Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alla tips är välkomna...  (läst 1691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas75

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ras 10
Alla tips är välkomna...
« skrivet: 14 februari 2007, 08:33:52 »
Hej alla Toshiba ägare  *vinkar*

Jag har precis installerat min RAS 10 o välkomnar alla tips så att jag hittar den bästa o mest effektivasta/ekonmiska inställningen för min lvp..

tack på förhand // Jonas

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alla tips är välkomna...
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 09:10:07 »
Hej Jonas,

Det är svårt att göra en riktig bedömning av vad som är mest effektivt/ekonomiskt för dig utan att känna till dina förutsättningar. Med detta menar jag t ex din planlösning, var LVPn är placerad (nu ser jag iofs att den verkar vara placerad över en entrédörr) samt om du har något särskilt ventilationssystem och vilka andra energikällor du har.

Rent generellt vet jag att installatören rekommenderar en grundinställning på 'Heat' (solen), fläktläge 3 samt börvärde på 22º. Vingen i cirka 45º. Utifrån detta får man sedan prova sig fram för att finna den mest optimala inställningen. Inställningarna får sedan troligen ändras varefter vädret ändras. Min uppfattning är att det är relativt individuellt hur man ställer in sin LVP. Det väl alla är överens om är dock att man ska köra på 'Heat' och inte på 'Auto'. För en del funkar det sedan t ex att köra fläkten på auto medan det för andra funkar mindre bra.

En annan bra tumregel som jag lärt mig är att efter att man ändrat inställningarna lÃ¥ta pumpen jobba i fred i minst 12h. Annars hinner inte ändringarna ta effekt i hela huset. Det är den rekommendation jag fÃ¥tt frÃ¥n Ventilationsutveckling. 
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 09:12:23 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Alla tips är välkomna...
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 16:20:56 »

En annan bra tumregel som jag lärt mig är att efter att man ändrat inställningarna lÃ¥ta pumpen jobba i fred i minst 12h. Annars hinner inte ändringarna ta effekt i hela huset. Det är den rekommendation jag fÃ¥tt frÃ¥n Ventilationsutveckling. 

Det kan jag skriva under på jag också, tar en himla lång tid i huset innan man ser effekten av sina inställningsändringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!