Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan nÃ¥got i VP vara orsaken till tryckstötar i rören?  (läst 3497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har sedan jag flyttat in för ett par år sedan haft problem med rätt jobbiga tryckstötar i rören när man öppnar kallvattenkranar runt om i huset (eller när man kör disk/tvätt). Har försökt felsöka i omgångar men ger alltid upp då jag inte kommer någon vart men nu har jag nog lyckas ringa in felet till att det måste sitta någonstans runt värmepumpen, någon typ av backventil eller något som bråkar.

Det jag lyckats hitta är att när jag vrider av ventilen i bilden här så upphör problemet. Det är såvitt jag förstår själva vattentillförseln till värmepumpen, ni får rätta mig om jag har fel..

Frågan är då, sitter det något i själva värmepumpen (en IVT Greenline HT plus) eller i varmvattenberedaren som skulle kunna orsaka detta? Kan det bero på luft någonstans? Eller är det så enkelt att ventilen på bilden behöver bytas ut bara?

Kruxet är ju att när jag stryper vattentillförseln till VP så vet jag ju egentligen inte vilken del det är som löser problemet, allting efter den där ventilen kan ju vara en potentiell bov tänker jag. Tiopoängsfrågan är vad, skulle vara enormt skönt att lyckas få tyst på det en gång för alla.

Tack på förhand!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter en backventil i den del du visar och den kan slå vid större uttag öppna /stäng , om du öppnar/stänger en VV-kran sakta vad händer då.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter en backventil i den del du visar och den kan slå vid större uttag öppna /stäng , om du öppnar/stänger en VV-kran sakta vad händer då.
Då är det inga problem utan det är just när man öppnar kranarna snabbt som det uppstår. Tänker man sig för och öppnar dom lite lugnt så går det bra. Gäller bara kallvatten, aldrig varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har en störtrusning pÃ¥ vattnet och dÃ¥ kan en back börja att slÃ¥. . Har du kommunalt och bra tryck sÃ¥ kan du prova med att stänga till lite pÃ¥ den svarta ratten som stänger av till VV, som du sa tidigare. Blir dÃ¥ lite  mindre fart genom ventilen , men kanske inte märks sÃ¥ mycket i kranen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
Backventilen ska sitta pÃ¥ röret till varmvattenberedaren. Hur kan den föra oväsen när det är kallvattenkranen som öppnas? Backventilen ska dÃ¥ vara i stängt läge hela tiden. Det borde vara när man tar ut varmvatten som det blir problem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nja om det är på kallvattnet så hjälper det nog inte att strypa på inkommande varmvatten.
Moderna kranar är mjukstängande, men typ diskmaskiner och tvättmaskiner kan orsaka tryckstötar.
Man kan montera in tryckutjämnare om man är orolig.

Läste nånstans att klena och långa rör ger lättare tryckstötar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej jag tycker också det är konstigt. Kan ju tillägga att ljudet inte kommer ifrån just den ventilen men däremot så blir det tyst när jag vrider åt den.
Det fungerar bra att stänga den till typ 80%, då upphör ljudet när man tar kallvatten men då är det knappt styrfart på varmvattnet så det är inte ett alternativ tyvärr.

Jävligt irriterande ljud. BRRRRM från rören när man öppnar snabbt, speciellt tydligt i disk och tvättmaskiner eftersom dom slår ifrån så snabbt.

Och som sagt, inte ett ljud när man tar varmvatten oavsett hur snabbt man öppnar men på kallvattnet är det direkt.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nej jag tycker också det är konstigt. Kan ju tillägga att ljudet inte kommer ifrån just den ventilen men däremot så blir det tyst när jag vrider åt den.
Det fungerar bra att stänga den till typ 80%, då upphör ljudet när man tar kallvatten men då är det knappt styrfart på varmvattnet så det är inte ett alternativ tyvärr.

Jävligt irriterande ljud. BRRRRM från rören när man öppnar snabbt, speciellt tydligt i disk och tvättmaskiner eftersom dom slår ifrån så snabbt.

Och som sagt, inte ett ljud när man tar varmvatten oavsett hur snabbt man öppnar men på kallvattnet är det direkt.


