så jag kan växla mellan beredarna är det risk för legionella eller annan skit i avsticken dom kommer att bli ca 4 cm kommer inte att använda vedpannans beredare annan gång än strömlöst så jag måste naturligtvis spola genom den innan användning men det känns dumt att inte koppla in den som reserv när den finns. Risken för legionella i vedpannans beredare måste ju vara liten om man eldar upp pannan till 80 grader innan man öppnar avsticken och spolar ur beredaren. Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Avstick vv legionella
« Svar #1 skrivet: 12 september 2010, 19:29:14 »
kravet säger sticket får vara max 0,5 gånger rörets diameter.
hur farligt det är, eller hur stor risk det är att det verkligen kan bildas legionella i så korta stick som 4 cm vet jag inte.

att ha en fylld beredare som så gott som aldrig används skulle nog inte jag våga mig på iaf
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Avstick vv legionella
« Svar #2 skrivet: 12 september 2010, 19:38:08 »
Beredaren borde väl inte vara någon fara i sig om den är stängd med kranar kan väl inte baciluskerna slinka emellan det är avsticken jag är orolig för. Tänkte lämna säkerhetsventilen öppen på beredaren när den inte används. Ett alternativ skulle vara att montera kran samt avstick på kv och strunta i avstick på vv då kan jag ha gamla påfyllningen till pannan kvar och skulle jag behöva använda gamla beredaren får jag i så fall lösa det den dagen. På kv kan väl inte ett avstick på 4 cm vara något problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Avstick vv legionella
« Svar #3 skrivet: 12 september 2010, 20:22:55 »
Jag behöll pannan som reservvärme 2004 när jag lät installera VP men varmvattnet kopplades inte in som reserv.Jag satte en tappkran på pannan så jag kan hämta varmvatten där om jag måste elda vid strömavbrott.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Avstick vv legionella
« Svar #4 skrivet: 12 september 2010, 21:05:56 »
SÃ¥g att det finns 3 vägs ventiler att köpa pÃ¥ rinkaby. Om jag monterar en sÃ¥n pÃ¥ vv sidan blir det inget stillastÃ¥ende vatten i nÃ¥got avstick pÃ¥ kallvatten sidan blir det svÃ¥rt att fÃ¥ dit en pÃ¥ ett lämpligt vis sÃ¥ där funderar jag pÃ¥ ett vanligt T-stycke samt kulventil och alltsÃ¥ ca 4 cm avstick samt lÃ¥ta säkerhetsventilen pÃ¥ gamla beredaren vara öppen  samt ev tömma beredaren skulle det vara ok eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Avstick vv legionella
« Svar #5 skrivet: 13 september 2010, 08:54:37 »
....så jag måste naturligtvis spola genom den innan användning ...
Elda isåfall upp pannan ordentligt i temperatur före du spolar ur VVB i den så legionellan har kolavippat. Legionellan är inte farlig förrän den är "airborne" och når dina lungor.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Avstick vv legionella
« Svar #6 skrivet: 13 september 2010, 21:14:55 »
....så jag måste naturligtvis spola genom den innan användning ...
Elda isåfall upp pannan ordentligt i temperatur före du spolar ur VVB i den så legionellan har kolavippat. Legionellan är inte farlig förrän den är "airborne" och når dina lungor.


Ja det va så jag tänkte men troligtvis kommer jag aldrig att använda den beredaren mer men tycker det känns dumt att inte koppla in den. Kommer att köra med 3 vägsventil på vv samt vanligt T-stycke på kv och hoppas på att legionellan håller sig borta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!