Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!  (läst 9994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« skrivet: 27 november 2007, 22:19:17 »
Har nyligen gjort den obehagliga upptäckten att det tycks finnas möss som vistas inuti, samt tar sig in i huset via luftvärmepumpens innedel. De har ätit ett hÃ¥l genom filtret pÃ¥ ovansidan och kommer upp genom gallret - jag har tagit tre stycken i fälla stÃ¥endes ovanpÃ¥ pumpen de senaste dagarna.  Detta gillar jag inte!  :(

Kan det vara såhär, någon som har erfarenhet? Har det skett något fel/slarv vid installationen med tanke på att mössen uppenbarligen tar sig in i pumpen, troligtvis från inuti väggen, utan problem? Vad göra, törs man över huvud taget ha pumpen påslagen nu (livrädd för vad möss + elektronik kan ställa till :-[). Just nu är den avslagen och jag funderar på om man borde slå av huvudströmbrytaren till den också...? Eller överdriver jag?

Ska man kontakta installatören och vad kan de i så fall göra? Jag bodde inte här när pumpen installerades för ca 2 år sen. Förra vintern var det inga problem alls, inga spår av möss i eller runt pumpen. Inga spår av möss alls faktiskt, bara lite knaper i väggarna vid ett par tillfällen. Men de säger tydligen att det är musår i år... Det i sig är inget förvånande, bor i ett gammalt hus på landet. Men möss nära elektroniken gillar jag inte...

Tips, tankar, erfarenheter emottages tacksamt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 27 november 2007, 23:44:54 »
Lossa kanalen och kör in lite fogskum i väggenomföringen, det borde väl sätta stopp för mössen, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 28 november 2007, 07:21:54 »
Dom kanske klarar krypa genom kondensslangen Sc:,h.Provade förresten själv men det gick inget vidare >:D

Utloggad Frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 28 november 2007, 07:56:14 »
Har provat att täta ett hål som mössen kom in genom med fogskum. Blev ett runt fint hål genom det. Använd murbruk/cement!

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 28 november 2007, 16:17:33 »
Jag förresprÃ¥kar "permagum", in med fogskum och sedan tättar du hÃ¥llet med permagum, gör en tratt ut pÃ¥ rören... Det borde alla kylmontörer tätta med funkar hur bra som helst och blir snyggt.  Har sett mÃ¥nga stÃ¥ med silikon, latexfog och annan kletig skit.

http://www.virginiakmp.us/uploadBulletins/Permagum.pdf

Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Johan_J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 29 november 2007, 09:22:41 »
Det finns ett sätt som garanterat sätter stopp för möss StÃ¥lull mosa hÃ¥let fullt med det sÃ¥ kommer dom inte in  huvuddunk knUp  Thumbsup

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 29 november 2007, 10:00:31 »
Bild på universalmedel förutom stålull, garanterat musfritt........
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Jaahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #7 skrivet: 29 november 2007, 22:26:40 »
Pumpens installatör ska komma hit på måndag och titta, exakt på vad vet jag inte men jag antar att han ska se efter om det är dåligt tätat eller saknas någon del som gör att de kommer in så lätt. Det drar kallt från hålet i väggen där slangarna/rören går in, så nog måste det vara otätat nånstans i alla fall...

VART är det ni menar att man skulle täta på egen hand? *dum* Jag tänker att om man tätar runt slangarna och rören, oavsett om man gör det vid väggen eller där de går in i pumpen så är ju utrymmet som mössen får om de gnager av isoleringen som sitter runt kopparrören (vilket de har gjort) ändå mer än tillräckligt för att klämma sig igenom i vilket fall?

Tyvärr verkar värmepumpen ha blivit mössens motorväg in i huset, det är nämligen enda stället de kommer in pÃ¥ som det verkar. NÃ¥gra katter har jag inte men däremot huset fullt med terriers  8) hjälper inte sÃ¥ mycket tyvärr, de kommer ju inte Ã¥t möss som rumsterar om inuti pumpen och de är noga med att inte komma fram när hundarna är i närheten...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 29 november 2007, 22:52:47 »
Kanske en rostfri plåt på väggen där de klättrar upp, de kan inte klättra på det...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #9 skrivet: 29 november 2007, 23:14:37 »
Möss kommer in, så ha ihjäl dom bara.. Allt annat är så gott som dömt att misslyckas, dom hittar andra vägar bara. Så möjligen kan man sen inbilla sig, att det inte finns några möss i kåken, efter att satt igen nåt hål....