Aha, detta var lite nytt för mig.
Då är det nog backventilen som låter, den är kanske lite otät?
Jag skulle prova att byta den, eller sätta dit en till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan ju tillägga att ljudet inte kommer ifrån just den ventilen men däremot så blir det tyst när jag vrider åt den.

Då är det förmodligen inte heller den ventilen som är problemet.

Att ljudet uppkommer när man störttappar kallt vatten men uteblir när man med denna ventil stänger varmvattnet innebär att det förmodligen finns något ställe i systemet där varmvatten kan strömma över till kalla sidan, och att ljudet orsakas av att det. En möjlig konkret orsak är att någon engreppsblandare eller termostatblandare är defekt. De kan vara konstruerade så att de först har en vattenblandning och sedan en (gemensam) avstängning. Just för att vattnet då inte ska kunna ta fel väg, över från varma till kalla sidan eller omvänt, är båda inloppen försedda med enkla backventiler. Om en sådan är defekt skulle man kunna få de beskrivna fenomenen. Prova att lyssna runt i huset och se om det går att lokalisera ljudet till någon blandare.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3601
  • Karma +2/-0
Har du eget reningsverk?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då är det förmodligen inte heller den ventilen som är problemet.

Att ljudet uppkommer när man störttappar kallt vatten men uteblir när man med denna ventil stänger varmvattnet innebär att det förmodligen finns något ställe i systemet där varmvatten kan strömma över till kalla sidan, och att ljudet orsakas av att det. En möjlig konkret orsak är att någon engreppsblandare eller termostatblandare är defekt. De kan vara konstruerade så att de först har en vattenblandning och sedan en (gemensam) avstängning. Just för att vattnet då inte ska kunna ta fel väg, över från varma till kalla sidan eller omvänt, är båda inloppen försedda med enkla backventiler. Om en sådan är defekt skulle man kunna få de beskrivna fenomenen. Prova att lyssna runt i huset och se om det går att lokalisera ljudet till någon blandare.
Hm okej, synd, hade varit skönt om det var den enkla lösningen men sÃ¥ är det ju inte alltid.  dontknow

Ljudet kommer inte ifrån någon särskild blandare utan ifrån stammen där ledningarna går så jag antar att dom sitter lite dåligt och rör på sig när det blir för stora hastigheter snabbt. Frågan är vad man kan göra för att bli kvitt det för själva rören kommer jag ju inte åt utan att öppna upp väggen ner till källaren.

Kan man på något sätt med uteslutningsmetoden försöka ta reda på vilken blandare som skulle kunna vara boven?

Finns det inget mer inne i VP som skulle kunna orsaka detta eller är det här mest troligt något annat i vattensystemet?


Har kommunalt vatten/avlopp förresten som svar på sista frågan nedanför dig.

« Senast ändrad: 08 maj 2021, 11:28:38 av berisen »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1405
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag vet att mina föräldrar hade ett sådant störande ljud nån gång. Det visade sig vara en dålig duschblandare i ett badrum. Tror till och med nån firma va inblandad i nån felsökning och det var just att det läckte över varmvatten till kalla sidan. Jag vet inte mer än så men jag vet att oljudet är borta och det sitter nu en ny duschblandare på plats.
Oljudet fanns i mååånga år men det blev nått större problem till slut.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har man sådan tur att det finns andra avstängningsventiler i systemet, till exempel ballofixer invid tappställena, kan man ju prova runt med att stänga dessa. Ett annat tips är att om man bara har en enda engrepps/termostatblandare som inte orsakar några tryckstötar, så är just den en het kandidat till att vara problemet. (Ja, om det är just överströmning i en blandare som är grejen, förstås. Men det verkar rätt troligt.)
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har man sådan tur att det finns andra avstängningsventiler i systemet, till exempel ballofixer invid tappställena, kan man ju prova runt med att stänga dessa. Ett annat tips är att om man bara har en enda engrepps/termostatblandare som inte orsakar några tryckstötar, så är just den en het kandidat till att vara problemet. (Ja, om det är just överströmning i en blandare som är grejen, förstås. Men det verkar rätt troligt.)
Tyvärr inte utan de flesta blandarna är inte möjliga att stänga så det är svårt att utesluta.

