Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 07 april 2010, 11:13:05 »

Skrivet av: Blaser
« skrivet: 06 april 2010, 20:37:59 »

Funderar på rubriken,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, varför inte skruva fast den  *roflmao*
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 06 april 2010, 16:56:59 »

För att läsa av felkoder och annan diagnostik används normalt enbart de standardiserade pinnarna i OBD-kontakten, åtminstone på bilar från 2001 eller senare där alltsammans är någotsånär standardiserat. Om fler pinnar är anslutna så kan det antingen vara signaler som används för t ex programladdning via OBD, eller ostandardiserade signaler för att göra bilen kompatibel även med bilmärkets äldre felkodsläsare. Exempel på detta är Nissan och Ford. Det senare märket hade kvar signaler för sin gamla ”Star Tester” i många år efter att standardiserad OBD var införd.

Men även om hårdvaran – vilka pinnar i kontakten som används osv – är standardiserad så är det inte 100 % självklart att datakommunikationen följer standarden. Från 2001 och framåt är det ett lagkrav att diagnostiken för drivlinan (motorstyrsystem, ev styrning av automatlåda osv) är standardiserad, men biltillverkarna får fortfarande göra hur som helst när det gäller felkodsavläsning från andra system (ABS, startspärr, klimatanläggning osv).

Om man ska läsa av felkoder och andra parametrar själv så är det betydligt bättre och billigare att skaffa en ”intelligent” OBD-kabel (bra sökord är ELM327) och köra ett lämpligt (gratis) diagnosprogram på PC, än att utgå från en handterminal som bara kan visa felkoder och inget mer. I enstaka fall måste man ha en ”dum” kabel och någon annan slags programvara, t ex VAG-COM för VAG-bilar före 2001 (den fungerar även på nyare VAG).
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 05 april 2010, 10:29:43 »

Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?
Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.
Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.

EOBD kontakten har 16stift
av dessa 16 är det bara 6-8 har jag för mig som är låsta resen är tillverkarspecifika så även om det finns billiga läsare så kanske dom inte klarar att läsa ut felkoder ur alla moduler/noder.
Om en Node har en felkod så larmar den oftast på CAN nätet (CAN high har ofta motor,avgasrening,växellåda och bromsar och CAN low har i stort sett resen av bilen) och kan därför i 98% av fallen nollas via CAN nätet men ibland måste man in via andra vägar och då måste man ha tillverkarens utrustning.
Ebay grejerna kanske kan se vad det är för felkod men kan den tala om vilken NODE den kommer ifrån?
Skrivet av: 2000
« skrivet: 04 april 2010, 23:35:05 »

Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?
Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.
Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.

Ofta ingår felkodsavläsare i en testutrustning som kan göra mycket mer än bara läsa av och nollställa. Det är ju viktigt att kunna felsöka också. Via OBD-kontakten kan man kontrollera i princip allt. Från att testa hastighetsmätaren och blinkerslampor till att tvångköra ABS-ventilerna. Kontrollera alla givare på motorn,testköra insprutningsventiler etc etc etc etc
Att bara nollställa har man som verkstad ingen större nytta av. Du vill ju få in kunden för rep av ursprungsfelet. Då behövs lite bättre grejer än de du kan köpa på ebay. Den här är ganska vanlig, och att man leasar med uppdateringar. http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=m38&_nkw=KTS+670

Lite mer info om bosch testutrustning.http://www.boschautoparts.co.uk/teBGE_overview.asp?c=2&d=2

Men det är klart att om man lämnar in till Billiga Berras Bilrep kanske han kopplar in en hundrakronorsgrej och blåser några av dina styrboxar...

Ang bilprovningens framtida felsökning vet jag inte vad som kommer att ge en "tvåa". Men det finns en lista på deras hemsida där de tar upp vilka felkoder som kommer hamna på protokollet Sc:,h

Här har ni den:http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/EOBD%20felkoder.pdf
32 sidor!!!

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 april 2010, 21:54:17 »

Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?
Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.
Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 04 april 2010, 12:54:58 »

Tar verkstaden 1200 spänn för att kolla felkoder ska du byta verkstad, det är en procedur som tar 1 minut. Vår lokala verkstad gör det gratis.

