Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Otroligt dÃ¥ligt solväder .  (läst 15206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #30 skrivet: 03 april 2007, 13:39:30 »
hej
vad tror ni en vanlig acctank e prov tryckt till i kg ??

dumpventilen min e på 0.5 kg det vore guld om det gick köra 1,5-2kg övertryck i den
då kunde jag lätt ladda 100-100 utan risk för kokning...

Måste stå på alla tankar, så det är knalla iväg å kolla på din tank.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #31 skrivet: 03 april 2007, 14:01:59 »
hej
jag kör med 0.1 tryck eller mycket lite övertryck...då anläggningen e kall...
sen då jag får upp värmen blir det ca 1,5 kg tryck i systemet 60 ºC

det e knappast lönt att köra 4kg över tryck,man vinner ytterst lite i tempökning innan kokning å får en massa problem med att det läcker i skarvar å koppel i stället

kör med lite system tryck så funkar det ;D
hatr iofs max 1m höjdskillnad i mitt system å det kan spela viss roll

Har du glömt att provtrycka systemet tills övertrycksventilen löser ut.
Det är ju A & O för att se det blivit tätt. Det görs enklast med en slang direkt från kranvattnet.
När det är klart och allt är tätt tömmer man systemet och kan tillsätta glykolblandningen.
Mickla med det i efterskott får man vänta tills det är mulet nu när alla rör är uppsatta.
Klarar inte systemet en provtryckning så är det bara att ta isär och täta bättre.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #32 skrivet: 03 april 2007, 14:08:28 »

Har du glömt att provtrycka systemet tills övertrycksventilen löser ut.
Det är ju A & O för att se det blivit tätt. Det görs enklast med en slang direkt från kranvattnet.
När det är klart och allt är tätt tömmer man systemet och kan tillsätta glykolblandningen.
Mickla med det i efterskott får man vänta tills det är mulet nu när alla rör är uppsatta.
Klarar inte systemet en provtryckning så är det bara att ta isär och täta bättre.
/Bosse

Mitt kranvattentryck räcker inte till för att trycktesta upp till det att säkerhetsventilen öppnar, 9 bar....

Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #33 skrivet: 03 april 2007, 14:45:34 »

Har du glömt att provtrycka systemet tills övertrycksventilen löser ut.
Det är ju A & O för att se det blivit tätt. Det görs enklast med en slang direkt från kranvattnet.
När det är klart och allt är tätt tömmer man systemet och kan tillsätta glykolblandningen.
Mickla med det i efterskott får man vänta tills det är mulet nu när alla rör är uppsatta.
Klarar inte systemet en provtryckning så är det bara att ta isär och täta bättre.
/Bosse

Mitt kranvattentryck räcker inte till för att trycktesta upp till det att säkerhetsventilen öppnar, 9 bar....



Använd högtrycktvätten  ;D Öppnar inte säkerhetsventilen dÃ¥, eller att inget ger med sig, dÃ¥ är det iaf tätt  ^-^

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #34 skrivet: 03 april 2007, 15:02:18 »
hej
tanken va  1,5 kg arbetstryck Ã¥ provtryckt till 2.0
tankens säkerhets vent e på 1,5 kg det kunde ju va 2.0 men det kvittar

jag tror dump ventilen ska lösa vid 6 kg i mitt system....å den är inte kollad den e ju ny så jag förutsätter att den e hel

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #35 skrivet: 03 april 2007, 15:33:08 »
hej
vad tror ni en vanlig acctank e prov tryckt till i kg ??

dumpventilen min e på 0.5 kg det vore guld om det gick köra 1,5-2kg övertryck i den
då kunde jag lätt ladda 100-100 utan risk för kokning...

Räcker väl med 1 bar då? Eller??
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #36 skrivet: 03 april 2007, 15:48:16 »
hej ,,
joo det bör ju räcka

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #37 skrivet: 03 april 2007, 22:14:10 »
Det gick inte i kok idag :(
Mätaren visar att jag laddat in drygt 2kwh men jag tror att det pumpats ut lika mycket. Under dagen gjorde styrningen en massa startförsök så pass korta att det plattisen inte hann värmas upp. Enda effekten av dagens laddning är att tanken blandats om. Övre tempen har sjunkit och den lägre stigit.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #38 skrivet: 03 april 2007, 22:22:49 »
Det gick inte i kok idag :(
Mätaren visar att jag laddat in drygt 2kwh men jag tror att det pumpats ut lika mycket. Under dagen gjorde styrningen en massa startförsök så pass korta att det plattisen inte hann värmas upp. Enda effekten av dagens laddning är att tanken blandats om. Övre tempen har sjunkit och den lägre stigit.