Skulle problemet kunna ligga direkt vid inkommande vatten? Har en lite märklig gammaldags installation där själva mätaren sitter mellan två typer av ventiler som ser ut att vara från ett annat sekel. Sitter det kanske någon backventil i dessa?

När jag provat att vrida ner trycket med ratten längst till vänster så förvärrar jag bara problemet men det kanske inte har något med saken att göra.

Ovanför sitter även röret som går till utkastaren på utsidan och där sitter det också nån pryl som jag inte har en aning om vad det är för något.

Mysterium detta..  Sc:,h

Såhär låter ljudet förresten om det är till någon hjälp.


Här ligger kameran i källaren nere vid VP där jag upplever ljudet som tydligast.
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 17:18:17 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag vet inte om min story om tryckstötar passar in, men så här var det:

Diskmaskinens av och tillslag på vattentillförsel märktes rätt ljudligt i badrummet. Men inte ett knorrande som i din film utan mera som ett bang med eko...och lite skrammel under tvättbänken i badrummet. DM Installerades flera år efter tvättmaskinen. Men man vande sig vid det och glömde nästan bort dem.
Men så efter flera år (typ 10 år) så larmade kvinnan i huset att det luktade mögel i badrummet.
Kollade tvättmaskinen. Mögellukt i påfyllningslådan. Och innanför. Körde rent flera tomtvättar på max temp, men lukten återkom efter en tid.
Drog fram maskinen, som står under en bänk. Hemskt syn där bakom. Läckage från en rörskarv höll liv i mögel på golv o vägg bakom och under maskinen! Den nesliga orsaken var att hempularrörisen glöm att sätt i en stödhylsa i ena röret vid en rörskarv bakom tvättmaskinen!! Och tryckstötandet gjorde att skarven blev otät. Efter flera års stötande.
Gjorde om skarven enligt regelboken. Sen dess ingen mögel. Och, vilket är konstigt, förstår inte varför, inga mer tryckstötar i vattenrören! Och inget läckage heller (eller mögel).
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 19:46:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Efter att ha lyssnat så är jag tämligen säker på att backventilen på ingående vatten till VVB är otät.
Det låter precis som att vatten trycks bakvägen genom en otät backventil.
När man öppnar en KV kran och vattnet får fart så sjunker trycket på kallvattnet, det varma vattnet som har betydligt högre tryck pressas då genom backventilen med ett knorrande läge.
Byt backventilen eller om det kanske går att typ byta packning på backventilen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter att ha lyssnat så är jag tämligen säker på att backventilen på ingående vatten till VVB är otät.
Det låter precis som att vatten trycks bakvägen genom en otät backventil.
När man öppnar en KV kran och vattnet får fart så sjunker trycket på kallvattnet, det varma vattnet som har betydligt högre tryck pressas då genom backventilen med ett knorrande läge.
Byt backventilen eller om det kanske går att typ byta packning på backventilen?
Det lÃ¥ter lovande. (Tror jag  a:gl)

Hur svårt är det att byta den ventilen och var sitter den? VVB sitter ju ganska inkapslad i VP liksom, kommer man åt att byta den utan att riva isär allting?

Eller är det den ventilen som jag visade i bild tidigare i första inlägget som behöver bytas/lagas menar du? :)
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 22:09:13 av berisen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är den här rackarn.
Men det är ganska enkelt att åtgärda, stäng inkommande vatten vid vattenmätaren och dränera tappvattensystemet.
Sen tror jag du kan skruva loss insatsen på ventilen med en skiftnyckel.
Jag hoppas det sitter både gummipackning och en fjäder på ventilen.
Det är en kombinerad backventil/avstängning.
Bifogar en sprängskiss på en LK.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_123_4311730.pdf
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 23:16:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
För att eliminera ettgreppsblandare kan man ställa ner dem på maximalt kallt, då är det stopp mellan varmt och kallt och det kan inte läcka bakvägen genom den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är den här rackarn.
Men det är ganska enkelt att åtgärda, stäng inkommande vatten vid vattenmätaren och dränera tappvattensystemet.
Sen tror jag du kan skruva loss insatsen på ventilen med en skiftnyckel.
Jag hoppas det sitter både gummipackning och en fjäder på ventilen.
Det är en kombinerad backventil/avstängning.
Bifogar en sprängskiss på en LK.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_123_4311730.pdf
Tusen tack! Det där ser ju helt klart görbart ut även om jag aldrig sysslat med sånt här tidigare.