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #10 skrivet: 30 november 2007, 10:14:44 »
Tror att det är ovanligt gott om möss i år. Har själv en fritidskåk i obyggden ett "stenkast" nordväst om Humlan. Har aldrig sett några spår av möss tidigare inne i huset. Men när jag var uppe för några veckor sedan var huset fullt av spår, det värsta var det de ägnat sig i sängen åt. knUp

Lyckades ta 1 (en) i en vanlig fälla, sedan fick jag inga fler. huvuddunk
Ã…ker upp till Jul nästa gÃ¥ng och fÃ¥r väl kolla in läget, tur att de har svÃ¥rt att komma in i flaskor. ;D Men är orolig för de med vanlig kork. a:gl  FÃ¥r väl köra med stÃ¥lull runt korken. knUp
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #11 skrivet: 30 november 2007, 10:20:44 »
Ja dom säger att det är mycket möss, men hos oss har Vi inte märkt nÃ¥t  Sc:,h Kan inte se nÃ¥n annan anledning, än att det är kattorna som hÃ¥llit efter de smÃ¥ liven  :) Annars är det inte ovanligt att när det blir kallt ute, sÃ¥ flyttar dom in en period, tills det blir snö pÃ¥ backen, dÃ¥ flyttar dom ut igen...

mvh humlan.

Utloggad Jaahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #12 skrivet: 30 november 2007, 18:35:10 »
Nä, jag inser att man inte till 100% kan hindra mössen frÃ¥n att komma in, nÃ¥gon väg hittar de alltid. Att de är i väggarna kan man väl inte göra sÃ¥ mycket Ã¥t och kommer de fram sÃ¥ finns det ju fällor - bÃ¥de mekaniska och terriervarianten.  knUp DET stör mig inte sÃ¥ mycket, sÃ¥ länge det inte blir invasion. MEN jag gillar inte att de tycks ha sett ut värmepumpen som uppvärmd och skyddad boplats, det är ju hopplöst om man inte kan hÃ¥lla dem därifrÃ¥n pÃ¥ nÃ¥got sätt. De har ju redan gÃ¥tt hÃ¥rt Ã¥t alla ätbara delar, förr eller senare kommer den ju bli totalförstörd.

Jag har aldrig över huvud taget hört talas om det förut, har jag ovanligt smarta möss eller har de hittat någon väg in som inte borde finnas?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #13 skrivet: 30 november 2007, 18:43:24 »
Kanske dags för en ny avdelning, "Mössforum"...

Inte sÃ¥ konstigt kanske att de söker sig till värmen, men man tycker de borde störas av bullret, eller sÃ¥ är det kanske ett bra betyg Ã¥t just din modell av värmepump - att mössen accepterar den?  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Möss i luftvärmepumpen, hjälp!
« Svar #14 skrivet: 30 november 2007, 18:46:23 »
Nä, jag inser att man inte till 100% kan hindra mössen frÃ¥n att komma in, nÃ¥gon väg hittar de alltid. Att de är i väggarna kan man väl inte göra sÃ¥ mycket Ã¥t och kommer de fram sÃ¥ finns det ju fällor - bÃ¥de mekaniska och terriervarianten.  knUp DET stör mig inte sÃ¥ mycket, sÃ¥ länge det inte blir invasion. MEN jag gillar inte att de tycks ha sett ut värmepumpen som uppvärmd och skyddad boplats, det är ju hopplöst om man inte kan hÃ¥lla dem därifrÃ¥n pÃ¥ nÃ¥got sätt. De har ju redan gÃ¥tt hÃ¥rt Ã¥t alla ätbara delar, förr eller senare kommer den ju bli totalförstörd.

Jag har aldrig över huvud taget hört talas om det förut, har jag ovanligt smarta möss eller har de hittat någon väg in som inte borde finnas?

Nä dÃ¥, ser inget konstigt med att dom hittat en väg in där. Faktum är att det är relativt vanligt, att möss tar vägen in genom div genomföringar. Om Du frÃ¥gar, sÃ¥ ska Du se att nÃ¥gon Du känner, eller att nÃ¥gon känner nÃ¥n som har haft möss i elcentralen. Jag känner ett par st, varav den ene kom hem till en strömlös kÃ¥k, Ã¥ ett halvdussin grillade smÃ¥ möss i sin elcentral  ;D Själv har jag haft dom i väggar Ã¥ tak, Ã¥ t.o.m lyckats tvätta ihjäl en stackare i tvättmaskinen  :o Men en katt hÃ¥ller i vart fall undan dom inomhus, även om det för katten är väldigt frustrerande när dom hör dom i väggen..., dÃ¥ kan kattskrället sitta Ã¥ "vakta väggen" i timmar  ;D

mvh humlan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!