Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan  (läst 2334 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobbaK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« skrivet: 22 februari 2021, 13:21:06 »
Hej,
Kör Mitsubishi puhzsw75 vha ihop med Ecodan ehst20c-ym9c innedel och pga de otaliga starterna ( 100+ per dygn)då jag kört med kurvan så testar jag med att köra med trådlösa rumstemperaturgivaren. Detta har fört med sig att antalet starter är mindre, men tyvärr verkar det som inställningarna som jag gjort för att kunna ha någorlunda jämn golvtemperatur inte har någon större skillnad. Jag har följande inställlningar: temperaturkontroll 10minuter, minimi framledningstemperatur 29 grader, maximi framledningstemperatur 35 grader, differensen har jag justerat ner till +3 grader och -1 grader, givaren är vald till rum Rc1 och huset visas i displayen på innedelen. Trots att framledningstemperaturintervallet är satt till 29-35, för att inte få iskalla golv, så blir det problem då det är varmare i huset än börvärdet, då är pumpen stilla ända tills tempen i huset sjunkit så pass att den startar alternativt att tempen kommer ner mot 20 grader och då har pumpen startat ( lägsta jag sett att pumpen skickat ut är 21 grader). Det verkar inte vara någon skillnad på vad jag sätter för värden på max och min framledningstemperatur,differens osv, den kör bara enligt innetemerraturgivarens värde, trots att dessa inställningar som man kan göra väl är till för att kunna anpassa så att det skall gå att använda i hus med olika egenskaper/installationer. Vad kan det vara för fel/vilka inställningar borde jag ändra på? Mvh Robba

Utloggad RobbaK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2021, 08:06:13 »
Ingen annan som upplevt samma problem? Tycker att många på forumet undrat över inställningarna och att de vid ändringar av tex tiden för temperaturkontroll inte upplevt att det ändrat något. Har någon som ändrat på de övriga inställningarna fått någon faktisk ändring eller kör anläggningen sitt eget race trots det?  Vad jag än ändrat på så verkar inte beteendet ändra för mig i alla fall, så jag blev tvungen att börja köra med kurvan igen  trots nackdelarna med de många starterna(måste  köra med timer största delen av året). Mvh Robba

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2021, 23:06:03 »
Har likadan anläggning som dig.
Kör själv med 25 till Max 45 grader med golvvärme
Pumphastighet 5
Kontroll var 10 minut
Inga termostater

Tog en screenshot på dom senaste 6 timmarna men väldigt missvisande då det inte finns något värmebehov och topparna är tillverkat tappvarmvatten

Finns fler inställningar men beror även på hur flödet är genom dina slingor
Du får ta hem din återförsäljare för att kolla igenom vad som kan vara lite fel inställt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2021, 23:09:14 »
Råkade ta en bild av brorsans senaste drift , även han kör en likadan
Bifogar bild på min egen anläggning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2021, 17:11:19 »
Det faller sig helt naturligt att maskinen stannar då rumsbörvärde överstigs.
Finns ingen annan möjlighet att hålla börvärdet då fastighetens behov är mindre än maskinens mineffekt.
För att anpassa avgiven värmeenergi till husets behov så måste då maskinen gå intermittent.

Att försöka använda rumsgivaren för att reglera framl.temp är nog inte möjligt. Den är avsedd för att reglera rumstemp.

Vad gäller temp.kontroll tiden så är den funktionen aktiv endast då den sk adaptiva regleringen är avstängd.

Jämnast värme blir det vid kurvkörning men många start/stopp blir det. Det är priset för att få bättre komfort.

Hoppas någon annan har en briljant lösning på detta. Jag skulle också vilja undvika kalla radiatorer då husets behov är mindre än maskinens mineffekt utan att använda kurvstyrning.

Utloggad RobbaK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2021, 06:23:12 »
Tack för svaren!
Det är helt klart att maskinen måste stanna om den producerar mer värme än huset gör av med, men det som man blir förundrad över är att maskinen inte startar upp igen trots att att minframledningtemperatur understigs! Varför kan man sätta in ett värde på min och max om pumpen ändå kör hur den vill? Skulle det gå att få den att hålla sig inom ett intervall på tex 25-35 så skulle ju golven vara ok att gå på, nu hinner de ju bli iskalla då temoen går ner till ca 21grrader. En sak till som är förvånande är att då det är lite kallare än 0 grader då luffar den på en god stund med 45 hz, men går inte ner på lägsta steget ca 32hz utan stannar sedan pga börvärdet är nått. Om den skulle gå ner på lägsta hastighet så mskulle det ju finnas större chans för den att gå "hela tiden" som det ju är meningen med en inverterpump.Är där någon spärr för att den inte går ner på tomgång då den har gått en stund?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2021, 07:01:12 »
Hittade en bild som visar att dom kan gå ner , bilden är från december så inte direkt purfärsk och det var troligen några plusgrader ute.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad RobbaK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2021, 09:37:17 »
Tack för svaret TS Comfort,
Det blev kanske lite fel i min förra fråga, det jag menade var att om det är kallare än någon grad på minus, om det då kommer in någon spärr som gör att den inte går ner på tomgång efter att den gått en stund, den startar ju på tomgång nog då också och tar väldigt lång tid på sig att komma upp till den hetgastemperatur den just haft innan den stoppade, vilket ju betyder att verknngsgraden blir mycket sämre än om den skulle hållits igång.Då det är varmare än då det är just på minus så går den nog ner på tomgång, som tex nu då det är +1 grader så går den med 32 Hz.
Mvh Robba

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rumstemperaturgivare problem Mitsubishi Ecodan
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2021, 10:11:51 »
Osäker på om det finns någon ”spärr” att den inte ska gå på 32 eller 36hz vid minusgrader ute, kan vara så att tillverkaren inte anser att det ska vara möjligt av någon anledning.

36hz vill jag dock minnas att min har snurrat på ett tag på vid minusgrader, är plusgrader ute nu så bilden på senaste 6 timmarna visar tyvär inte det.
32 till 40hz har den studsat mellan .

Om du ställer den på tex kurva så kanske du kan bygga din egen kurva för bästa gång hos dig och använda den trådlösa för en stopptemperatur inomhus.
Köra via framledning kanske är ett annat alternativ men har aldrig provat själv.

Givarna som sitter lite överallt visar lite grovhuggna värden .
Bilden på innetemperatur visar via givaren och en mer noggrann precis intill.
Kalibrera alla givare via menyn och en bra termometer är något jag ska göra själv vilket år som helst  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!