Visst är det den inringade som jag lossar på för att få ur själva insatsen? Sitter den tätad med lin eller något eller ska den bara dras åt?
Finns det fler modeller/varianter av den här ventilen eller kan jag vara säker på att det är just en sån LK 508 jag har?

Googlar jag på LK 684 Reservdelssats Ventilrör så finns den ju lite överallt för typ 250 spänn. Vore ju lite för bra för att vara sant om det skulle räcka att byta den.
Exempelvis https://www.velltra.se/product/reservdelssats-lk-684-4311733

Har jag hittat rätt pryl dÃ¥ tro?  :)


« Senast ändrad: 10 maj 2021, 08:43:07 av berisen »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skulle ju kunna lossa hela ventilen och ta med dig till en rörfirma?
De borde kunna hjälpa dig.
Jag håller med CarlN i hans teorier i alla fall, även om jag vet att duschblandare också brukar orsaka den där typen av oljud.

OM du kollar på sprängskissen så verkar själva ventilhuset vara märkt med "508", har du försökt se om det finns ingjutet några siffror på ditt ventilhus?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du skulle ju kunna lossa hela ventilen och ta med dig till en rörfirma?
De borde kunna hjälpa dig.
Jag håller med CarlN i hans teorier i alla fall, även om jag vet att duschblandare också brukar orsaka den där typen av oljud.

OM du kollar på sprängskissen så verkar själva ventilhuset vara märkt med "508", har du försökt se om det finns ingjutet några siffror på ditt ventilhus?
Vettifasen om jag törs ta isär kopplingarna (eller rättare sagt sätta ihop det sen igen och hoppas det blir tätt :D), som sagt sÃ¥ har jag rätt begränsad erfarenhet av vvs och alla typer av kopplingar. Speciellt inkommande vatten är ju lite läskigt för det är sÃ¥nt tryck  :-X Att plocka ur själva insatsen känns som en rimlig operation dock fast det kanske inte är ett dugg svÃ¥rare att ta ner hela ventilen iofs. Ska kika hemma sen om jag ser nÃ¥got tryck pÃ¥ själva huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser ut som LK:s grejer, men kanske en äldre modell?
Tar du hem en rörkrökare fixar han det på nolltid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser ut som LK:s grejer, men kanske en äldre modell?
Tar du hem en rörkrökare fixar han det på nolltid.
Har mailat LK och frÃ¥gat om dom kan identifiera ventilen, annars fÃ¥r jag hem och leta efter en märkning.  :)

Men säg att det är en 508, är det bara att skruva ur den som jag ringat in och byta hela insatsen och i med den nya? Ingen gängtätning eller så som behöver bytas?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har mailat LK och frÃ¥gat om dom kan identifiera ventilen, annars fÃ¥r jag hem och leta efter en märkning.  :)

Men säg att det är en 508, är det bara att skruva ur den som jag ringat in och byta hela insatsen och i med den nya? Ingen gängtätning eller så som behöver bytas?

Svårt att se, det kan sitta en oring på insatsen, om inte skulle jag täta med nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har letat men hittar ingenting som påminner om "508" utan har massa annat däremot. På en sidan står det 9125-022 och på den andra står det en massa grejer som är lite svåra att tyda. Inte ska det vara lätt inte :)

Någon som känner igen den här och vad det är för gammal grunka?

*edit* Det verkar ju snarare om att ventilen jag har varit och skruvat på är från Esbe. Googlar man på esbe 1260 dn22 pn16 som står på den så hittar jag bland annat denna https://www.vvsobygg.se/ventilror-esbe-dn20-pn16-22mm-klk-g15-ventilror-ventilkombinationer-och-pafyllningsventiler.html

"Ventilröret har inbyggd avstängningsfunktion och fjäderbelastad backventilfunktion med återfyllnadsskydd".

Kan det vara en sån där jag har?
« Senast ändrad: 10 maj 2021, 18:49:07 av berisen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jo, det kan det, hittar ingen reservdel till denna ventil tyvärr i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Detta är vad jag hittar när jag säker på ESB 1250 ventilrör: https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_218_4311068.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!