Hur lång tid det tar har väl väldigt lite med priset att göra...
Fråga istället hur mycket utrustningen kostade, vilken avskrivningstid den har, vad kostar service och kontroll av utrustningen. Sedan delar du det på det antal kunder som kopplats upp. Slutligen lägg på en minuts arbetstid. Blir nog inte gratis.
Är det gratis på din verkstad, så delbetalar du utrustningen varje gång du är där med andra problem.
Vissa verkstäder tar mellan 500 och 2000 kr för en koll, andra har förstått att kunderna tycker att det är dyrt med tanke på tiden. De tar istället ut det på alla kunder. Det är därför en oljeservice som tar 15 min kan kosta t ex 1600 kr, eller ett kamremsbyte på en timme kan kosta 2-3000 kr eller mer.

"There's no such thing as a free lunch"

OBD avläsning på bilprovningen ska tydligen gälla från 1 april och årsmodeller 2001 och uppåt. Det har redan varit igång ett tag på vissa stationer på prov.
Från och med 1 April ,hmmm...
Kan vi hoppas på ett 1-april skämt... troligen inte...

Skrivet av: "joka"
« skrivet: 04 april 2010, 11:27:35 »

Tar verkstaden 1200 spänn för att kolla felkoder ska du byta verkstad, det är en procedur som tar 1 minut. Vår lokala verkstad gör det gratis.

Att ett diagnostest är gratis är nog mer ovanligt än att dom tar betalt för det, oavsett hur lång tid det tar eller ej..
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 04 april 2010, 11:20:18 »

Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa.
Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming.

/Raptor

Är det en volvo? Jag hade samma problem.Volvo skulle ha 12 000kr för att laga men jag gjorde en ny jord till absboxen och fungerade det

Det är redan  obligatoriskt att utläsa koder. Jäkligt besvärligt det där. På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 04 april 2010, 11:15:52 »

Den började lysa när jag åkte till bilprovningen.Det var bara upp med huven när jag kom fram och plocka bort kontakterna från batteriet.
Då slocknade den  ^-^
Thumbsup  Bilmecken sa samma sak "händer oftare än man tror... men dess boxar måste iblan bootas om...."

..På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis
Vår bil har samma sak... tändningslåset glappar! vickar man till på den så slocknar lampan...
Skrivet av: kluven
« skrivet: 04 april 2010, 10:27:13 »

Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa.
Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming.

/Raptor

Det är redan  obligatoriskt att utläsa koder. Jäkligt besvärligt det där. På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 04 april 2010, 04:19:28 »

Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.

Jag läste lusen av de enfaldiga slavar som försökte underkänna min bil för motorlampan - om avgasvärdena är ok ska det rimligen inte spela nån roll att en kontrollampa som indikerar ett möjligt fel. Uppenbarligen har beslutsfattare en annan åsikt, jag är medveten om gällande regelverk. Men jag fick mina besiktningspengar tillbaka, åkte in till en verkstad och släckte lampan och besiktigade bilen utan anmärkning. Tyvärr gjorde jag inte ombesiktningen själv för då hade jag gladeligen läst för idioterna en stund till.  knUp
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 03 april 2010, 23:11:24 »

Den började lysa när jag åkte till bilprovningen.Det var bara upp med huven när jag kom fram och plocka bort kontakterna från batteriet.
Då slocknade den  ^-^
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 03 april 2010, 23:05:11 »

Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa.
Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming.

/Raptor
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 03 april 2010, 23:00:43 »

Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 03 april 2010, 22:47:30 »

Varje gång jag tankar på en speciell mack här så tänds lamda lampan.Vete fan va dom har i bensinen
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 03 april 2010, 18:53:10 »

Tar verkstaden 1200 spänn för att kolla felkoder ska du byta verkstad, det är en procedur som tar 1 minut. Vår lokala verkstad gör det gratis.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 03 april 2010, 18:08:52 »

Nej dieseln är det säkert inte men det ska finnas ett felminne för att utröna vad det var som hände precis som alla skrev så kan det i stort sett vara vad som helst.

Glad Påsk
Skrivet av: Apan
« skrivet: 03 april 2010, 18:08:09 »

Har en vän som har en nyare mondeo Tdci, den höll på likadant, då var det lågt bränsle tryck, bytte filter sen borta.

Skulle nog köra, inte lämna in den för att de ska säga, hittade inget.
Skrivet av: kento
« skrivet: 03 april 2010, 16:34:43 »

OK. Ska kolla på MBverkstaden.
Den ska ändå dit i ett annat ärende. Som inte har med dieseln att göra.