Du kanske har dÃ¥ligt isolerad plattis  ::) :)

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #39 skrivet: 04 april 2007, 08:36:28 »
Enda effekten av dagens laddning är att tanken blandats om. Övre tempen har sjunkit och den lägre stigit.


Det är just det jag skall bygga bort genom att styra pumpen mellan vvx och vvb separat via tempdiffen pÃ¥ vvx och vvb.. dÃ¥ är vvx alltid uppvärmd före laddning av vvb startar  :) Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #40 skrivet: 04 april 2007, 08:44:15 »
Det är just det jag skall bygga bort genom att styra pumpen mellan vvx och vvb separat via tempdiffen pÃ¥ vvx och vvb.. dÃ¥ är vvx alltid uppvärmd före laddning av vvb startar  :) Thumbsup
Jag är helt med på din idé. Märkligt att inte solstyrningen har separata utgångar för pumparna. Har iaf inte sett någon som har det. Själv tänkte jag låta det gå ett år innan jag gör såna förbättningar. Man kanske inte förlorar så mycket på det? Det är bara vid misslyckade startförsök som man förlorar energi på det. Om den lyckas starta så kommer vvx fortare upp i temp och laddningen startar tidigare.

Nu skiner solen. Får se hur länge det håller. Skulle mulna framåt eftermiddagen. Kanske inte kokar idag heller?

Du kanske har dÃ¥ligt isolerad plattis  ::) :)

Kanske det? Har du nÃ¥gra tips?  ;D

mvh

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #41 skrivet: 04 april 2007, 08:53:08 »

Jag är helt med på din idé. Märkligt att inte solstyrningen har separata utgångar för pumparna. Har iaf inte sett någon som har det. Själv tänkte jag låta det gå ett år innan jag gör såna förbättningar. Man kanske inte förlorar så mycket på det?

Man förlorar säkert inte speciellt mycket pÃ¥ det, jag gör det mest för att ja är "teknikgalen" och vill se hur och om de funkar  *roflmao*
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #42 skrivet: 05 april 2007, 08:55:58 »
... SÃ¥ istället för att pumpa kärlet sÃ¥ fyllde jag pÃ¥ vatten och sänkte trycket i blÃ¥san tills vÃ¥gen ökat 5kg och systemtrycket var 1.8bar. FÃ¥r se vad som händer nästa gÃ¥ng det kokar.. Det lär nog inte bli idag. GrÃ¥mulet och duggregn  :(
Det blev ytterligare sämre (inte helt oväntat). Det gick tom ut några dl i övertrycksventilen.

Nu har jag ca 2 liter vatten i kärlet och 1,6 bar (0.8 bars övertryck i kollektorn) får se hur det går. Verkar som att 25l inte är helt underdimensionerat?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #43 skrivet: 05 april 2007, 08:58:33 »
Det blev ytterligare sämre (inte helt oväntat). Det gick tom ut några dl i övertrycksventilen.

Nu har jag ca 2 liter vatten i kärlet och 1,6 bar (0.8 bars övertryck i kollektorn) får se hur det går. Verkar som att 25l inte är helt underdimensionerat?

mvh

Varför skall du ha vatten i kärlet??? det är ju bara vid "kokning" man vill att de skall in där..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #44 skrivet: 05 april 2007, 10:19:13 »
Varför skall du ha vatten i kärlet??? det är ju bara vid "kokning" man vill att de skall in där..
Det förklarade jag ju i förrgår. För att få lite marginal. När jag justerade igår så var vattnet 80 grader. När det svalnar så behövs det lite vatten i kärlet för att det inte ska bli undertryck. Svårt att väga upp 2dl på badrumsvågen (jag väger alltså kärlet inkl. vatten, kopplat med flexslang). Nu har jag alltså ca2 liter och det är ändå ganska lite i ett 25l kärl.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!