Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den gröna lampan har konstant lyst grönt, aldrig blinkat.

Hysteresen står på 10 idag.rätt eller fel?

Märk att ingen pillat pÃ¥ pumpen utan det här sättet att drifta har den hittat pÃ¥ själv..  tOOmten tOOmten


Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min nybörjarteori  efter detta är att det som skickar signaler till växelventilen är felaktigt. Vad är det? Kan man beställa och byta själv?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #47 skrivet: 04 november 2016, 06:41:06 »
Den gröna lampan har konstant lyst grönt, aldrig blinkat.

Hysteresen står på 10 idag.rätt eller fel?

Märk att ingen pillat pÃ¥ pumpen utan det här sättet att drifta har den hittat pÃ¥ själv..  tOOmten tOOmten
Kan du filma när du kopplar in växelventilen och visa menyn TEMPERATURER och ställ upp Hysteresen till 15 för att se att den inte tvångstartar på Hysteres.

PS:Såg att du har RUM inställt på 24.Är det något du har haft inställt på hela tiden eller?
« Senast ändrad: 04 november 2016, 07:19:22 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hehe, nej, 24 graderna var ett desperat flickväns försök att få varmt, ligger vanligtvis på 20-21.

Efter en söndagsgenomgång av systemet kan följande konstateras, de som tidigare nämnt cirkulation har varit något på spåret.
Elementsystemet (gammalt med stålrör, element etc.) tömdes helt och silen visade sig helt igensatt av svarta partiklar.
Fyllde & tömde igen, verkade rent. Fyllde, luftade (systemet ovanför pumpen som står i källaren, rören i taket på källarens lägsta punkt) och körde igång igen. Dock hjälper inte detta, pumpen kör på samma sätt som tidigare, bryter i princip direkt framledningen nått 60grader.
Vid varmvattenproduktion (som jag idag kör via att aktivera växelventilen, annars utdragen för mer värmeproduktion) opererar pumpen en längre period dÃ¥ framledningen tar längre tid pÃ¥ sig att gÃ¥ upp i 60grader klarade imorse gÃ¥ frÃ¥n 38-48grader i en körning. MÃ¥ste ju hänga ihop med att cirkulationen i den kretsen är normal enligt mig.  När den sedan växlade till värmeproduktion bröt den ganska omgÃ¥ende, redan höjd framledning - dÃ¥lig cirkulation antagligen.

Givetvis har man gÃ¥tt igenom rörböjarna efter tömningen  av systemet och därefter identifierat att innan silen pÃ¥ returen kommer ett relativt klent rör med lägsta punkten, sen tvÃ¥ 90graders krökar som höjer nivÃ¥n ca 20cm till silen. Sannolikt stopp i den klenare rördelen i nedre böjen.
Tömningen skedde bara via framledningsdelen av systemet så små rörhastigheter har uppnåtts i returen. Kan spolas från silen till expansionskärlet. Jag har i planen nu att i helgen tömma igen och spola rent den rördelen också så den är tom.

Oavsett är jag sugen att köpa in en ny cirkulationspump dÃ¥ det även kan va den som föranleder dÃ¥lig cirkulation, har ju gÃ¥tt i 9Ã¥r sÃ¥ det är ju helt ok livstid. 
WILO RS25/6-3 C 4511702 är den märkt med. Finner ingen på nätet som slutar på C.

Någon som har något tips på var man kan köpa?

Mvh Johan

« Senast ändrad: 08 november 2016, 10:00:03 av JohanBerglund »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #49 skrivet: 08 november 2016, 10:13:46 »
60 grader är ju ganska hög temp på framledningen. Finns det ingen skyddsfunktion som stoppar kompressorn vid den tempen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bild på pump, finner inte denna på nätet.. hmm

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Siggen

  • Gäst
Siggen
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #52 skrivet: 10 november 2016, 22:53:33 »
Sliter med det samme her. Etter varmtvannsproduksjon skifter vekselventil. Før det kalde vannet i returledning når temperaturføler så stopper varmepumpen. Etter det jeg forsto så skal går varmepumpen 5 sek. etter at vekselventil har skiftet fra varmtvann prod. til husvarme. Her er ikke det tilstrekkelig retur temp. er fortsatt en grad eller to for høy - da stopper varmepumpen.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:

Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det.

När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)

Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?

Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?

Mvh Johan

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #54 skrivet: 17 november 2016, 14:28:44 »
Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:

Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det.

När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)

Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?

Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?

Mvh Johan
Det som jag skrev tidigare att den prioriterar varmvatten före värme och det som styr är temperaturen i botten (startgivaren).När temperaturen går under (44 °C eller vad du inställt på) startar varmvattenproduktionen och den bryter på drifttermostaten och den då brukar varmvattentemperaturen hamna på 50-55 °C.Står värmetid 20M och varmvattentid 20M?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes, 20min pÃ¥ bÃ¥da. Hade den pÃ¥ 10min för värme tidigare för att fÃ¥ mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20.  Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker pÃ¥ inställningarna uppdaterar sig?

Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)
Är inställt på 42grader för VV produktion.

Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..

Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..

Tack för bra guidning än sÃ¥ länge  tummenupp

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #56 skrivet: 17 november 2016, 16:56:03 »
Märkligt men när du beskriver att den bryter på returen är jag inte med på vad du menar?Om startgivaren är trasig blir det ingen start för varmvatten.Är du säker på att du inte får upp en liten fyrkant uppe i vänstra hörnet när kompressorn stannar?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #57 skrivet: 17 november 2016, 20:10:03 »
Går det att svänga växelventilen fel väg? Alt sätta eltrådarna fel väg?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bryter pÃ¥ returen menade jag enbart vid det tillfället när varmvattnet var 50grader, pumpen börjar köra, ställer ventilen att producera varmvatten, kör kanske 20s innen returtemp nÃ¥tt 50grader. Varmvattnet är alltsÃ¥ med och värmer upp vattnet pÃ¥ väg till returen dÃ¥ framledningen inte nÃ¥tt 50grader under den korta perioden. Precis när den slutar producera värme, växlar ventilen över till  värmeproduktion. Att den bryter pÃ¥ returtemp är ju egentligen bara min egen logiskt teoretiska resonemang, har inget styrsystemsbelägg för det...

Växelventilen sitter med A&B rätt, ref bilder, elmässigt är det ju bara en kontakt man inte kan vända fel.
Byte av växelventil (det första jag gjorde) förändrade ingenting tyvärr.!

Fyrkant i vänstra hörnet? Har jag aldrig kollat efter..
Vad skulle isåfall en sådan innebära?

Mvh Johan
« Senast ändrad: 18 november 2016, 09:00:30 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #59 skrivet: 18 november 2016, 09:35:23 »
När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?

Lilla fyrkanten beror på att DP löser eller tryckrörstemperaturen är för hög men tror mer ett skit fel på din maskin.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 09:37:33 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 552
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!