0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har Mitsubishi Electric släppt sin nya luftvärmepump SUMO med R290Har lagt upp produktblad på min tavla på forumet TS Comfort AB
Är det ett extra element installerat i nya sumon, det som kallas backupvärme?Hur är funktionen kring den, och är den möjlig att stänga av?
Hittar inte backup värme i produktbladet!Vart ser du den texten?Finns inga elelement i innerdelen som hjälper till.
Kollade på energideklarationen på RZ och på LN och där nämns backup heater vid -22 grader ute med 1,1kW på RZ och 2,5kW på LN35.Tror som jag skrev innan det har något med behövd backup värme från extern värmekälla för att nå upp till ett effektmål och ser ut att vara inblandat i mätning av SCOP.Finns säkert någon som kan skriva det mer begripligt än vad jag gjorde Bifogar 2 bilagor
Det lilla kruxet är att lägsta installerad höjd på innerdelen är 180cm från golv oavsett rummets yta/volym enligt någon eu regel/krav.Innebär att golvmodeller inte lär komma med R290 på ett bra tag om ens nånsin.Om jag minns rätt var det lite restriktioner när R32 kom men som senare delvis fasades ut så blir kanske lite lättnader senare då minsta höjd bör vara skillnad om rummet är 15kvm eller 80kvm