Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?  (läst 16684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karneolen

  • Kunskapssökare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #30 skrivet: 31 maj 2011, 20:41:39 »
Man får tacka för alla svar och idéer.

Någon nämnde 60-70' timmar i livslängd och de kan ju vara inom rimligheten och det ger ju
potentiellt 10 års livslängd. Om man lyckas hålla nere gångtimmarna på en vettig nivå (enligt)
beräkningsprogrammen så borde man kunna krama mer år ur en on/off då den "vilar" mer tid än
en varvtals styrd.

I de kalkyler jag fått så är gångtiden max 2/3 för en on/off jämfört med en varv talstyrd. Analogt
med föregående stycke så borde denna ha 3-5 år längre livslängd i mitt fall. Det kan ju vara så
att mina antaganden är fel, men det är min tolkning i alla fall. Det lutar mer och mer Ã¥t en on/off  ???

Utloggad Karneolen

  • Kunskapssökare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #31 skrivet: 02 juni 2011, 10:27:54 »
Installatör vald men vi har inte spikat hundra om det blir varvtalsstyrd eller on/off ännu. På papperet
så är årsmedelfaktorn samma men varvtalsstyrd har lägre temp innan eltillsatts behövs, -18 isf -16.

Det vore intressnt om någon har en aning om mot vilka krav kompressor tillverkarna designar mot,
eller vilken livslängd dekalkylerar med?

Nu väntar vi bara på att få titta på lite olika radiatorer innan vi startar själva konverteringen av huset.
Vi byter nästan alla oljeburna el-element (21st) mot vatten (19st) plus att vi sätter en fläktkonvektor i
garaget. Någon som gjort en liknande konvertering får gärna komma med tips och saker att tänka på!
Är det någon skillnad att räkna med mellan släta kontra standard element i värmeavgivning?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #32 skrivet: 02 juni 2011, 10:42:22 »
Installatör vald men vi har inte spikat hundra om det blir varvtalsstyrd eller on/off ännu. På papperet
så är årsmedelfaktorn samma men varvtalsstyrd har lägre temp innan eltillsatts behövs, -18 isf -16.

Det vore intressnt om någon har en aning om mot vilka krav kompressor tillverkarna designar mot,
eller vilken livslängd dekalkylerar med?

Nu väntar vi bara på att få titta på lite olika radiatorer innan vi startar själva konverteringen av huset.
Vi byter nästan alla oljeburna el-element (21st) mot vatten (19st) plus att vi sätter en fläktkonvektor i
garaget. Någon som gjort en liknande konvertering får gärna komma med tips och saker att tänka på!
Är det någon skillnad att räkna med mellan släta kontra standard element i värmeavgivning?

Sitter det elpatron för tillskott i inverters hade för mej att dom endast hade patron för nöddrift men det är säkert olika modeller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #33 skrivet: 03 juni 2011, 08:41:43 »
Jag har konverterat från direktel. Var lite jobbigt då det alltså inte fanns några element på entreplan på grund av golv/takvärme. Dvs ett hus som inte använder radiatorer ska plötsligt få radiatorer överallt... Och en massa rör :)

Men när det är gjort tänker man inte så mycket. Speciellt inte när rören är inmålade.

Jag undvek längs-med-golvet dragningar annat än i vissa mindre rum.

I början hade jag vision om ett upplägg med väldigt låg temp på raddarna men släppte detta ganska fort. Cop är inte allt.


Jag tittade också på inverter inledningsvis. Det som fick mig att hoppa av var främst osäkerheten kring livslängd. Livslängden är ganska relevant nät det kommer till att räkns på besparingen i sin helhet.

Med en arbetstank kan man slippa många av nackdelarna med onoff och samtidigt kan man använda en ganska enkel vp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Karneolen

  • Kunskapssökare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ? Blev en 1245
« Svar #34 skrivet: 05 augusti 2011, 13:11:00 »
Så, nu har det snurrat på en månad. Det är svårt att utvärdera på denna korta tid
samt att det har varit så varmt. Men som det verkar så räcker varmvattnet mer än
väl till. Brinet har en intemperatur på 8,4-8,5 grader in när pumpen laddar varmvatten
för fullt samt 4-4,5 grader i retur (är detta en vanlig differens?).

Uppställning som det blev är:
 - Nibe 1245
 - InVest 300l tekniktank (ingick ej i leveransen utan införskaffad av mig själv) som
   volymförstorare samt förvärmning av varmvatten (första slingan)
 - Viessman radiatorer (19st, tunga as) samt en fläktkonvektor i garaget. 
 - En massa meter rör (28 i stammar och sedan anpassningar i dimensioner beroende pÃ¥ avstick)

Har nÃ¥gon erfarenhet av Viessman  radiatorer sÃ¥ Ã¥terkom gärna med intryck.

Rörfirman kan rekommenderas, skicka PM så förmedlar jag info.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #35 skrivet: 05 augusti 2011, 14:50:32 »
Diffen låter ju helt ok. Man plockar ju lite mer effekt när det är varmt.

Hur djupt borra du vart bor du?

jag har 250m och har 8 in men 2-3 ut. Men ännu är anläggningen bara temporärt igÃ¥ngsatt och gör bara VV. 

Vad har du för temp på VV? topp resp botten efter en körning. Hur lång tid tar körningen. Vad har du för effekt på maskinen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Karneolen

  • Kunskapssökare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #36 skrivet: 05 augusti 2011, 15:29:19 »
Se svar i quoten nedan:

Diffen låter ju helt ok. Man plockar ju lite mer effekt när det är varmt.

Hur djupt borra du vart bor du?
Svar: Djup = 240m, Bor = Trollhättan

jag har 250m och har 8 in men 2-3 ut. Men ännu är anläggningen bara temporärt igÃ¥ngsatt och gör bara VV. 

Vad har du för temp på VV? topp resp botten efter en körning.
Svar: I bvp så är det ca 50grader i toppen efter en körning, inställd på Ekonomi (mao ingen tillsats)

Hur lång tid tar körningen.
Svar: Vet ej, har inte kollat då vi varit bortresta 2v

Vad har du för effekt på maskinen?
Svar: 12kw

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad välja: NIBE 1250 eller IVT X15 ?
« Svar #37 skrivet: 05 augusti 2011, 15:49:11 »
låter ju hyfsat normalt tycker jag
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!