Men INTE om de tar 1.200 för att sätta i en kontakt o kolla dataskärmen.

Då kan jag leva med att inte veta vad som var fel, men inte är det längre.

Nä, sån Öststatsdiesel har jag aldrig smakat. Jag menar tankat . . .

Tack igen!!


Kento
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 03 april 2010, 16:28:44 »

Kan va precis nästan vad som helst som gjort att lampan lyst, tex spånningsfall pga dåligt/sämre batteri.
Kopplade släpa till min Passat -04 TDI och den levde jävel i varningslamporna efter det, bla motorfelslampan lös då och då, det var en säkring som gett sig (den som går även till bromsljusen), bytte säkring och körde ett varv och har efter det aldrig haft mer bekymmer med den lampan... Så nej, man måste inte använda sig av en dator för att släcka lampor och felkoder i alla fallen men det kan behövas i bland och på vissa bilar... Fick se av en slump att jag inte hade bromsljus, kollade då säkringarna och det fungerade riktigt efter det, sparade 1200kr på att slippa koppla in en dator och felsöka...
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 03 april 2010, 15:02:24 »

Knappast har det haft nåt att göra med diesel från olika länder, såvida du inte har varit i nån obskyr öststat där dieseln i själva verket är råolja löst i vodka.

Föreslår fortfarande att du kopplar in en felkodsläsare och kollar vad det var den ville, för felkoden ska iallafall ligga kvar, den ska inte kunna försvinna om man inte tar bort den medvetet. Bara för att det är ett intermittent fel så betyder det inte att det inte är ett fel.
Skrivet av: kento
« skrivet: 03 april 2010, 14:47:00 »

Har kollat, lampan tänds och slocknar precis som ni beskriver. Lampan är alltså inte trasig eller så. Felet då tydligen borta.

Bra bilar, Mercedes, som lagar sig själva. Skulle haft en sån tidigare.

Hittills ingen som skrattat åt misstanken om dieseln - så den kvarstår. Tankar INTE dansk diesel igen på väldigt länge . . .

Tack för era svar.

Misstänker att nån dansk kommer att tala om för mig att det i själva verket var danska dieseln som korrigerade felet . . .



// Kento
Skrivet av: 2000
« skrivet: 03 april 2010, 14:33:44 »

På de flesta bilmodeller slocknar lampan när/om felet försvinner. Vissa har efter ett visst antal felfria starter. Det är olika.
Om lampan tänds en stund och sedan slocknar när du slår på tändningen är felet borta.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 03 april 2010, 14:06:03 »

Slocknade den gick den antagligen sönder. Den ska inte slockna förrän man går in med dator och nollställer felkoden. Vilket också är vad man ska göra, gå in med dator, för att kolla vad det är för felkod som uppkommit. Bara då får du veta varför den lyser, det kan vara en miljon olika fel.

Om du sätter på tändningen utan att starta motorn, lyser lampan då? Den ska lysa åtminståne några sekunder för att verifiera att den fungerar.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 03 april 2010, 13:04:17 »

Nåt fuffens med avgasreningen är den i särklass vanligaste anledningen att motorlampan tänder sig. Som din konsult säkert sa är det oftast safe att köra vidare med bilen så länge motorlampan inte blinkar och motorn går bra och låter bra.
Skrivet av: kento
« skrivet: 03 april 2010, 12:49:59 »

Som sagt, lampan tändes på väg hem från Danmark för en vecka sedan. Kan inget om motorer, men telekoll med dem som kanske vet bättre gjorde att jag fortsatt åka dels hem med bilen och sedan vidare under veckan. Skulle hålla koll så att den gick riktigt o allt verkade som vanligt.

Igår, på väg till Öland slocknade lampan igen och verkar förbli släckt.

Jag tankade i Danmark. Kan det vara så att bilskrället reagerade på dansk diesel  och nu när den danska är uppkörd och ersatt med vanlig "svensk" inte längre ger några felsignaler?

Förstår att frågan kanske kan väcka munterhet hos dem som kan något om bilar, men tanken har tykt upp hos mig som bara rattar bil - inte skruvar!

Vet inte ens vilka fel, eller vad, som gör att kontrollampan skall tändas. Upplys mig gärna!

Kento


 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!