Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket avfrostningsvatten releterat andra märken  (läst 2181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Mycket avfrostningsvatten releterat andra märken
« skrivet: 28 februari 2009, 00:24:28 »
Har en nu 4 år gammal RAS10 och jämför med grannarna där C.a 15 st har luft/luftvärmepumpar av oliak och samma fabrikat som jag. Är det något specifkt med Toshiban ? T.ex Sanyo ger knappt en droppe i avfrostningsvatten medan min Toshiba ger litervis varje dygn(varierat på hur mycket den får jobba naturligtvis). Dessutom låter min utedel (4 år) värts i området, inte kul!
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Mycket avfrostningsvatten releterat andra märken
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2009, 07:09:28 »
Se det som positivt att du har mycket vatten från utedelen. Det är ett tecken på att den fungerar. Så det behöver nödvändigtvis inte vara din som felar, utan det beror på omständigheterna. Inverter effektuttag mm. Såvida du inte har andra förutsättningar som grannarna med en tvättstugeventil där 8 omg barnkläder tvättas dygnet runt och torktumlas. Haha!Oljud är förståss inte trevligt, men om man inte funderar så mycket på det så vänjer man sig. Många bor nära järnvägar och märker inte då tåget passerar.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket avfrostningsvatten releterat andra märken
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2009, 09:05:26 »
Ju mer vatten/is du har under utedelen desto mer sparar du.
Grannarna kör kanske elvärmen paralellt och nyttjar inte sin värmepump fullt ut, den får gå på lågvarv hela tiden - och då producears inte mycket vatten/is.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mycket avfrostningsvatten releterat andra märken
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2009, 13:23:38 »
Ska man avskriva ras modellerna? Verkar låta stenkross ute! Nuvarande pump hörs endast svagt surr på fläkten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Mycket avfrostningsvatten releterat andra märken
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2009, 14:29:39 »
Høres ut som det er noe feil med pumpa hvis den bråker . Normalt veldig stillegående Toshiba`n
Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!