Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g innerdel?  (läst 5565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Petersson

  • Gäst
Anders Petersson
LÃ¥g innerdel?
« skrivet: 23 februari 2013, 11:14:21 »
Jag undrar om någon har tips på något märke som har en innerdel som inte bygger mer än högst 25 cm. Tänkte placera innerdelen över entrédörren men det är för trångt. Jag har bara 32 cm mellan takpanelen och underkant dörrkarmen så jag får problem. De märken jag tittat på har en höjd på ca: 32 cm men jag måste ju ett fritt utrymme ovanför innerdelen också. Minst 5 centimeter har de sagt till mig. Är det någon här på forumet som äger en pump vars innerdel är väldigt låg?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2013, 12:27:18 »
fujitsu 12LECN kan du ha med dina 32cm
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Torino GT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2013, 18:21:26 »
Jag har en Fujitsu 12LECN som sitter där det är bara 31 cm och funkar hur hur bra som helst att värma mina 85 kvm på övervåningen.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2013, 19:20:51 »
Toshiba Daiseikai 6 och 7 är 27,5cm

Anders Petersson

  • Gäst
Anders Petersson
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2013, 20:40:28 »
Tack för svaren. Vad anser ni är minsta mått som man bör ha över innerdelen för att pumpen skall fungera bra?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2013, 00:21:18 »
ca 5cm upp till taket är det som bör vara minsta mått då man ska lyckas montera innerdelen på sin väggplatta
Nackdelen med placeringar nära taket är att det är som varmast där och man får justera lite med inställd börtemperatur.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Rubbe6

  • Gäst
Rubbe6
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2013, 20:29:20 »
Jag har samma problem som Anders och står och väljer mellan just Fujitsu och Toshiba pga att de har 26 resp. 27,5 cm höga innerdelar.
Min innerdel måste placeras mellan tak och fönster och där är avståndet ca 29 cm.
Är det någon som har testat med mindre än 5 cm mellan tak och innerdel?
Pumpen blir monterad i sommarstugan och ska köra underhållsvärme hela vintern.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2013, 09:14:58 »
Man hänger upp innerdelen på en plåt, plåten har två hakar i överkant, och för att få på innerdelen måste den lyftas upp och vinklas ut från väggen, det är VÄLDIGT svårt att montera en värmepump om det inte finns minst 5 cm fritt mellan innerdel och tak.
« Senast ändrad: 08 maj 2013, 09:18:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Rubbe6

  • Gäst
Rubbe6
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2013, 20:30:36 »
Ok, tack för beskrivningen.
Ifall alla innerdelar har motsvarande infästning sÃ¥ verkar det svÃ¥rt att klara monteringen med endast 29 cm...  :(
Torino GT har Fujitsun monterad på 31 cm men jag måste hitta 2 cm till för annars går inte fönstret att öppna efteråt.
 

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g innerdel?
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2013, 22:54:17 »
Montera plåten och pumpen på tex en spånplatta som är något större än pumpen då har du möjlighet att slippa ha extra avstånd för att lyfta på den på några hakar och kan även om det behövs justera placeringen lättare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!