0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej jag kör med 0.1 tryck eller mycket lite övertryck...då anläggningen e kall...sen då jag får upp värmen blir det ca 1,5 kg tryck i systemet 60 ºCdet e knappast lönt att köra 4kg över tryck,man vinner ytterst lite i tempökning innan kokning å får en massa problem med att det läcker i skarvar å koppel i stället kör med lite system tryck så funkar det hatr iofs max 1m höjdskillnad i mitt system å det kan spela viss roll
hej varför e ju knappast betjänt av att öka trycket för att kunna ladda ner 110 grader vatten från väggen,det e ju ni som tjatar om att köra låg temp lurkar mitt på i 100 grader å tanken står på 95 duger det gott =) 'men det verkar ha gjort en rejäl skillnad med isoleringen ,,,,tackar ...
hejtjaa hur högt måste ni upp i tryck för att öka kokpunkten till 130 grader i värmebäraren i solslingan ? har för mig att trycket måste ökas rejält typ till 10kg eller nåt sånt ...fick för mig att det inte va värt att försöka öka kokpunkten så förbaskat,tror det e bättre att energin hoppar in i tanken å hålla en låg värme bärar temp...dvs maximalt på 100-110 grader fast jag kan ha fel....
Vad skulle vitsen vara med att ha högre kallt systemtryck än tryck i blåsan?
det e knappast lönt att köra 4kg över tryck,man vinner ytterst lite i tempökning innan kokning å får en massa problem med att det läcker i skarvar å koppel i stället
lurkar mitt på i 100 grader å tanken står på 95 duger det gott =) '
hur högt måste ni upp i tryck för att öka kokpunkten till 130 grader i värmebäraren i solslingan
Hej problmet med att ha 200 på värme bärar sidan e ju att tank vattnet kokar ju vid 100 då måste du ju ha 200kg över tryck tanken med för att det inte ska koka i platisen eller runt dina slingor i tanken...bara en tanke