Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Otroligt dÃ¥ligt solväder .  (läst 15269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #45 skrivet: 05 april 2007, 10:43:39 »
Jaja, förstÃ¥r fortfarande inte hur du menar. De tryck du vill ha i solfÃ¥ngarkretsen vid normal drift skall du ju ha i tryckkärlet. Och det skall man kolla utan vattentryck. Sedan kör du i vatten till tex 1bar (om du har 1,5 i tryckkärlet) sedan när det blir varmt sÃ¥ fÃ¥r du ju 1,5bar i systemet och marginellt med vatten i kärlet. Hur hade du tänkt att det skulle gÃ¥ till för att fÃ¥ undertryck?  Sc:,h

Det är ju bara onödigt med vatten i kärlet vid normal drift.

Förklara gärna hur du tänkt
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #46 skrivet: 05 april 2007, 10:53:38 »
Räknade lite på det. Tror ideala gaslagen funkar att använda så här: P1*V1=P2*V2
P1=Tryck vid kallt system=1.8
V1=Luftens volym vid kallt=20 (5 liter vatten i kärlet)
P2=tryck varmt=2.5
V2=luftens volym varmt
V2=(P1*V1)/P2=14,4 Dvs det finns 5,6 liter mer i kärlet vid 2,5 bar än vid 1.8bar.

Ändrar man till 0 liter vatten i kärlet vid 1.8bar så får man istället plats med 7 liter vid 2,5 bar. Detta stämmer bra med vad jag mätt på vågen. Jag behöver tydligen ta upp drygt 5l vid PF. Räknar jag på det så har jag 3,7 liter i kollektorn och mellanröret. 5,5 liter ger att ytterligare 3,5 meter rör på varje sida har evakuerats. Tja, inte helt orimligt?

Kan man säga att mitt exp-kärl är perfekt dimensionerat?  ;)




Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #47 skrivet: 05 april 2007, 10:57:06 »
Det är ju bara onödigt med vatten i kärlet vid normal drift.
Förklara gärna hur du tänkt
Om du pumpar blåsan till exakt(!) 1,5 bar (ej anslute) och sedan fyller systemet till exakt 1,5 bar så har du noll och intet vatten i expkärlet. Om temeraturen sedan sjunker ytterligare så krymper vattner och eftersom det inte fylls på med vatten från expkärlet så sjunker trycket oändligt fort och du får undertryck. Det måste alltid finnas lite vatten i kärlet ifall det skulle bli kallare.

Jag vill inte koppla loss kärlet, därför väger jag det istället.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #48 skrivet: 05 april 2007, 10:59:27 »
Om du pumpar blåsan till exakt(!) 1,5 bar (ej anslute) och sedan fyller systemet till exakt 1,5 bar så har du noll och intet vatten i expkärlet.
Blev plötsligt lite osäker. Tänker jag fel här?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #49 skrivet: 05 april 2007, 11:00:15 »
 ;D Professorn filosoferar  ;D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #50 skrivet: 05 april 2007, 11:01:36 »
Jag har inte räknat på det, kändes onödigt...
Men iaf jag fyllde mitt kärl till 1,5 bar. sedan 1bar vattentryck (8gradigt vatten) jag har haft ner till -12 (som jag kollat) och det har inte legat under 0,5bar i vattentryck

Det funkar, räcker som "bevis" för mig
 
Ja bara frÃ¥gar eftersom ja är nyfiken hur du tänkt.. Inte för att säga att du gjort fel.. tänkte de är bäst att klargöra det  Thumbsup
« Senast ändrad: 05 april 2007, 11:03:26 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #51 skrivet: 05 april 2007, 11:10:30 »
Men iaf jag fyllde mitt kärl till 1,5 bar. sedan 1bar vattentryck (8gradigt vatten) jag har haft ner till -12 (som jag kollat) och det har inte legat under 0,5bar i vattentryck
Och jag säger inte heller tvärsäkert att du har fel.
Hur hög vattenpelare har du från mätaren upp till kollektorn?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #52 skrivet: 05 april 2007, 11:22:12 »
Hur hög vattenpelare har du från mätaren upp till kollektorn?

3,5-4m nånting
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #53 skrivet: 05 april 2007, 12:02:28 »
Hur hög vattenpelare har du från mätaren upp till kollektorn?

3,5-4m nånting
Då har du ca 0,1 bar i kollektor som minst. Visar mätaren lite fel så kanske det är vakum? Det funkar säkert men jag vill som sagt ha lite marginal
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #54 skrivet: 05 april 2007, 12:06:42 »
Hur hög vattenpelare har du från mätaren upp till kollektorn?

3,5-4m nånting
Då har du ca 0,1 bar i kollektor som minst. Visar mätaren lite fel så kanske det är vakum? Det funkar säkert men jag vill som sagt ha lite marginal
mvh

1.5 bar övertryck. Inte absoluttryck. Det blir lite skillnad. ;)

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #55 skrivet: 05 april 2007, 12:24:07 »
Då har du ca 0,1 bar i kollektor som minst. Visar mätaren lite fel så kanske det är vakum? Det funkar säkert men jag vill som sagt ha lite marginal
mvh

Är de inte vakuumsolfÃ¥ngare vi har dÃ¥?  :D :D
Nä men vad skulle nu kunna hända om det skulle bli vakuum? rören lär ju inte direkt implodera, inträngning av luft? Någon som har praktiska erfarenheter av vakuum i rörsystem?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #56 skrivet: 05 april 2007, 12:29:15 »
1.5 bar övertryck. Inte absoluttryck. Det blir lite skillnad. ;)

Ja just de ja, tänkte ja inte på.. alltså har ja ca 1,1bar (absoluttryck) vid kollektorn som minns.. och 2,5bars absoluttryck i blåsan.. Krävs en hel del för att det skall bli vakuum med andra ord..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #57 skrivet: 05 april 2007, 13:14:32 »
1.5 bar övertryck. Inte absoluttryck. Det blir lite skillnad. ;)
Jo, jag vet. Det var slarvigt skrivet av mig. Jag menar naturligvis genomgående övertryck. Och så menar jag inte att det blir vakum vid <0bar övertryck utan jag skulle sagt undertryck.

Vad tror du om mina funderingar och experiment då?
Visa nu att du har sÃ¥ bra support som Humlan säger  ;)

Tack på förhand!
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #58 skrivet: 05 april 2007, 14:55:43 »
... SÃ¥ istället för att pumpa kärlet sÃ¥ fyllde jag pÃ¥ vatten och sänkte trycket i blÃ¥san tills vÃ¥gen ökat 5kg och systemtrycket var 1.8bar. FÃ¥r se vad som händer nästa gÃ¥ng det kokar.. Det lär nog inte bli idag. GrÃ¥mulet och duggregn  :(
Det blev ytterligare sämre (inte helt oväntat). Det gick tom ut några dl i övertrycksventilen.

Nu har jag ca 2 liter vatten i kärlet och 1,6 bar (0.8 bars övertryck i kollektorn) får se hur det går. Verkar som att 25l inte är helt underdimensionerat?

mvh
Har du kollat så förtrycket i kärlet är det rätta. Kan likaväl vara tomt.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Otroligt dåligt solväder .
« Svar #59 skrivet: 05 april 2007, 20:35:07 »
Har du kollat så förtrycket i kärlet är det rätta. Kan likaväl vara tomt.
Tomt på vatten eller tomt på luft? Eftersom jag vet vad det väger tomt och vad det väger nu så kan jag räkna ut att det är ungefär 2 liter vatten och resten luft.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!